Gixxer 750 '96-'98 vs '98>

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Hur är en gixxer 750 96-98? Stor skilnad på den och den som kom 98-00? Har jag fel på årtalen så får ni rätta mig, jag tror iaf ni vet vilka jag menar...
Vad är det att tänka på? Hur är en 98ans gixxer mot en 98ans r6, effektmässigt och svänga-mässigt? Vad finns det för sjukdommar? Är dom pålitliga, roliga? Inform me tack!

98 kom gsx-r 750 med insprutning iaf och 135hk , sån hade jag.Mkt trevlig hoj enl mig.

Jag har haft två förgasarGSXR. En 96 och en 97. Mycket roligare motor med tvåtaktkaraktär. Insprutningen jämnade ut effekten lite vilket gjorde hojen lite tamare, tycker jag. R6 är minst lika snabb som en GSXR. Modernare och bättre på alla punkter, dock MYCKET dyrare.

Vad är bra priser på en En 99a gixxer 750 med ca 1200 mil på mätare i bra skick? 40 000.- sek är rätt bra väl?

Vadå inte kört? kört 12 mil ju! :hihi
Jag ska behålla min hoj halva säsongen iaf tänkte jag! Sen lutar det nog åt gixxer 750 när man lärt sig behärska nuvarande åk. Bra att kolla upp tidigt så man har lite pejl! :tummenupp

Last edited:
Kay skrev:
Hur är en gixxer 750 96-98? Stor skilnad på den och den som kom 98-00? Har jag fel på årtalen så får ni rätta mig, jag tror iaf ni vet vilka jag menar...
Vad är det att tänka på? Hur är en 98ans gixxer mot en 98ans r6, effektmässigt och svänga-mässigt? Vad finns det för sjukdommar? Är dom pålitliga, roliga? Inform me tack!

Jag valde själv mellan Gixxer 750 98-99 eller R6-99 när jag skulle köpa hoj... provade båda å kom fram till att R6:an först å främst e betydligt mindre, måste varvas mer än Gixxern för att röra på sig, samt e än mer mainstream än Gixxern, iaf häromkring! ...på R6:an sitter du mera upprätt, men de e en vanesak.. :fakta

Gixxer 750 -98 har 15hk mer men även nästan 15kg mer, vridmomentet e 82 jämfört med R6:ans 68 (tror jag de va...) Insprutning ger möjlighet till en Powercommander, men dynojet finns ju även till R6! slutsats: whatever :rolleyes:

Eftersom jag har fästmö å visste jag skulle skjutsa en hel del å Gixxern e något större på alla sätt, t.ex. rymligare, mera vrid osv å eftersom jag inte ville ha R6:an för att den e vanligare, mindre (är själv ca 1,87m å 90kg) å saknar lite "styrka" pga sina 600 kubik jämfört med 750 valde jag Gixxern till slut, å har varit nöjd med det, även om jag provat ett antal R6:or efteråt... :squid

Att se på vilken som e snabbare e väl svårt å mycket marginellt isf! Har själv kört en del mot en polares R6 -03, å han drog då inte i från (erkände han själv...) Men, de e ju upp till chaufför, samt bana/väg, trimningsåtgärder, typ av race osv osv... :fyllisar

Köp den du tycker känns bättre, prestandamässigt är dom "lika"...

Bara min åsikt... :notme

Last edited:
har haft en -97 en -98 och en -00 (plus 3till äldre)
-97 är underhållande för att effekten kommer lite mer på en gång än i -98an.
dock så va min -98 ett klock rent "fick sig nått innan jobbet och läöneförhöjnings" exemplar, den gick svinaktigt bra, skillanden till min gamla -00 va mkt liten.
Chassie mässigt så är nog en -98 att föredra över 96-97, men mycket skiljer det inte.
hittar du en -97 för 30000:-/45000:- (vilket polaren har en till salu för) så är det bra.
dock så är en -98 för 50000:- ett fint köp det med.
borede inte de tidigare modellerna ha sjunkt lite i försäkring nu? efter 5 år har jag hört..?

GSXR 750 96&-7 och 98-99

Undrar om det är dessa två modeller som du tänker på. 96-97 ned förgasare och 98-99 med insprutning. De är väldigt lika. Sedan gjorde de om lite till 00.

Jag prövade många olika modeller innan jag slog till på min. GXSR 750; just can't beat the feeling! Vill man köra snabbt som fan (rakt fram), ligga och glida på motorvägen eller spara lite pengar på försäkringen är detta INTE hojen för dig.

Varför jag valde en 96:a var av två orsaker 1) priset 2) tyckte att förgasarna gjorde hojen lite mer förlåtande. Med insprutning var den lite för "kliniskt exakt".

Tja. det är bara min åsikt MEN, ta tid på dig och hitta en hoj som DU gillar att KÖRA. Skit i vad all reklam säger, vilken som har mest hästar, gör 0-200 fortast och alla jävla tester. Provkör och ta en hoj du gillar!

MVH /Dr BODOL

GSXR 750 -96, har den nåra fel eller brister?

Jag ska nu i veckan köpa en GSXR 750 års. 96.

Undrar därför om det är nåt speciellt man ska titta på. Några speciella saker som brukar krångla? Är den känd för att vara en "bra" maskin, eller nåt som man får räkna med ska krångla?

jag vill även ha nån att övningsköra med. Jag står för soppa och fika/mat om du kan stå för lite tips, ideer och förslag på hur man ska ta sig fram i trafiken utan att knytas runt en lyktstolpe. Bor i Gbg och vill ut så fort de går att köra! :Bugar PM:a mig om du vill gratisåka samt kan leva upp till ovanstående!

PS: Vem har snott alla serviceböcker till gixxer 750 -96? :dummer

Ny hoj?

ja, att stå för slitage på en motorcykel är väl kanske inte riktigt lika lätt att räkna ut som hur mycket sopp som går. behöver man tanka så fyller man på, precis som när man skiljs åt. Bahh :tungan

Mark skrev:
Jag ska nu i veckan köpa en GSXR 750 års. 96.

Undrar därför om det är nåt speciellt man ska titta på. Några speciella saker som brukar krångla? Är den känd för att vara en "bra" maskin, eller nåt som man får räkna med ska krångla?

jag vill även ha nån att övningsköra med. Jag står för soppa och fika/mat om du kan stå för lite tips, ideer och förslag på hur man ska ta sig fram i trafiken utan att knytas runt en lyktstolpe. Bor i Gbg och vill ut så fort de går att köra! :Bugar PM:a mig om du vill gratisåka samt kan leva upp till ovanstående!

PS: Vem har snott alla serviceböcker till gixxer 750 -96? :dummer
Tja måste bara säga att gsxr är mycket hoj för pengarna hade själv en 96a den ända svaghet är nog läckande toplock sen är det väll bara titta på standard saker tex. krockskador. drivpaket .gafflarna . framförallt första intrycket .men det är en underbar maskin .... :)

Har själv en 96a sedan 3 år det ända problemet förutom den mänskliga faktorn :D jag har haft var en förgasar rengöring pga rost flagor från tanken antagligen .... men de är ju inget o bråka om i det stora hela ... annars har den bara gått som ett jäkla skott !!
kommer nog ha den ett bra tag framöver streetfighter bygge på G !
Sen får man ju på tok för lite dollars för den nu..... så ett klockret köp :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph