Gixxer 7 1/2 -98:a

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Jag söker med ljus och lykta efter 2 saker på detta forum. Hittade inget via sökfunktionen så jag får väl lov att starta en tråd helt enkelt.

1: Någon som vet vad det ska vara för ventilspel på en GSXR 750 -98 ?
2: Behöver man bygga om tråget med skvalpplåtar på dessa maskiner för att dom ska klara längre slangningar än 1-2-3:an ? Är ingen stjärna på slangen men har hört att dessa maskiner skär om man håller kvar den ett tag i fel lutning.

Mycket tacksam för svar!
:)
:yoparty

Kör på och oroa dig inte.
När den skär så har du övat så mkt att hojen ändå bara är skrot pga av alla nedslag och misslyckade växlingar på bakhjulet.

Och när den skär så är du så duktig att du ändå vill ha en ny hoj.
Det kostar att lära sig köra på slangen ordentligt, thats life!

/Nitrous

Ingen som vet något om dessa saker? :va
Fan det är ju MC världens svar på Volvo 240! :confused:

SpoonMannen skrev:
Ingen som vet något om dessa saker? :va
Fan det är ju MC världens svar på Volvo 240! :confused:

ventilspelet mäter man när den är kall.
På insug ska det vara 0.10 - 0.20mm
på avgas 0.20 - 0.30mm

Gildemeister skrev:
ventilspelet mäter man när den är kall.
På insug ska det vara 0.10 - 0.20mm
på avgas 0.20 - 0.30mm

Tack Tack!
Tog mitt sunda förnuft till fånga idag och köpte Haynes mekhandbok. Jobbar som mek och insåg idag hur lite cash dom kostar. 1 timmes felsökning är betydligt dyrare. :D

Men skvalpplåtar da?
Inga onödiga svar... :fatta!

SpoonMannen skrev:
Tack Tack!
Tog mitt sunda förnuft till fånga idag och köpte Haynes mekhandbok. Jobbar som mek och insåg idag hur lite cash dom kostar. 1 timmes felsökning är betydligt dyrare. :D

Men skvalpplåtar da?
Inga onödiga svar... :fatta!
Filmen Las Vegas xtreme så slangar dom men gixxer 750, vääääldigt långt.
Så slanga på du, inte kommer du få oljetorsk för det.

Jag slangade mycket, ofta och långt med min gamla 750 -99 och det var inga problem med att den skar iaf.

Geiger skrev:
Jag slangade mycket, ofta och långt med min gamla 750 -99 och det var inga problem med att den skar iaf.

Du menar att den skar bra ?

(näe, jag tror inte den skar för dig nån gång, men det var ju öppet mål!)

Jag har sett ett par såna motorer som har havererat i vevlagren (kanske pga slangning) men det har varit -96/-97. Från och med -98 ska stakarna vara bättre.
Tråget är lika djupt som dalarna i Grand Canyon så jag betvivlar att ombyggnad förbättrar situationen påtagligt.
En gissning är att du klarar dig om du sköter oljebyte, filter och oljenivå (kanske lite extra olja?) bra.
Men man ska ha klart för sig att 750 -96/-99 inte är lika skottsäkra som föregångarna.

Ett tips:
Då jag åkte racing med Alfa Romeo så monterade jag ett relä som styrdes av oljetrycksgivaren. Då oljetrycket föll så bröt reläet tändningen. :tummenupp
Detta förutsätter att motorn orkar ge oljetryck på startmotorgång (även med het olja) eller att man kan koppla förbi detta vid start.
Och jag planerar detta även för Bimotan och Katanan eftersom jag ser det som rena försäkringen.

Tack för alla svar... Låter kanon det där. Jag kontrollerade ventilspelet igår. Det var perfekt som det ska vara på en så fin maskin. Så nu är det bara sommaren som fattas... Hoj!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph