Gixxer 750 turbo....

Hjälp!!!!

Jag har börjat plocka ihop motorn och har ju fått tag i en Dyna 2000 som ska användas.

Det problem som uppstod var att tändnings pickupen, tror jag den ska heta. Den passar inte, skulle nog behöva en från 1100 vattenbuffel. Är nämligen en sådan som det kommer ifrån.

Är det någon som har en sådan eller vet vart jag kan få tag i en???

Det här är den som jag har, vilket inte passar till Dynan.
 

Bifogat

  • Rotor.JPG
    Rotor.JPG
    21.3 KB · Visningar: 74
Fundering nummer två!!!

Behöver jag högre tryck på kopplingen för att den inte ska slira???

Ska jag schimsa den med brickor, om jag ska göra det. Vart??
 
Behöver jag högre tryck på kopplingen för att den inte ska slira???

Ska jag schimsa den med brickor, om jag ska göra det. Vart??

Har du dynas tändplatta? då behöver du oxå tillhörande pickupp,
I med hårdare kopplingsfjädrar så borde det hålla./wachen
 
Har inte tillhörande pickupp, ska det vara en speciel för att det är Dyna??

Det var ju nämligen från PPs 1100, men har ingen annan pickupp, det följde inte med.

Är det då meningen att det ska följa med en sådan??

Fjädrar, vart ska man köpa det någonstans??
Hur vet man vilken hårdhet man ska ha??
 
Har inte tillhörande pickupp, ska det vara en speciel för att det är Dyna??

Det var ju nämligen från PPs 1100, men har ingen annan pickupp, det följde inte med.

Är det då meningen att det ska följa med en sådan??

Fjädrar, vart ska man köpa det någonstans??
Hur vet man vilken hårdhet man ska ha??


Dyna har egen pickup och triggerhjul med infällda magneter

Den måste du ha
 
Går det att få tag i en sådan här omkring eller går det att köpa av dem direkt som reservdel.
För det är väl ingen som har det för försäljning??
 
Rotor beställd!!

Ringde till Motospeed idag och frågade lite vackert om det gick att beställa en rotor av dem eftersom den fattades på mitt kit.
Roger svarade snällt.
-Det tror jag, det ska nog inte vara några problem.

Hittade i USA för 35$ men tyckte det var onödigt att beställa "over där" för en billig grej.

Det tar troligtvis några veckor innan den kommer, men inlandsisen har ju inte släppt än, så det är ingen brådska.

Go kväll!!
 
Jag har börjat plocka ihop motorn och har ju fått tag i en Dyna 2000 som ska användas.

Det problem som uppstod var att tändnings pickupen, tror jag den ska heta. Den passar inte, skulle nog behöva en från 1100 vattenbuffel. Är nämligen en sådan som det kommer ifrån.

Är det någon som har en sådan eller vet vart jag kan få tag i en???

Det här är den som jag har, vilket inte passar till Dynan.



Lite märkligt då bilden tycks vara spegelvänd hehe

Men fattar jag det rätt att du har själva tändplattan och saknar bara rotorn??
 
Japp, det är rätt uppfattat.

Den fattades, Peter fick det så hem till sig och inte tänkt mer på det eftersom det blev Busa-T istället.

När jag skulle montera triggern och såg rotorn tillsammans så förstod jag att nått inte var rätt. :)
 
Mailade med Marklund (MCXpress) om hur man skulle göra med kopplingen.
Han hade inte ändrat än 750 koppling av den här modellen innan och visste där med inte vilken styrka på fjädrar man ska.

Så jag funderade på att schimsa fjädrarna istället.

Då år min fråga, har 2 millimeter brickor, blir det bra eller tappar man slaglängd i kopplingen så att det int egår att frikoåpla eller kan det bli för mycket att man inte orkar att dra in handtaget?
 
Brickor var det här!!!

Filade till några brickor idag på jobbet eftersom man inte har någon svarv hemma. :mad:
 

Bifogat

  • IMG_0165.jpg
    IMG_0165.jpg
    240.6 KB · Visningar: 87
  • IMG_0166.jpg
    IMG_0166.jpg
    239.3 KB · Visningar: 86
Köp Busa fjädrar av Marklund i stället

Du kan använda 2 - 3 - 4 eller 6 st utav dessa för att få lagom fjäder
 
Busa fjädrarna passa menar du??

Trodde inte det var fjädrar i dom.
Ska kolla med PP hur de ser ut. Det räcker med att byta till dessa utan att få problem då eller??

Det vore ju kanon i så fall.
Tack!! :Bugar
 
Busa fjädrarna passa menar du??

Trodde inte det var fjädrar i dom.
Ska kolla med PP hur de ser ut. Det räcker med att byta till dessa utan att få problem då eller??

Det vore ju kanon i så fall.
Tack!! :Bugar

dom går att få dit i 90 % av alla fjäderkopplingar

Lite trixande hit och dit med shimsning av fjädrarna men dom är helt suveräna som fjädrar

Som sagt när man har 6 fjädrar så kan man jämt fördela hårdfjädrarna 2 3 4 eller 6 st för att variera trycket
när handtaget känns bra så blir det bra
 
Peter och jag ska kolla storlek och längd på fjädrarna för att komma fram till nått vettigt.

Det kanske är lika bra med 6st så man kan prova själv när cykeln är i gång sedan.

Tack åter igen!!
 
Peter och jag ska kolla storlek och längd på fjädrarna för att komma fram till nått vettigt.

Det kanske är lika bra med 6st så man kan prova själv när cykeln är i gång sedan.

Tack åter igen!!

hej vrod

jag har inte demonterat min koppling ännu,tänkte vänta med det tills motorn var tillbaka i ramen igen
men då kan vi ju kolla :D
 
Gött, Peter!!!

Vi tar det är time för kopplingssnack!!
 
Kastade i motorn igår!!

Eftersom att Peter ska hjälpa mig att svetsa dit en returanslutnig till oljan från turbon så är jag tvungen att montera i motorn med tråg.

Ska ju ha en returpump efter inrådan från vänliga kamrater här på forat.
Så jag åkte till Biltema och köpte pumpen som flera använder här.

Dock har inte cylinder och topp kommit på motorn än vilket jag väntar med till s jag kommer längre (när jag tar mig tid till att göra mer) :)

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder nu, sitter vid ifånen.
Är det någon som vet om man kan göra det, ladda bilder från ifånen alltså??

Det var allt från Lelleprinter!!!
 
Pump köpt!!!

Det är den här pumpen enligt utsago, eller har jag köpt fel???
Hoppas det är rätt. :D

Måste jag ha sensorn kvar eller kan jag ta bort den???
Det är den vita grunkan, om jag inte är tydlig. :död
 

Bifogat

  • IMG_0175.jpg
    IMG_0175.jpg
    247.8 KB · Visningar: 56
  • IMG_0176.jpg
    IMG_0176.jpg
    238.9 KB · Visningar: 77
Back
Top