Gixxer 750 turbo....

vassast orginaltopp hade oljekyld gsxr 750 88-89. Enligt brink (tror jag)

Av R-toppar med skruv-vippor iom högre placerat insug (rakare insug), däremot är 91-92 toppen ännu vassare - fast med eländiga shims - som dock går att konvertera med stora möda - om man vill ha det gjort ordentligt.
 
Jag ska använda min originaltopp nu när den är mirafräst och fixad.

Jag jag undrar, eftersom oljekyldtopp inte är aktuellt, undan se bara till den vattenkylda 750 toppen och den vattenkylda 1100 toppen. Det är dessa kammar jag har att fundera på.
 
Hmmm, Farbror. Jag ska ju ha turbo på pulkan, det har ja ju sagt!! ;)

Min tanke var att använda PPs ena insugskam och min insugskam, om de har de bästa förutsättningarna.

Kan någon ge mig svar på det då??

Och ja, jag kan inte alla betäckningarna på olje/vattenkylda, men de gener jag har att bolla med är de som kommer från Peters gamla gixxer.


Att köra vassare kammar är inte ett alternativ för dig

Det funkar bara när man kör med lite större agregat

Detta PGA att avgasmottrycket går upp för högt med dessa småturbosar

Att köra dubbla insugare brukar bli lite för mycket kam på avgassidan
kontra insug

Detta ger ingen gynnsam tryckbalans

Därimot kan du stoppa i dom kammar som ger mest lyft

750 eller 1100ans

(som ett par, insug och avgas)
 
Tänkte bara om man har samma lyfthöjd på både in och ut.
cirka 8,5 på båda med samma utseende.

Jag bara undrar eftersom det är en turbo och inte en sugmaskin jag bygger.
 
Bilder på toppen!!!

Bara några på den slipade toppen.
 

Bifogat

  • litenbild.JPG
    litenbild.JPG
    35.9 KB · Visningar: 113
  • litenbild2.JPG
    litenbild2.JPG
    47.6 KB · Visningar: 106
  • litenbild4.JPG
    litenbild4.JPG
    54.8 KB · Visningar: 107
Lätt ramarbete!!

Var i garaget och slipade lite ram idag.
Föregående ägare hade tagit yxa eller något liknande för att sleva bort staget mellan rambenen för att få plats med turbo.

Det såg inte så vackert ut kan man säga.....


Här kommer bildbevis....
 

Bifogat

  • smallBild 003.jpg
    smallBild 003.jpg
    23.2 KB · Visningar: 95
  • smallBild 001.jpg
    smallBild 001.jpg
    21.9 KB · Visningar: 96
Efter en stund med slipen....

.... så ser det ganska bra ut.
 

Bifogat

  • smallBild 002.jpg
    smallBild 002.jpg
    20.8 KB · Visningar: 85
  • smallBild 005.jpg
    smallBild 005.jpg
    30.2 KB · Visningar: 107
Det är föregående ägares våldsdåd det med.

Det är den exemplariska monteringen av wastegaten det.....:huvet

Jag är inte skylldig till det som tur är.....:banana

PP får hjälpa mig med det, eller hur Peter?? :krama:D
 
Det är föregående ägares våldsdåd det med.

Det är den exemplariska monteringen av wastegaten det.....:huvet

Jag är inte skylldig till det som tur är.....:banana

PP får hjälpa mig med det, eller hur Peter?? :krama:D

arå det går så bra så:D
 
Då får jag lasta in ramen i skåpet och fara ut till dig helt enkelt.
 
Hoppas att jag klarar mig från PPs maniska putsning.

Har inte börjat putsa än, men när jag börjar montera hans gamla turbosystem så inser man väl att det bara är att riva igen och putsa upp prylarna. Kanske får lova att montera kåpor på den istället och dölja "skiten" :D
 
Hoppas att jag klarar mig från PPs maniska putsning.

Har inte börjat putsa än, men när jag börjar montera hans gamla turbosystem så inser man väl att det bara är att riva igen och putsa upp prylarna. Kanske får lova att montera kåpor på den istället och dölja "skiten" :D

hehe

du kan ta med givaren när vi svetsar din ram:tummenupp
gott nytt år
 
Då var ramen svetsad, dessvärre icke några foto på den än.

Tack Peter för snyggt jobb.

Det jag har undrat och fått bekräftat med hjälp av Peter är att stötdämparen inte är original utan från en K1 eller K2. Det blev min lätta research på nätet.

Det som är problemet med denna dämpare är att cykeln blir något högre än vad den ska vara.
Min fundering är att sänka den till en rimlig nivå med stagen. Får fundera och prova mig fram lite.
 
Sänkning....

.... av baken.

Men först flyttat upp styret på "rätt" sida kronan.
Kändes inte rätt med att ha styret på undersidan av kronan, men problemet var att baken var för hög för att kunna ha det så.
Cykeln var lite lurig att köra med. Det var innan jag hade fighterstyre på. I samband med att det blev turbo bestämde jag mig för att ha "klippo"-styre.

Det "högastyret" är det nya, om jag var otydlig.:)

Som vanligt kassa bilder, men det får man räkna med i min tråd....:huvet
 

Bifogat

  • IMG_0139.jpg
    IMG_0139.jpg
    243.1 KB · Visningar: 73
  • IMG_0138.jpg
    IMG_0138.jpg
    242.4 KB · Visningar: 73
ett par till....
 

Bifogat

  • IMG_0137.jpg
    IMG_0137.jpg
    242.7 KB · Visningar: 66
  • IMG_0140.jpg
    IMG_0140.jpg
    240.8 KB · Visningar: 62
Sänkningen i bilder.....

.... eftersom jag inte visste hur upphängningen av bakfjädring såg ut och fungerade med höjden var det bara att lossa och kolla.

Det som gjordes var att vända på ett fäste för att få den önskvärda höjden, tror jag. Vet inte om det är den höjden som det kommer att vara i slutändan. Det är det enklaste jag har gjort och tror att det räcker.
 

Bifogat

  • IMG_0145.jpg
    IMG_0145.jpg
    239.6 KB · Visningar: 50
  • IMG_0146.jpg
    IMG_0146.jpg
    238.4 KB · Visningar: 53
.... och från sidan.

Kolla hur det ser ut mellan svingen och fotpinnen så ser man lite hur mycket det gjorde när man vände på fästet.

Alla bilder ligger i ordningen Före-Efter.
 

Bifogat

  • IMG_0141.jpg
    IMG_0141.jpg
    242.4 KB · Visningar: 104
  • IMG_0148.jpg
    IMG_0148.jpg
    241.9 KB · Visningar: 116
Syns markant skillnad när du vände fästet, så lite som behövs ibland :)
Och mkt bilder ger plus i kanten :tummenupp
 
Back
Top