Gixxer750-98 trim/renovering

Rasta "Rocket"

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Gixxer
Hej alla! har köpt en gsxr750 -98 som behöver lite tillfix...
man kan höra att den rasslar lite ur motorn om man varvar till den och precis när man släpper gasen så hör man det.
tror den haft ett tufft liv så jag ska renovera den så att den funkar kanon.
Ska byta kamkedjan och dess glidskenor för att vara säker på att ha det fräscht och nu till min lilla funderation.:va Toppen skall av och fixas upp, funderade på att porta och plana den i samma veva nu när den lika så e lös. MEN behöver man ställa om tändningen om man planar av den"lite" ?
har ett helsystem till den bör väl också tilläggas men är inte testat.
vet att en PowerCommander e ett måste, har dock ingen sådan ännu men skall skaffa en sådan framöver.
kan man få hojen att gå fint trots man inte har en P C till en början och kompletera med en sådan senare?
Kanske e nått annat man bör tänka på när det gäller denna modell isåfall får ni gärna komma med tipps
tackar på förhand Robban
:yoparty

Helsystem och portning ar lonlost savida du inte mappar om. Byt garna kamkedjestrackare nar du anda haller pa, orginal var inge vidare men den borde vara utbytt pa garantin fast kolla for sakerhets skull.

Porta och plana kan du göra när du ändå har toppen borta! Inte så svårt att sätta dit en PCIII efteråt. Du kan ta 2-3 tiondelar iaf utan att det händer så mycket med kamaxlarna. Ta gärna fina bilder på insug/utblås och låt "experterna" på forumet tycka till om hur du ska porta.

Hej alla! har köpt en gsxr750 -98 som behöver lite tillfix...
man kan höra att den rasslar lite ur motorn om man varvar till den och precis när man släpper gasen så hör man det.
tror den haft ett tufft liv så jag ska renovera den så att den funkar kanon.
Ska byta kamkedjan och dess glidskenor för att vara säker på att ha det fräscht och nu till min lilla funderation.:va Toppen skall av och fixas upp, funderade på att porta och plana den i samma veva nu när den lika så e lös. MEN behöver man ställa om tändningen om man planar av den"lite" ?
har ett helsystem till den bör väl också tilläggas men är inte testat.
vet att en PowerCommander e ett måste, har dock ingen sådan ännu men skall skaffa en sådan framöver.
kan man få hojen att gå fint trots man inte har en P C till en början och kompletera med en sådan senare?
Kanske e nått annat man bör tänka på när det gäller denna modell isåfall får ni gärna komma med tipps
tackar på förhand Robban
:yoparty

power comander på en sådan hoj är väll lite komplicerat... e det inte förgasare på en sådan?? trode jag :va

Porta och plana kan du göra när du ändå har toppen borta! Inte så svårt att sätta dit en PCIII efteråt. Du kan ta 2-3 tiondelar iaf utan att det händer så mycket med kamaxlarna. Ta gärna fina bilder på insug/utblås och låt "experterna" på forumet tycka till om hur du ska porta.

Tackar för svar grabbar.
Ja så får det bli, då e allting klart när PCIII slängs på.
Angående portningen så blir det till att lämmna den till en som är skolad betydligt bättre än mig i kunnande och rutin:D onödigt att ställa till med elände efter allt annat jobb man ska göra på den.:( :hihi

¤Fixa upp motorn som jag nämt ovan
¤lackera om den.
¤Montera nått snyggt lyse som lyser bra är snyggt men ändå inte hutlöst dyrt:confused: ( Lampträsket e det svåraste) fram alltså
¤ + lite annat fix som display lr nått liknande fram som syns. nu sitter min i kutsen under passageraren. :yoparty
Ni har väl kanske listat ut att det e en fighter som ska få lite Luuuve i vinter:D

Helsystem och portning ar lonlost savida du inte mappar om. Byt garna kamkedjestrackare nar du anda haller pa, orginal var inge vidare men den borde vara utbytt pa garantin fast kolla for sakerhets skull.

Den är utbytt sedan tidigare. Har den modellen som är med en Blåeloxerad platta som sitter med två stycken bultar. och i mitten sitter shusteringsbulten.

Nåväl så var motorn ute ur ramen och isärplockad. Topp Cyle ja allt. förstår varför kamkedjan börjat att slacka lite. Dess glidskenor hade gjort sitt lr rättare sagt nån Mupp har försökt spänna den och gjorde det lite väl häftigt.
Med andra ord rejält nernötta!!!
I övrig såg det rätt bra ut får se om jag byter kolvringarna och hornar om loppet också. FAN det blir bara mera och mera skratt Nåväl har ingen tjej så man kan väl lägga stålarna på denna Bitch istället haha

Har nån bild på grejerna om nån önskar att se
/ Robban

Last edited:

Hmmm...jag har en Gixer med som jag har helsystem på och är lite sugen på PC men undrar vilket man ska ha o måste man lämna in den o mappa om hojen då eller räcker det med att montera PCn??
Mvh//Roger

Hmmm...jag har en Gixer med som jag har helsystem på och är lite sugen på PC men undrar vilket man ska ha o måste man lämna in den o mappa om hojen då eller räcker det med att montera PCn??
Mvh//Roger

Om du ska köpa nån så köp en PCIII Du får bäst resultat att Bänkköra den men det finns olika program att ladda ner. för tex slipon, lr om man har helsystem så finns dom klara på nätet. Hittade lite på Powercommander.com där fins det färdiga mappningar att ladda hem :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg