Gixxer 1000 k6 missljud !

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
Har missljud som låter som att kedjan skulla ta i någonting vid lågvarv på ettan och tvåan vid belastning ..! Är kamkedjesträckaren att lita på ? Har väl inte uteslutit lager i motorn .. Men då borde det ha varit mera mekaninskt ljud ? Samt att oljelampan borde ha visat sej någongång ! Men den har bara gått några tusen mil. Har dessutom nå hugg i kopplningen så det går inte att slira iväg vid start med några tusen i varv utan att den hugger..

kamkedjesträckaren är ingen stark punkt på dom hojarna tyvärr så kolla kamkedjespelet. kolla även upp kopplingskorgen och alla lameller. att den hugger låter lite konstigt faktiskt.

MVH Phille

K6 svaga punkt är både kamkedjesträckaren men också lagret vid kopplingskorgen som också kan ge ett rasslande ljud.

Jag skulle köpa en manuel kamkedjesträckare och sen lossa höger kåpa och manuellt vrida korgen i friläge och se var rasslet kommer ifrån.

Tack för tipset ! Det ska jag göra , det är ju något lurt med kopplingen .

Om det är lagret bakom kopplingskorgen som börjat ge sig så är det spånor i oljan.
Du ser det när du tagit bort oljepluggen om du har en original oljeplugg med magnet i.

För att ev byta det lagret så skulle jag tro att det är enklast att lyfta ur motorn ur ramen & dela underdelen.
En dags arbete ungefär att plocka ur & sedan i den igen. Men det är det värt om lagret skulle vara på G att lämna in.

Den som sedan är billigast i Sverige på Suzuki delar är MC Doktorn i Ronneby. www.mcdokton.se

Väldigt vanligt problem på GSX-R1000 att kopplingslamellerna börjar "studsa" vid hårda starter. Det blir ett väldigt hårt ljud, låter precis som du beskriver, samt kopplingen hugger och är allmänt dryg.

Lösningen är denna : http://store.schnitzracing.com/brocks-clutch-mod-suzuki-gsxr1000/

Det finns även en lösning att sätta i en dämpande stålskiva från ZX10-R 2004 som är som en fjäder, som ska dämpa "studsandet".

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!