Gläd en fattig familj i jul...

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Tänk.. På julafton sitter du där med uppknäppta byxor och stinnad buk och gnäller om att "Fyfan... Alldeles för mycket mat, nästa år.... osv, osv".

I en del länder får barnen knappt äta något alls, varken på vardag eller jul. Tänk att kunna glädja en familj eller en hög med barn med gåvor. Packa ett julpaket fyllt av hopp och glädje eller låt hoppets stjärna packa ett åt dig för 220kr. (Instruktioner om vad som ska finnas i paketet finns på deras hemsida).
Vi kommer själv att sätta in 220:- som ger barn och andra saker som verkligen är av nytta OCH som kommer som RIKTIGA överraskningar.

Man kan utna vidare hoppa över det där stiftet, det oljebytet eller något annat för detta.

Kolla in på sidan: http://www.starofhope.org/sv/julpaket04.asp

Hoppas inte någon tar illa upp över detta inlägget!
Vi personligen är inte alls inblandade i denna organisation utan vill bara kunna glädja någon som har det hundrafalt värre än oss.

okej, förlåt, ett dåligt skämt. Men visst det är inge fel att ge pengar till dom. :)

Last edited:
Man kan packa/skicka familjepaket eller barnpaket.

Innehåll i faimiljelådan:
• matris • havregryn • mannagryn • pasta • vetemjöl • socker• kaffe (kok, brygg eller pulver)• te • kakao• kex • cornflakes/
frukostflingor • torkad frukt • konserverad frukt • fisk- eller köttkonserv• pepparkakor • russin • godis (ej lakrits, äts inte i Lettland) • choklad • julpynt; julservetter, julgranspynt, ljus och tändstickor • hygienartiklar; tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm.

I familjepaketen kan du även packa:
• Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin
• Tåliga leksaker, sportartiklar; som bollar, racketar, enkla brädspel, pussel

Har du plats över i kartongen, lägg gärna i mer mat.
OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum.

Barnpaket:
Paketen förmedlas till barn på institutioner och barn i fattiga familjer. Åldern på barnen är mellan 0 och 18 år.
Packa oinslagna presenter i en stor låda eller slå först in varje sak i julpapper, men märk då varje liten present med ”girl” för flicka och ”boy” för pojke, skriv också vilken ålder presenten passar för.

Förslag på julklappar: • godis (ej lakrits) • tåliga leksaker • sportartiklar • kex • russin • julpynt • rit-/skolmaterial • skolväska • ryggsäck • mjukdjur • de äldre barnen uppskattar hygienartiklar, parfymer och smink.
Obs! Inga bräckliga eller batteridrivna leksaker.
.............................................................................................

Jag o maken har satt in pengar nu till ett matpaket. Vi funderar dessutom på ett fadderbarn. Vafaaan, vi köpte vin idag för över 100 spänn. De är vad ett fadderbarn kostar per månad!!! Ibland gnäller man över saker man inte har råd med, men det är nog dags att tänka på hur bra man har det....

:tomten

Tur att sånna personer finns! En liten gnutta av mänskligheten återstår iallafall. :)

Jag har ett fagger barn kostar 200 i månaden jag lovar det e värt det :tummenupp

Eller så glider pengarna rätt ner i nån lurendrejares ficka.....ursäkta min ironi men det har bara varit alldeles för mkt sånt skit nu för tiden, svin som vill sko sig på andras bekostnad. Min tro på människan är nere på noll.

gixxer_chrille skrev:
Eller så glider pengarna rätt ner i nån lurendrejares ficka.....ursäkta min ironi men det har bara varit alldeles för mkt sånt skit nu för tiden, svin som vill sko sig på andras bekostnad. Min tro på människan är nere på noll.

Garanti att dom tar allting själva.

P.s är inte hoppets stjärna nån konstig kristen grej? typ som livets ord?

Ludde-man skrev:
Jag har ett fagger barn kostar 200 i månaden jag lovar det e värt det :tummenupp

Vrt grejsar man ett fadderbarn där man vet att stålarna kommer fram och inte bara 12% av dom... Skulle vilja ha så man kunde skriva lite brev till nån kotte i långtbortistan och ge dom ett bidrag.

juha01 skrev:
Vrt grejsar man ett fadderbarn där man vet att stålarna kommer fram och inte bara 12% av dom... Skulle vilja ha så man kunde skriva lite brev till nån kotte i långtbortistan och ge dom ett bidrag.

jag skickar och får brev ifrån honom med kort o liknande känns bra att hjälpa nån annan :yoparty

Ludde-man skrev:
jag skickar och får brev ifrån honom med kort o liknande känns bra att hjälpa nån annan :yoparty

Sånt är kul! Blir lite mer personligt då. Man skiter inte i den där betalningen så lätt då.

Har du nån adress, namn på organisationen osv.?

juha01 skrev:
Sånt är kul! Blir lite mer personligt då. Man skiter inte i den där betalningen så lätt då.

Har du nån adress, namn på organisationen osv.?

fixar adress o så tills imorgon :yoparty

Ludde-man skrev:

Så han sprang iväg och köte sony´s nya cybershot 7.0 pixels för dina pengar så personen kunde skicka bilder till sin fadder.

:D :D Ursäkta men har så dålig humor, litar inte så mycket på dessa organisationer, jag ger bort lite prylar när jag är utomlands istället.

Mr R skrev:
:D :D Ursäkta men har så dålig humor, litar inte så mycket på dessa organisationer, jag ger bort lite prylar när jag är utomlands istället.
Inte bara dålig humor, du verkar även vara rätt pantad. Vaddå "ger bort lite prylar när jag är utomlands"? Ger du ett gatubarn några dollar när du är i Thailand? Jävlar vilken filantrop du är, ja då behövs ju inte välgörenhetsorganisationerna, tänk om alla "ger bort lite prylar när de är utomlands", vilken fin värld vi skulle leva i då.

Organisationer som SOS Barnbyar (fadderverksamhet m.m), Röda Korset och Hoppets Stjärna gör så otroligt mycket mer nytta än några billiga almosor som delas ut lite slumpmässigt till tiggare av semesterfirande svenskar på turistorterna.

honkiie skrev:
är inte hoppets stjärna nån konstig kristen grej? typ som livets ord?
Det är en religiöst och politiskt obunden organisation med kristna värderingar, du vet, älska din nästa, alla människors lika värde och så vidare. Om du tycker att det är konstigt så kan du ju alltid skänka till någon organisation med andra värderingar som stämmer mer överrens med dina egna övertygelser...

sgtpepper skrev:
Organisationer som SOS Barnbyar (fadderverksamhet m.m), Röda Korset och Hoppets Stjärna gör så otroligt mycket mer nytta än några billiga almosor som delas ut lite slumpmässigt till tiggare av semesterfirande svenskar på turistorterna.
QUOTE]

vad är det "högsta hönset" för ex. rödakorset känar eller ? är väll runt en
70-80 000 kr/mån + div förmåner som tjänstebil mm mm, personligen känner jag att man har bättre att lägga mina surt inkänade pengar på än på hans lön i alla fall !

Vad tjänar det "högsta hönset" för ex. rödakorset ? Det är väl runt en
70-80 000 kr/mån + div förmåner som tjänstebil mm mm, Personligen känner jag att det är bättre att lägga sina surt intjänade pengar på något annat än till hans lön !

Mycket gissningar.......lägg fram fakta så kan vi disskutera det.

Sen alla som känner tvekan inför att skänka till någon organisation bör läsa på denna sida angånde hur mycket som går till dom behövande och till själva hanteringen,det finns tydliga regler som är strängt kontrollerade.

http://www.insamlingskontroll.a.se/

Last edited:
Be skrev:
vad är det "högsta hönset" för ex. rödakorset känar eller ? är väll runt en
70-80 000 kr/mån + div förmåner som tjänstebil mm mm, personligen känner jag att man har bättre att lägga mina surt inkänade pengar på än på hans lön i alla fall !

Jag har sett hjälporganisationer sälja saker dom fått gratis i Sverige nere i Afrika när mina päron hade företag där. Det är en anledning som har fått mig till att inte skänka något.

korvgubbe skrev:
För att få ha ett så kallat "90-konto" som de flesta hjälporganisationer har krävs bl.a. att:
"minst 75% av insamlande medel går till insamlingens ändamål"

...alltså.. max 25% får gå till administrativa utgifter som hyra och löner och förmåner...

Edit: Förutom detta krav så ställs hårda krav på redovisning o.s.v.

edit 2: REGLERNA:
http://213.131.156.10/xpo/bilagor/20031204142705.pdf

Här kommer statestik där man tydlig ser att så gott som alla håller sig långt under angivna gränser.Toppnotering 1992 med 12% 2002 7%

http://www.insamlingskontroll.a.se/index.php?ID=335

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back