gixxer 1000 01/02 frågor

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
nu är det min tur att bygga nått med turbo, jag hade tänkt mig en gixxer 1000 01/02. men jag har lite funderingar. jag kollade på en sprängskis på en sån motor och märkte att de va samma skit som på r1orna. cylinderaden sitter fast i blocket. så de blåste mina planer på att sätta ett 2 mm shims under cylindern. men hur mycket kan man ladda på om man sänker kompet genom att montera en tjockare topplockspackning eventuellt turbo kolvar. sedan så måste jag försöka få in 12 mm bultar så skiten håller ihop ;). om inte de går så får de bli ape racing gängstänger och förstärkta mutrar.

hur mycket håller grejorna för? hade tänkt mig 250 någonting på bakhjulet. tror ni att de är rimligt. :yoparty

vilken turbo ska jag använda. tdo04t16 med 7ans avgashus? eller

tack för alla bra svar:yoparty
 
Cometic har väl tjockare packning till den, tror Crille här på forumet kör med en packning därifrån. Laddar 0,6. Mc-Xpress har nämnt någongång att maxladd på R1000 med originalgrejor och kompsänkt brukar hamna runt 0,7-0,8 om man vill ha någorlunda tillförlitlighet. Lämnar bra med pulver då, räkna med runt 250-260 hästar på hjulet. Ökar du laddet mer håller den inte så länge till.
Kör på APE dragstänger och muttrar. Jag gör det, och de är inte så dyra. Runt 1700:- för stänger och muttrar, om jag minns rätt.
TD04-16T med 7ans avgashus är en bra historia. Jag kör med en sådan, och den pumpar till över 300 hk. Jag fick 266 hk / 227 Nm på hjulet vid 1,1 bar, och jag laddar 1,45 bar nu. Märkbar skillnad i effekt efter laddtryckhökningen, så den pumpar på bra. Kommer igång ordentligt efter 6000 varv, men jag har positivt tryck från runt 3800 varv.
Men efter vintern blir det borrad Banditrad, Hayabusakolvar (1195 cc och jag slipper spacer = rätt squish :) ), KKK K24 från S60R, omtajmade kammar och Apexi AVC-R Boostcontroller. Dessutom högre laddtryck och långsving som kan justeras från original hjulbas till +13 cm. Så då blir det ännu mer tryck i bitarna :)
 
Cometic har väl tjockare packning till den, tror Crille här på forumet kör med en packning därifrån. Laddar 0,6. Mc-Xpress har nämnt någongång att maxladd på R1000 med originalgrejor och kompsänkt brukar hamna runt 0,7-0,8 om man vill ha någorlunda tillförlitlighet. Lämnar bra med pulver då, räkna med runt 250-260 hästar på hjulet. Ökar du laddet mer håller den inte så länge till.
Kör på APE dragstänger och muttrar. Jag gör det, och de är inte så dyra. Runt 1700:- för stänger och muttrar, om jag minns rätt.
TD04-16T med 7ans avgashus är en bra historia. Jag kör med en sådan, och den pumpar till över 300 hk. Jag fick 266 hk / 227 Nm på hjulet vid 1,1 bar, och jag laddar 1,45 bar nu. Märkbar skillnad i effekt efter laddtryckhökningen, så den pumpar på bra. Kommer igång ordentligt efter 6000 varv, men jag har positivt tryck från runt 3800 varv.
Men efter vintern blir det borrad Banditrad, Hayabusakolvar (1195 cc och jag slipper spacer = rätt squish :) ), KKK K24 från S60R, omtajmade kammar och Apexi AVC-R Boostcontroller. Dessutom högre laddtryck och långsving som kan justeras från original hjulbas till +13 cm. Så då blir det ännu mer tryck i bitarna :)

låter bra de. men hur gör ni med bränslet. har varit med och byggt en hayabusa turbo. och där använde vi 4 st spridare i plenumet. ska jag ochså köra så eller ska jag skaffa 4 st större spridare och byta ut orginal iställe ? en fråga till som jag kom på behöver man bygga om någonting i tråget eller är de bara och fylle på lite mer olja.
 
TD04-16T med 7ans avgashus är en bra historia. Jag kör med en sådan, och den pumpar till över 300 hk. Jag fick 266 hk / 227 Nm på hjulet vid 1,1 bar, och jag laddar 1,45 bar nu. Märkbar skillnad i effekt efter laddtryckhökningen, så den pumpar på bra. Kommer igång ordentligt efter 6000 varv, men jag har positivt tryck från runt 3800 varv.

så vad är anledningen till att du byter till en KKK, orkar TD:n inte med mot slutet:va Är det pga den nya volymen du får:va
 
låter bra de. men hur gör ni med bränslet. har varit med och byggt en hayabusa turbo. och där använde vi 4 st spridare i plenumet. ska jag ochså köra så eller ska jag skaffa 4 st större spridare och byta ut orginal iställe ? en fråga till som jag kom på behöver man bygga om någonting i tråget eller är de bara och fylle på lite mer olja.

