Gjorde en billig tabbe igår.

Kul att det gick bra ändå!:)

Jag gjorde en liknande grej för tre år sedan. (dock utan passagerare)
Skulle rasta min ZX9:a en sista gång innan jag ställde av inför vinterförvaringen.
Sista biten hem kör vi en kurvig, kuperad väg och trottlarna hissas lite extra...
Blöt asfalt, dåliga däck, löv överallt, dåligt spårval och framförallt dåligt med rutin på hoj (första säsongen) gör att jag inte riktigt litar på vad hojen klarar i en kurva och rätar ut vid sidan av vägen istället. Plockade att par buskar och lyckades missa nån sten o stubbe innan jag till slut lyckas ta mig upp på vägen igen.

stannade, rensade hojen från löv, Rullade hem, ställde hojen i garaget och anmälde mig till bankörning!

Bankörning är nog inte bara det roligaste jag gjort sen jag skaffade hoj, det är garanterat det nyttigaste också!:tummenupp

EDIT: Ta det som en spark i röven och anmäl dig till en bankurs! Det är både lärorikt och kul som sagt!

Last edited:
hehe..så råkade jag med göra :P. Eller inte riktigt för jag hälade inte på nån . råkade bara gasa liiite för mycket inför en kurva som inte såg så skarp ut. Så valde att köra lite offroad på en åker istället för att chansa med hojen. Gick bra som tur va:tummenupp

Haha, så sant. Det var ungefär det vi skrattade åt när vi reste oss. Tänk att se det från tredjeperson, hahaha sååå jävla ball!

Haha, måste sett grymt kul ut! hjälmkamera kanske :)

Skönt att ni klarade er bra, och ang. hojen så är det ju bara småfix! Tycker det är strongt att du skriver om din "olycka" och kul att ni faktiskt skrattade åt det! Tror att det många som "skäms" över att ha missat vägen och bär på mer eller mindre tunga känslor efter sina olyckor, hur små de än kan vara! Upp på hojen fort igen bara! :yoparty

Kan inte undvika att föra tankarna till Rossis kommentar för några år sedan; "its littäl bit dängerous to drajv tooHandred on the grass". :gnissla

Tur att det gick bra med er iaf !

härligt :D riktigt gött ..som ni säger där nere(?)

men gick det så sakta, ser ju ut som låång avåkning på åkern..

--
gjorde en liknande grej en gång fast i ett skogsparti neråt skansundet, strax söder om bulten. tog rygg på några erfarna fd superbike killar (big misstake) då det var första året med 1000cc hoj, jag kom in i en kurva wey över min förmåga, såg bara skog i 160 blås, hann tänka "nu dör jag, mamma kommer bli ledsen" ...sen se jag mirakulöst en grusväg, 1 meter bred mellan träden mitt i kurvan, så jag åker rakt ut ur kurvan å kan bromsa ner från ca 150 till 0 rakt fram på grus, lite rötte å skit, men stannar, fäller ned stödet, kysser marken "ylar i hjälmen, jag lever", härligt :D

hade ju lika gärna kunnat vara 57'e i statistiken det året, en liten tidningsnotis att nån mc åkare omkommit på riksväg bla bla bla. livet hänger på en skör tråd många gånger.. finns gud?

Last edited:
Gjort samma sak som JärnMike... Åkte själv o kom fort in i en kurva. En välplacerad grusväg i utgången på kruvan fick sig ett oväntat besök. Kossorna som stod bredvid var inte ett dugg imponerade... de hade säkert sett flera göra samma sak... :D Har lärt mig bryta ner hojen sedan dess och fortsättningsvis chansar jag hellre på en eventuell lowsider istället.

Haha, tack för alla svar. Nog skämms jag alltid, men man måste bjuda på sig själv... verkar ju finnas en del snarlika fall... :tungan
SMC har fullbokat, kollade det innan sesången ens började. Men bana blir det, inget snack om saken. Var visserligen bestämt innan.

Ganska roligt att aNdi skriver, var med all säkerhet honom jag mötte! :)

För övrigt så har jag inte bidragit till statistiken så vidare inte hojen har anmält sig själv till försäkringsbolaget, fan inte lönt med en sådan här smäll, dessutom har jag bara halvförsäkring.

grattis .

men varför körde du så långt på ängen?

För att avåkningen gjordes i dryga 80 km/h. Kände inte för att tvärbromsa på gräset då av kända fysiska faktorer.

Får väl fråga Erika snällt om man får haka på henne till Sturup när hon kommer hem från semestern...

Rågår ut!!

// Jens

Last edited:
Tråkigt att hör att hojen gick sönder, men samtidigt kul att hör att Ni klarade Er bra. Måste säga att det där är den mest imponerande gräsklippning jag sett på länge!

MVH

/Leo

Själv har man lyckats med motsvarande tabbe på grusväg och med moppen... Sitter man och tänker på annat kan det lätt bli att man kommer i lite för hög fart in i en feldocerad kurva med rullgrus. Inte för att det gick fort alls, det var mitt bland hästar och mer eller mindre (mest mindre) tama hundar, men när jag vaknade ur dagdrömmandet tog det inte lång tid att välja att åka rakt fram igenom den lämpligt placerade infarten till åkern istället för att försöka komma runt kurvan och riskera att hamna i taggtråden istället. Slutade med en tiometers vända ut på åkern, ett hysteriskt gapflabb och en fundering på om någon möjligtvis hade sett mig...

Tur att det gick så bra som det gick för er, hade någon fått idén att sätta taggtråd i dendär kurvan som det så ofta är hade det inte varit riktigt lika roligt att köra rakt fram...

ser ju lite kul ut att ni klara er så långt å sen när ni nästan stannar så drar ni kloten..

och som storebror i min familj brukar jag säga "Även den bäste kan göra fel" å jag antar att din bror brukar dra den repliken ;)

Jo det är ju sant, men han kör ju HD i vanliga fall och det är inte lika kul att sprätta grus med en sån...hahaha!!!!!

Va precis å hämtade ut hojen från service, tjötade lite med mekarn å fråga om allt va okej, å han sa "ja då, den var väldigt fin". Gött gött tänkte jag å satte mig och skulle åka iväg. När jag skulle svänga ut från verkstans parkering kommer en bil som jag fullständigt missbedömer farten på, vips e han framför mig.. jag tvärnitar, det regnar och är blött, framhjulet låser sig och vurpan är ett faktum...:huvet

Det va bara å glatt vända tillbaks dom 10 metrarna in på parkeringen igen, ropa på snubben å ber han komma å hjälpa mig att få upp hojen (bilisten stannade såklart inte), står där å skäms lite lagom men det va lugnt med hojen, bara lite repor i kåpan och 2 nya blinkers :tungan

Va precis å hämtade ut hojen från service, tjötade lite med mekarn å fråga om allt va okej, å han sa "ja då, den var väldigt fin". Gött gött tänkte jag å satte mig och skulle åka iväg. När jag skulle svänga ut från verkstans parkering kommer en bil som jag fullständigt missbedömer farten på, vips e han framför mig.. jag tvärnitar, det regnar och är blött, framhjulet låser sig och vurpan är ett faktum...:huvet

Det va bara å glatt vända tillbaks dom 10 metrarna in på parkeringen igen, ropa på snubben å ber han komma å hjälpa mig att få upp hojen (bilisten stannade såklart inte), står där å skäms lite lagom men det va lugnt med hojen, bara lite repor i kåpan och 2 nya blinkers :tungan

Hahaha! Humor! :tummenupp

Skönt att det inte slutade i en tragedi. Hoppas du har lärt dig att man i kurvor lr höga hastigheter kan nicka lite på huvudet (knappt det märks iofs), det är ju inte ett måste att hälsa även om det är trevligt med alla som gör det :D

Back