Gixxer 1000 turbo

Zpyke skrev:
Jo jag har funderat på det med, men då måste man ha originaldelarna, tänker på grenröret, o dom har ja inte, problem. Ja tar man bort insugsröret så laddar ju inte turbon, så som det tidigare inlägget från fredde, lär väl det va en lösning. Hur gick alfan utan insugsrör då? uselt? :)

Zpyke

Jag lät allt sitta kvar förutom tryckmätaren, den är lite väl kaxigt att ha på. Sen tog jag bort staget från ventilen, men lät klockan sitta kvar. Sen najjade jag fast armen så att ventilen står öppen hela tiden, då laddar den inget! Låt extra bränslesystemet sitta kvar, rör inget alls. Sen kan du säga att den sitter där för att du tycker att du e ball eller nåt. Sen är det faktiskt som så att du har i detta läge lägre effekt än orginal, så dom kan inte säga nånting.
Men i framtiden kan det kanske bli tjafs, regler ändras juh hela tiden.

0,7 är det på max läget??
Jag har 262 hk (207 nm)på driven vid 0,7, men vill gå upp till 0,75. Jag ska bara modifiera aggregatet först. Målet är 300+ på motorn. Om man räknar 13% i förlust i drivlinan så saknas det 4 kusar till 300, så det är nära redan i dag. Så det spelar ingen roll om det är 170 eller 180 i nya R1:an, den saknar över 100 hästar hur som helst :D :D :D
 
"Hur gick alfan utan insugsrör då? uselt? "
Vet inte, jag körde den inte. Men den borde ju ha gått ungefär som en standard.

Ang regbesiktningar:
På bilar kunde man förr alltid regbesiktiga en bil med max 20% effekthöjning och max 10% vridmomenthöjning om inte biltillverkarna tillät mer. Ex vis Opel tillät 180 hk i Kadetterna från 70-talet om man hade rätt hejdare etc.

Hursomhelst undrar man ju om samma regler gäller hojar?
Och gäller dom reglerna fortfarande?
Då skulle man ju kunna bromsa knarren till originaleffekt + 20% (och vrid + 10%) och sen regbesiktiga med det intyget. Det handlar ju alltså bara om att bromsa knarren med det laddtryck som ger lagom effekt/vridmoment för att ge de där 10/20 procenten. Då står det ju i regpapperen att den har "förhöjd motoreffekt" eller nåt sånt. Visserligen bara lite grann men bylingen ser ju knappast inte skillnad på 140hk och 300hk.
Nån som vet nåt om det här?
 
Kan tillägga när det gäller bilar så finns det en fin liten paragraf där det står typ att avgasernas utlopps system inte får ändras eller nått i den stilen

med andra ord "man kan inte hänga på ett sketet simons sport system utan o bryta lagen men har du tur o får rätt gubbe vid reggbesktingen så får du inga probbz" det var vad jag fick för svar när jag snackade med nån tekniker/paragraf vetare på sbp

gäller bilar efter 1975 års bodell pg av avgas regler m.m



vet ej om detta gäller mc oxå
 
ni som kör turbohojar på vilka växlar reser den sig??
kan tänka mig att den inte vill hålla framhjulet i backen iallafall...
 
Brännström skrev:
ni som kör turbohojar på vilka växlar reser den sig??
kan tänka mig att den inte vill hålla framhjulet i backen iallafall...
Min Katana ger bara måttligt med effekt eftersom jag inte har velat ställa på laddtrycket. Originalvevarna har snedskuren primärtransmission som inte håller för mer än 200 hk efter vad jag har hört. Vet dock inte om detta är sant. Uppskattar att min knarr ger rutn 200 hk på bakslangen. Hursomhelst reser den på 3:an. Dvs utan att man gungar, rycker eller tar till nåt annat fjams. Kanske ska poängtera att en Katana är både längre och tyngre än moderna sporthojar.
Och jag har skaffat en rakskuren vev + kopplingskorg. :tummenupp

Ang "avgasernas utlopps system":
En gissning är att såna regler inte gäller knarrar heller, de är ju inte avgasrenade. Men det är en ren gissning.
 
Z Fredde skrev:
0,7 är det på max läget??
Jag har 262 hk (207 nm)på driven vid 0,7, men vill gå upp till 0,75. Jag ska bara modifiera aggregatet först. Målet är 300+ på motorn. Om man räknar 13% i förlust i drivlinan så saknas det 4 kusar till 300, så det är nära redan i dag. Så det spelar ingen roll om det är 170 eller 180 i nya R1:an, den saknar över 100 hästar hur som helst :D :D :D

Låter mycket det där... En kompis till mig fick ladda 1,2 för att komma upp i dom siffrorna... Eller har du en blackbirdmotor i den??
Varför skulle du behöva modifiera aggregatet för att öka så pass lite som 0,05 bar?
/Henric
 
Wheeliedevil skrev:
Låter mycket det där... En kompis till mig fick ladda 1,2 för att komma upp i dom siffrorna... Eller har du en blackbirdmotor i den??
Varför skulle du behöva modifiera aggregatet för att öka så pass lite som 0,05 bar?
/Henric

Motorn är orginal i kubik, topp och kammar. Jag har mer effekt än Rettorna som laddar 0,25 mer, då menar jag Rettorna i snitt alltså. Motorn e helt enkelt perfekt injusterad. Vid 0,5 så har jag 233 på driven. Jag har lite dåligt med bränsle på bara, bara att justera upp det i vinter.

Hur mycket laddar du, och vad plockar du ut då??

Vad har din kompis för maskin som fick ladda 1,2?

Anledningen till modifiera aggregatet är att släppa övertrycket direkt ut från aggregatet och in i avgassystemet igen 5-10 cm efter turbon. Annars måste övertrycket möta avgaserna som kommer rakt igenom turbon. Kommer väl inte att innebära så mycket i praktiken förutom en aning snabbare reaktion i aggregatet. Sen passar jag på att kolla upp aggregatet samtidigt. Sen åker nog aggregatet på en släng av polersjukan på en gång. :kocko


Detta är en 0,7 körning. Men med för lite bränsle tyvärr.
 

Bifogat

  • HPIM0562.JPG
    HPIM0562.JPG
    61.6 KB · Visningar: 80
Jag byggde en R1 turbo till firman som vi testade att ladda 1,2 med. Det gav 277 bakhjulshk. Men det hade nog fan inte hållt så länge. Testade bara nån gång i bänken.

Jag laddade 0,8 förra säsongen, då med insprut Det resulterade i 220 bakhjulshästar. Håller på att bygga om till förgasare, ska då öka till 1-1,2 bar beroende på hur det blir. Motorn ska ju hålla ihop också. Det är av flera anledningar som jag vill ha det.

* Motorn ville inte gå på tomgång när den var kall.
* Det var ett väldigt markant ryck mellan av och påslag i låga farter samt att det var svårt att hålla en låg jämn fart.
* Spridarna kunde inte leverera mer bränsle vilket jag behöver för att öka laddtrycket.
* Powercommandern kännde inte av gällande tryck utan hade en fast programmerad map vilket resulterade i att hojen kunde hosta till vid något tillfälle.

Min kompis hade en 99:a blade som han laddade 1,2 för att plocka ut som din. Tyckte att det såg ut som att det var en sån du också hade, eller är det en Suzuki (liten bild)?? Verkar vara ett praktexemplar iaf :tummenupp . Har du inte problem med att lamellerna gör märken i kopplingskorgen? Jag känner inte det i handtaget men jag ser att det börjar bli och jag har inte kört mer än ca 150 mil ännu.

Använder du inte någon dumpventil?

Dåligt med bränsle skriver du.
Vad har du för bränsletryck och munstycken?
Har du bytt lågfarten eller ändrat nålarna något?
Jag har inte hunnit laborera någonting med det ännu men det vore bra med ett utgångsläge. Nu har iof jag 929:an. Men jag har börjat med att gå ner till 35# från 40# i lågfart och satt i Dynojets 132# (har jag för mig) som huvudmunst och behållt nålarna i std läge.

Var har du bänkat din?

/Henric
 
Last edited:
Problem

Min bror höll på att få riktiga problem med sin GSXR 1100 T vid besiktningen i Kalmar.
Besiktnings gubbarna antog :va att det satt turbo på hojen bara för att de såg plenumet.
Visserligen satt turbon monterad men laddade inte,och såhade han en läckande packbox i gaffeln.

"Motor överensstämmer inte med typintyg" stog det i protokollet.

Packboxen fixades och turbokittet monterades bort.
Ringde om en ny besiktningstid,

"du grabben den där hojen skall regbesiktas" :huvet

Massvis problem.

Ringde då till SBP huvudkontor men ingen ville eller kunde hjälpa honom,utan han kopplades vidare per telefon hela tiden.Till slut hamnade han hos stationschefen i Kalmar(märkligt eller hur).

Efter mycket dividerande med honom så sa han"du kan skaffa ett motorintyg från en mc-firma"

Tack och lov så bor vi granne med den lokala Kawasaki handlaren,han fixade så klart detta papper och sprang själv bort till SBP med detta.

Allt löste sig till slut.
Tack Kalmar MC-Service för detta. :yoparty

Kontentan av detta ,brorsan kommer aldrig att försöka besikta med kittet på,
för det går MYCKET snabbare att plocka bort OCH montera tillbaks grejorna än att träta med SBP.
 
Wheeliedevil: Det är väl inte så dåligt med kräm i din med? :tummenupp Vad hade du igen nudå?
 
Katanapilot skrev:
...

Kontentan av detta ,brorsan kommer aldrig att försöka besikta med kittet på,
för det går MYCKET snabbare att plocka bort OCH montera tillbaks grejorna än att träta med SBP.

Jag kommer att skruva loss allt inför besiktningen. Onödigt att chansa...SÅ mycket jobb att plocka bort kittet är det inte.
 
Back
Top