Gixxer750 som banhoj?

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Funderar på att som nästa hoj införskaffa en Gixxer 750 årsmodell 96-99 ungefär. Det äe nämligen så att jag skulle vilja ha en hoj som inte är så dyr så att man kan åka halvförsäkrat med relativt gott samvete...

Sen hade jag tänkt köra lite bana också, duger den till det? Har aldrig provat banåkning så ge gärna synpunkter.

Och sist men inte minst, jag är drygt 190cm lång. Får jag plats på hojen? En kompis här hemma har en 98:a, tänkte tigga till mig en provtur när axeln har läkt ihop. Men tills dess vore det som sagt kul med lite åsikter.

dom går att svänga med :D

Bifogat

• ChrisWalker.JPG
    ChrisWalker.JPG
    36.1 KB · Visningar: 191
  • kirk.jpg
    kirk.jpg
    43.5 KB · Visningar: 106
  • srad 1.jpg
    srad 1.jpg
    61.8 KB · Visningar: 135
Tiger302 skrev:
Sen hade jag tänkt köra lite bana också, duger den till det? Har aldrig provat banåkning så ge gärna synpunkter.
Jo, de är/var populära som bancyklar. Det är fö rätt stor skillnad i motorn mellan årsmodellerna du räknat upp. De tidiga har förgasare, de sena insprut. 2000 kom en helt ny generation, kolla dem med - de är värda några kronor extra. Den generationen är det fortfarande många som tävlar med.

Bingo skrev:
Jo, de är/var populära som bancyklar. Det är fö rätt stor skillnad i motorn mellan årsmodellerna du räknat upp. De tidiga har förgasare, de sena insprut. 2000 kom en helt ny generation, kolla dem med - de är värda några kronor extra. Den generationen är det fortfarande många som tävlar med.

Är inte insprut sämre för amatörracing, det borde väl vara krångligare att mecka med än gamla hederliga fuggar?

Hoztic skrev:
Är inte insprut sämre för amatörracing, det borde väl vara krångligare att mecka med än gamla hederliga fuggar?
Det tror jag inte. Sprutet sköter sig ju självt. Det viktiga i sammanhanget är dock att sprutet gav en bättre - jämnare - effektkurva.

Bingo skrev:
Det tror jag inte. Sprutet sköter sig ju självt. Det viktiga i sammanhanget är dock att sprutet gav en bättre - jämnare - effektkurva.

Fast även sprut kan väl gå sönder? :va Och just att det sköter sig själv innebär ju en massa elektronik som gud och två till kan felsöka... :4skrika

Hoztic skrev:
Fast även sprut kan väl gå sönder? :va Och just att det sköter sig själv innebär ju en massa elektronik som gud och två till kan felsöka... :4skrika

Spruten på hojar brukar ju vara löjligt enkla och okomplicerade jämfört med nyare bil och lastbilsmotorer. Så just det ser jag inte som ngt problem. Jobbar för övrigt som lastbilsmek/elektriker.

Hoztic skrev:

Inte sura bara för att du inte har sprut, 98/99
är vassare + mar en massa mindre fix i motorn
Bla.

1998 Suzuki year code: W
Electronic fuel injection appeared for the first time on a GSX-R with large 46 mm throttle bodies together with a steering damper as standard, a five mm shorter wheelbase, altered internal and external gear ratios, altered chassis, suspension and brakes, internal engine mods and massive airbox. Power was up to 135 hp. An absolute gem to ride. Suzuki made a class-leading sportsbike even better.

Two-stage system monitored water and intake air temperatures, environmental and intake air pressures, throttle position and engine rpm to optimal air/fuel mix for both low and high rpm situations. CDI ignition coil was adopted and internal engine parts saw further weight reduction and the camshaft position use of close ratio gearbox and strengthening of rear shock mount.

Tiger302 skrev:

Nu har jag inte kört någon sådan, men du kan nog köra rätt många pass på bana utan att börja tycka att hojen inte räcker till. :tummenupp

En gixxer 750 på bana är aldrig fel.... :banana faktum är att de är mer eller mindre jobbiga till allt annat. Glöm långfärden/skjuts, där suger de verkligen.

Om du kikar på åren 96-98 så är det precis som många har sagt: 96-97 är SRAD med förgasare. 98 var den första årsmodellen med sprutare och det var ingen av Suzukis mer lyckade konstruktioner. Kompisen mappade om sin eftersom den i original var irriterande ryckig vid på/avslag. Till 99 tror jag man kom underfund med och löste problemen.

98 är förutom sprutarna uppdaterad på ett antal punkter i jämförelse med
-97: fjädring, bromsar, kammar, luftburk mm. Effekten är något högre men även vikten.

Modell 2000 är något helt annat men så kostar de därefter också....kliver du tillbaka till -95 så är -96 ett ruggigt lyft på alla plan och ett mkt bättre köp.

Tja Tiger, du vet nog vad jag tycker om gixxer i allmänhet :banana och 98:an är nog alldeles lagom för att börja köra bana med. Det finns gott om effekt iallafall. Framförallt så är mellanregistret inte lika tomt som på 96-97. Motorn är starkare än de tidigare årsmodellerna som hade problem med vev/stakar. Kamkedjesträckaren är också ny på 98:an.

jolio skrev:
Inte sura bara för att du inte har sprut, 98/99
är vassare + mar en massa mindre fix i motorn
Bla.

1998 Suzuki year code: W
Electronic fuel injection appeared for the first time on a GSX-R with large 46 mm throttle bodies together with a steering damper as standard, a five mm shorter wheelbase, altered internal and external gear ratios, altered chassis, suspension and brakes, internal engine mods and massive airbox. Power was up to 135 hp. An absolute gem to ride. Suzuki made a class-leading sportsbike even better.

Two-stage system monitored water and intake air temperatures, environmental and intake air pressures, throttle position and engine rpm to optimal air/fuel mix for both low and high rpm situations. CDI ignition coil was adopted and internal engine parts saw further weight reduction and the camshaft position use of close ratio gearbox and strengthening of rear shock mount.

Jag bänkar ändå flera hästar ur min -97 än min polare med sin 99 :tungan

Jaha, då har man visst köpt hoj igen...

Var och inhandlade en Gixxer 750 -98 igår, köpte den av plastraket här på forumet. Åkte SP1:a innan så det känns lite ovant med varvstopp vid 14k, men det har ju sin tjusning det med!

Hur är det med kolvbultsmörjningen på dom däringa? När blev det tillfixat?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN