Gjorde omkörning på ett hjul

Med tanke på att dagsböter är 1 krona per 1000 i bruttoinkomst, efter avdrag (japp, har man barn kan man dra av ett halvt basbelopp per barn), så tjänar medelsvensson rätt bra!

:gnissla :krama

Och om man inte har nått barn? Om man är en medelkomstintagare utan famillj?
En dagsbot skall väl motsvara typ en dags nettoinkomst?

Tycker han hade tur. Hade han haft miniblinkers hade han väll fått livstid...

tjänar du 20.000 så är det alltså 14:- per dag (efter skatt) ?

...minimum 30:-/dagsbot... Max 1000:-

Dividera din bruttoinkomst per år med 1000...

Tjäna 300.000:-/år och har inga avdrag, dividera med 1000 = 300:-/dagsbot.

OBS! Ev. förmögenhet kan spela in i beräkningen!

Nej, dagsbeloppet är 1/1000 av årsinkomsten, minst 50kr, max 1000kr, enligt Wikipedia :mattias

Då har de höjt minimum som sagt! :gnissla

Last edited:
*harkel* hur menar du nu..........

Jag vet bara att det stämmer halvsju dedär..... Varför skulle 29-åringen ha erkänt, sedan tagit tillbaka det?
Nae, såhär tror jag det gick till.
Polisen: varför tror du att man kör på det viset?
29-åringen: Tja, antagligen för att imponera på folk, vad vet jag??.

Sen så säger mina källor att ingen av dom tre motorcyklisterna körde om någon, och att det var 2St som slangade....

Hastighetsöverträdelsen sägs vara i bil ungefär två månader innan slangnings-incidenten..

Det fanns tydligen flertalet bristningar i bevisningen mot 29-åringen, men en polis ord är heavy shiet...

EDIT: Tur att ingen kom till skada vid incidenten i alla fall!

Men, detta är bara spekulationer..
//Björne
:banana

Varit ute och kört kanske?? :D

Vart nyfiken på dagsböter så jag googlade lite.
Från wiki

Antalet dagsböter skall bestämmas till lägst 30 och högst 150 eller 200 vid flerfaldig brottslighet. Lägsta dagsbotsbeloppet är, sedan en höjning år 2006, 50 kronor och högsta möjliga är 1000 kronor. En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts).

20000 x 12= 240000/1000= 240kr/dag 9600kr för 40 dagsböter

Vart nyfiken på dagsböter så jag googlade lite.
Från wiki

Antalet dagsböter skall bestämmas till lägst 30 och högst 150 eller 200 vid flerfaldig brottslighet. Lägsta dagsbotsbeloppet är, sedan en höjning år 2006, 50 kronor och högsta möjliga är 1000 kronor. En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts).

20000 x 12= 240000/1000= 240kr/dag 9600kr för 40 dagsböter

App App! Glöm nu inte semesterersättningen! :tungan

Alla som säger att snubben var dum i huvudet och hur kan man göra sådana galna stunts inne i stan kan ju bara gå och lägga sig. Vem fan har inte slangat bland andra bilar och över ett övergångsställe?

Om ni nu prompt vill köra något på två hjul kan ni väll köpa er en sparkcykel.

Fan va du e allansladd! Nästan rörande hur många som beter sig på samma barnsliga vis som du. Synd, för många av er kommer nog gå åt med den inställningen.
Men i sinom tid kommer även du/ni kliva in i vuxenvärden, då kommer antagligen detta sjukt intellektlösa resonemang bara vara ett minne blott.

Puss, kram och godnatt

Så, bara för att man inte slangar mellan bilar, över övergångsställ mm så är man en surgubbe!? Njae där har du nog en smula fel sörrö.
Hoj kör man för att det är roligt, och man gör det med still och finess.
Där det är låg risk att det kan inträffa en olycka, där kan man slanga, gasa satan eller va man nu vill göra är det fritt fram att få ut sina aggressioner eller leklustar. Men att köra som de beskrivs här, är bara ren dravel.
Man utsätter andra och sig själv för fara och många olyckor kan inträffa, å ja tror faktiskt inte du skulle må så bra av att mosa ett barn, en mamma eller vad som helst.
Att ha så dåligt självförtroende att man måste ut på stan å visa upp sig känns sorgligt och ganska patetiskt.
Dessutom så står 90% av de som ser på och garvar och undrar om du fortfarande har moppemustaschen kvar och ett sexpack folköl i ryggsäcken.
Nä ta nu å väx upp, de kommer bli mycket roligare då å du kommer inte behöva svajja runt å hävda dig på en massa konstiga vis.

Adjöken

Suck alltså.....Starta Gubbhoj.com så kan du och dina likasinnade hänga där istället:rolleyes:

Hmm, måste vara fel på våra lagar för han blev tydligen fälld vilket inte borde varit fallet om han inte brytit mot våra gemensamma (dina/mina) lagar!

Anser du det skall vara tillåtet eller vad menar du?

OBS! Jag har också brutit mot trafiklagar både ofrivilligt och frivilligt och jag har också säkert betett på ett sätt som kan generera dryga böter eller dagsböter men jag försvarar inte mitt agerande och försöker hitta andra vägar/lösningar för att få utlopp för mitt adrenalinbehov som kanske är bättre för alla parter!

Vill du slanga/göra stopies/donut´s/what ever skulle ingen bry sig ett skit om du gjorde det efter arbetstids slut i ett industriområde eller på annan avskiljd plats. Vill man ha publik se till att göra lite reklam för tid & plats (mun till mun-metiden funkar rätt bra fortfarande) så får du säkert den bekräftelsen som vi alla vill ha till och från i livet också! Problem solved!

Det jag stör mig lite på är din attityd/framtoning där du fullständigt dissar en annan människas åsikt utan att komma med sakliga argument och i stället förpassar (med något som skulle kunnat vara ironi men som tolkas som personligt påhopp)! Det ger en tråkig och framför allt barnslig stämning vilket om folk "svarar upp" på ditt sätt att skriva endast ger resultatet av "en stängd tråd"!

// Niklas

Du kör inte på slangen va?

Eeeeh, vad har det med saken att göra?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden