Gixxer 600 vs 750

bikestreet skrev:
2415342 Båda mina tidigare hojar har jag försäkrat på farsan. Inget konstigt med det. Inte ska väl jag behöva lida för att det finns fartdårar och idioter och krockar sina hojar...

Sen vet jag inte om man kan kalla det skenförsäkring. Hela hojen skrivs ju på honom. Det är som att det är hans hoj och jag lånar den. Vad är felet med det?

jian: tack för svaret.

:corn
 
bikestreet skrev:
2415342 Båda mina tidigare hojar har jag försäkrat på farsan. Inget konstigt med det. Inte ska väl jag behöva lida för att det finns fartdårar och idioter och krockar sina hojar...

Sen vet jag inte om man kan kalla det skenförsäkring. Hela hojen skrivs ju på honom. Det är som att det är hans hoj och jag lånar den. Vad är felet med det?

jian: tack för svaret.

Testa att söka på skenförsäkring här på forumet så märker du snart att du har gjort en dödssynd :ajjabajja
 
Försäkra hur du vill....Bara DU är nöjd och får en bra hoj att åka på nästa sommar.....:tummenupp

Förresten: glöm inte att ta med farsan på en tur ibland :D

//DFMSWEDEN
 
Lånar tråd jag med

Synd att en bra tråd ska balla ur (som vanligt pga sken-försäkringar). Kan vi inte skita i den diskussionen i denna tråden eller????
Finns väl 1000 trådar om detta, vilket ALLA vet
:mad:
Over And Out

Vad skiljer sig i övrigt emellan GSX-R modellerna? Bromsar, stötdämpare etc
 
Last edited:
jens_rock skrev:
2415451 Synd att en bra tråd ska balla ur (som vanligt pga sken-försäkringar). Kan vi inte skita i den diskussionen i denna tråden eller????
Finns väl 1000 trådar om detta, vilket ALLA vet
:mad:
Over And Out

Skämtar du nu? Svårt att avgöra i text ibland. Annars förstår jag inte ditt inlägg? Det är väl en sak om man väljer att se genom fingrarna när man upptäcker att någon svinpäls försöker begå ett brott, det blir allt vanligare i samhället. Men att klaga på att andra inte ser mellan fingrarna, andra som dessutom själva indirekt drabbas av svinigheterna? Vad är nästa steg? Klaga på de som inte är kriminella? Kom igen... varje hederlig person skulle ha svårt att hålla tyst om man ser ett bedrägeriförsök likt detta.
 
Sandstrom: vilken verklighet lever du i egentligen? Inser du hur vanligt det är att man "skriver hojen på någon annan"? När jag köpte min första hoj hos en av de större handlarna här i stan, så rekommenderade säljaren att vi gjorde precis så. Jag menar, är man 35+ och bor i Grythyttan så kanske det inte är ett problem, men för en 24-åring i Göteborg är det vansinnigt dyrt att försäkra en sporthoj. Detta beroende på alla idioter som kraschar sina hojar, oavsett försäkring.

Vad förlorar du på att jag skriver min hoj på min far?

Det finns inget olagligt i det, och är i princip samma sak som att du lånar farsans bil. Fattar inte ditt problem.
 
Last edited:
bikestreet skrev:
2415635 Sandstrom: vilken verklighet lever du i egentligen? Inser du hur vanligt det är att man "skriver hojen på någon annan"? När jag köpte min första hoj hos en av de större handlarna här i stan, så rekommenderade säljaren att vi gjorde precis så. Jag menar, är man 35+ och bor i Grythyttan så kanske det inte är ett problem, men för en 24-åring i Göteborg är det vansinnigt dyrt att försäkra en sporthoj. Detta beroende på alla idioter som kraschar sina hojar, oavsett försäkring.

Vad förlorar du på att jag skriver min hoj på min far?

Det finns inget olagligt i det, och är i princip samma sak som att du lånar farsans bil. Fattar inte ditt problem.
Du kommer också krascha... det gör alla förr eller senare. Då är du själv en av idioterna...

Olagligt är det p.g.a. man inte får skriva ett fordon på någon som i verkligen inte äger fordonet.
 
"I verkligheten inte äger fordonet"? Om man står som ägare på ett fordon så äger man väl det? Sen att man lånar ut den är väl upp till var och en.

Skärp er nu, håll er till tråden. Jag skadar ingen genom att skriva hojen på farsan. Det är inte olagligt, jättemånga gör det. Samma på bilsidan. Ska man gnälla på någon så är det på dom som pressar upp försäkringspremierna genom att vurpa.
 
bikestreet skrev:
2415660 "I verkligheten inte äger fordonet"? Om man står som ägare på ett fordon så äger man väl det? Sen att man lånar ut den är väl upp till var och en.

Skärp er nu, håll er till tråden. Jag skadar ingen genom att skriva hojen på farsan. Det är inte olagligt, jättemånga gör det. Samma på bilsidan. Ska man gnälla på någon så är det på dom som pressar upp försäkringspremierna genom att vurpa.
Sök lite och du ska finna vad som är lagligt och inte.

Seså, sitt ner i båten nu och köp en hoj som du kan försäkra.'

Ädit: Finns säkert hur många som helst som parasiterar på samma vis som du gör, däremot har många av dem vett på att knipa igen kakhålet...
 
bikestreet skrev:
2415660 "I verkligheten inte äger fordonet"? Om man står som ägare på ett fordon så äger man väl det? Sen att man lånar ut den är väl upp till var och en.

Skärp er nu, håll er till tråden. Jag skadar ingen genom att skriva hojen på farsan. Det är inte olagligt, jättemånga gör det. Samma på bilsidan. Ska man gnälla på någon så är det på dom som pressar upp försäkringspremierna genom att vurpa.
Nej, ägare på papper är inte samma sak som ägare i verkligheten. Som nån skrev, den som lipar mest när fordonet blir stulet är den riktiga ägaren.
 
bikestreet skrev:
2415660 "I verkligheten inte äger fordonet"? Om man står som ägare på ett fordon så äger man väl det? Sen att man lånar ut den är väl upp till var och en.

Skärp er nu, håll er till tråden. Jag skadar ingen genom att skriva hojen på farsan. Det är inte olagligt, jättemånga gör det. Samma på bilsidan. Ska man gnälla på någon så är det på dom som pressar upp försäkringspremierna genom att vurpa.
Om du skulle ta och utveckla ditt eget system innan du börjar med någon annans...
//Emil
 
bikestreet skrev:
2415660 "I verkligheten inte äger fordonet"? Om man står som ägare på ett fordon så äger man väl det? Sen att man lånar ut den är väl upp till var och en.

Skärp er nu, håll er till tråden. Jag skadar ingen genom att skriva hojen på farsan. Det är inte olagligt, jättemånga gör det. Samma på bilsidan. Ska man gnälla på någon så är det på dom som pressar upp försäkringspremierna genom att vurpa.

Jag vet en som gjorde samma sak som du fast med bil. Han skrev bilen på farsan. Efter ett tag smällde han. Fick inte en krona på försäkringen eftersom f-bolaget menade att hans farsa inte hade något ekonomiskt intresse i fordonet. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

I valet av hoj gäller inte bara inköpspriset, utan även andra kostnader som tex försäkring. Har man inte råd får man skaffa något annat som man faktiskt har råd med eller låta bli att skaffa hoj.
 
Sandstrom skrev:
2415624 Skämtar du nu? Svårt att avgöra i text ibland. Annars förstår jag inte ditt inlägg? Det är väl en sak om man väljer att se genom fingrarna när man upptäcker att någon svinpäls försöker begå ett brott, det blir allt vanligare i samhället. Men att klaga på att andra inte ser mellan fingrarna, andra som dessutom själva indirekt drabbas av svinigheterna? Vad är nästa steg? Klaga på de som inte är kriminella? Kom igen... varje hederlig person skulle ha svårt att hålla tyst om man ser ett bedrägeriförsök likt detta.

Jag menar INTE att man ska se mellan fingrarna på kriminalitet etc etc.
Jag blir också drabbad av detta med skenförsäkring.
Men min poäng är en enkel ordningsfråga:
För många bra trådar (som denna var) förstörs av att detta diskuteras på fel ställe. Och det blir jag :mad: trött på.
Ämnet skenförsäkringar hör hemma här http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=22

Jag fortsätter gärna att diskutera denna frågan. Men på rätt ställe!
 
Last edited:
bikestreet skrev:
2415716 Huh? Svarade du på rätt inlägg nu?
JA, men förstår du inte det ironiska, tryck på REW.

/Gör om gör rätt, skenförsäkring är tabu och förbrytare lynchas öppet och villt på sh. (använd sökfunktionen)

En dag kommer även du säkert förstå varför, vissa kräver dock mer utvecklingsarbete än andra.../

//Emil
 
Dessa 2 hojar är ganska olika till körupplevelse. 600cc kräver växling och mkt mer aktiv körning för att hela tiden ligga och nöta högvarv. Tam på låg-mellanvarv.

750 har bättre vrid och mer användbar kraft i princip igenom hela registret. Ganska ovanligt med "nya" 750 på gata faktiskt. Vilket inte behöver vara fel.

Men som andra påpekar är det 1000cc som gäller i fall du verkligen vill ha kraft och grymt acc. Går att gasa från 0 varv i princip :D och skjutas i väg som en raket.

Rent försäkringsmässigt så skiljer de flesta bolagen inte så mkt mellan dessa hojar. Folksam har en finare uppdelning av klass 7+ hojar (upp till 11) tror jag. Där blir nong 750:an klart dyrare än 600:an. 1000cc ännu mer.
 
Eskilsson: haha ja verkligen. Många verkar ju vara såna där gråsossar som ska ligga i omkörningsfilen och spärra vägen för bakomvarande, eftersom de tycker att de kör fort nog och då behöver ingen annan köra fortare heller.
 
bikestreet skrev:
2415765 Eskilsson: haha ja verkligen. Många verkar ju vara såna där gråsossar som ska ligga i omkörningsfilen och spärra vägen för bakomvarande, eftersom de tycker att de kör fort nog och då behöver ingen annan köra fortare heller.
Jag tror det är du som ligger i vägen. Min Toyota från -89 går nämligen snabbare än din hoj :hihi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top