Jadu, nu kan jag bara överladdade förgasare, så det får någon annan svara på :rolleyes: Crille kanske, eller Andersson turbo? Eller någon annan...
Men Mc-Xpress säljer externt sprut till hojar, kostar 6000:-. Följer med deras kit till spruthojar, men går att köpa separat också. Jag har fått för mig att man då kör med original spridare som styrs av hojens eget styrsystem, och extraspridare i plenumet som styrs av Mc-Xpress EFI:n. Antar att det är sådant ni hade på Hayabusan?
Tråget har jag ingen aning om... Antar att det inte ser likadant ut på en R1000 som på min 1100R :näsblod

så vad är anledningen till att du byter till en KKK, orkar TD:n inte med mot slutet:va Är det pga den nya volymen du får:va

TD04:an orkar hålla upp trycket hela vägen till varvstoppet, men med den större volymen så spoolar td04:an onödigt fort för att vara hälsosam mot lådan... Dessutom ska laddet höjas en del och då hänger inte td04:an med längre, pga. laddökning och volymökning. Tanken är över 350 hk på hjulet, och det orkar inte en td04-16t pumpa till. Eller, ja, det finns ju extremfall där folk har plågat skiten ur dem och lite till, men ska det vara hälsosamt så klarar den inte det. Frågan är bara om jag får plats med KKK:n, men det ska gå! Finns ju andra som kör med sådana på gammelgixxers. Den räcker hyfsat långt. Har sett bänkpapper på över 400 hk med KKK K24. Höga laddtryck, men ändå.
 
Jadu, nu kan jag bara överladdade förgasare, så det får någon annan svara på :rolleyes: Crille kanske, eller Andersson turbo? Eller någon annan...
Men Mc-Xpress säljer externt sprut till hojar, kostar 6000:-. Följer med deras kit till spruthojar, men går att köpa separat också. Jag har fått för mig att man då kör med original spridare som styrs av hojens eget styrsystem, och extraspridare i plenumet som styrs av Mc-Xpress EFI:n. Antar att det är sådant ni hade på Hayabusan?
Tråget har jag ingen aning om... Antar att det inte ser likadant ut på en R1000 som på min 1100R :näsblod



japp vi hade deras efi box. de funkar klock rent så de blir en sån till mej ochså ;) så här funkar det med tillskotts sprut. orginal sprutet funkar som vanligt tills de kommer laddtryck. då känner efi boxen av att laddtrycket kommer så den ger en signal till spridarna som i sin tur leverarar mer sås. om inte de händer så spikar motorn och de kan blir mycket tråkigheter för lädret (plånboken) :D
 
japp vi hade deras efi box. de funkar klock rent så de blir en sån till mej ochså ;) så här funkar det med tillskotts sprut. orginal sprutet funkar som vanligt tills de kommer laddtryck. då känner efi boxen av att laddtrycket kommer så den ger en signal till spridarna som i sin tur leverarar mer sås. om inte de händer så spikar motorn och de kan blir mycket tråkigheter för lädret (plånboken) :D

Jaså, den kör också med de vanliga spridarna. Den var ju smidigt :tummenupp Mmm, spikningar och hål i kolvarna är ingen höjdare, det är därför jag kör med A/F på strax under 11:1 :D Mer svartrök åt folket! :yoparty
 
Jaså, den kör också med de vanliga spridarna. Den var ju smidigt :tummenupp Mmm, spikningar och hål i kolvarna är ingen höjdare, det är därför jag kör med A/F på strax under 11:1 :D Mer svartrök åt folket! :yoparty

låter bra de ;)

andersson turbo och alla er andra turbo tokiga dårar som vet va man måste göra med en 1000 cc suzuki så att den inte pajar och håller skapligt iallfall. ser ni inte att jag är desperat:gnissla :D jag vill ju ha lite tips på vilka saker jag ska satsa på.
 
Last edited:
Okej lite info då...

4 extra spridare i plenum, bosch 465CC "Gröna"
Cometic topp packning
McExpress IC
TDO 04t16 med 7ans Avgashus

Vid 0.6bar = 257Hk på hjulet, vid 0.4bar = 219Hk på hjulet samtidigt som det håller gott och kan gasas friskt utan haverier...

Extra "Hjärna" till sprutet behöver du med och det kan du köpa genom ex : Ronny "Lucka" på NC Racing, han har även grenrör m.m till din hoj.... Jag har hans turbosats på min hoj och är mer en nöjd med installationen och effekten hans kit lämnade...

Lycka till med bygget, och välkommen till turboträsket som du aldrig kommer kunna lämna sen....

http://www.sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=3591

Här är ronny = http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=6034

Bromspapper m.m på min hoj...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107894

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112506

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1826566&postcount=33
Svingförlängning
 
Last edited:
Okej lite info då...

4 extra spridare i plenum, bosch 465CC "Gröna"
Cometic topp packning
McExpress IC
TDO 04t16 med 7ans Avgashus

Vid 0.6bar = 257Hk på hjulet, vid 0.4bar = 219Hk på hjulet samtidigt som det håller gott och kan gasas friskt utan haverier...

Extra "Hjärna" till sprutet behöver du med och det kan du köpa genom ex : Ronny "Lucka" på NC Racing, han har även grenrör m.m till din hoj.... Jag har hans turbosats på min hoj och är mer en nöjd med installationen och effekten hans kit lämnade...

Lycka till med bygget, och välkommen till turboträsket som du aldrig kommer kunna lämna sen....

http://www.sporthoj.com/forum/garage.php?do=view&id=3591

Här är ronny = http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=6034

Bromspapper m.m på min hoj...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107894

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112506

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1826566&postcount=33
Svingförlängning


tack för all info ;)

visa saker kommer jag nog göra själv som grenrör och plenum. pga ekonomin. men då blir de inge bonde grejor utan riktigt fina svetsar och bra puts ;) hatar halvgjorda saker :yoparty. jag sitter och läser om din hoj nu i skrivandets stund. för att få lite tips på vad du använt för saker ;) heheh
 
Last edited:
sitter och funderar på vad jag ska ha för avgassystem på den.

vad tycker ni. en liten rör stump eller ett långt rör med ljudämpare ?
 
sitter och funderar på vad jag ska ha för avgassystem på den.

vad tycker ni. en liten rör stump eller ett långt rör med ljudämpare ?

Vill du inte dra till dig uppmärksamhet så kör med vanligt system som jag gör och vill du att folk ska kolla kör med en stump som många gör..

Du vet alla har ju olika smak :tummenupp
 
sitter och funderar på vad jag ska ha för avgassystem på den.

vad tycker ni. en liten rör stump eller ett långt rör med ljudämpare ?

Lite rörstump drar ju till sig blickarna. Jag kör med en sådan :rolleyes: Men det låter en del, och vill du ha chans att komma undan med småsaker vid en fordonskontroll om hojen inte är reggad med turbo så ska du nog köra med rör hela vägen och ljuddämpare. Det har ju hänt att herr trafikinspektör har missat att det sitter turbo på hojen. Tror inte han missar det om man kör med en liten rörstump...
 
kanske lika bra att bygge/köpa två st system, ett för fredag/lördags kvällarna och ett för vardags körning :D
 
Snor tråden lite!
Var hittar man ett sånt aggregat(td04-16t) billigast? Vet att det finns på diverse bilskrotar. Köpa nytt är väl inte lönt eller? Svindyrt antar jag.
 
Snor tråden lite!
Var hittar man ett sånt aggregat(td04-16t) billigast? Vet att det finns på diverse bilskrotar. Köpa nytt är väl inte lönt eller? Svindyrt antar jag.

Leta rundor på Blocket eller Turbo Performance Club (Volvosida). Brukar finnas där. Många Volvonissar som uppgraderar och säljer sådana aggregat. Annars säljer Mc-Xpress nya för 7800:-
 
Då snor jag tråden lite igen:

Man har ju funderat en del på det här med turbo-bygge. Men för att hamna på en vettig prisnivå måste man ju veta vad som behöver köpas och vad som kan tillverkas själv.
Skulle det bli ett sånt bygge för min del så tänker jag tillverka så mycket som möjligt själv som t.ex:
Grenrör
Avgassystem
Plenum
Turbo hittar man väl en begagnad.
Om man ska ha en TD04-16t, så vad är det för fördelar att ha ett rakt hus kontra ett vinklat?

Men hur mycket annat måste man köpa?
Tjockare topplockspackning
Turbotrycksmätare
Oljeslangar till turbon
Intercooler m rör
Extra insprut med spridare.
Bränslepump

Har tillgång till svarv, svets och fräs så det går att tillverka en hel del. Bara att köpa materialet.

Ni som har erfarenhet och vet kan gärna säga vad som behövs och vad det kostar.
 
Last edited:
Kom igen då! Nån turbo-nisse kan väl svara? :mad:
 
Då snor jag tråden lite igen:

Man har ju funderat en del på det här med turbo-bygge. Men för att hamna på en vettig prisnivå måste man ju veta vad som behöver köpas och vad som kan tillverkas själv.
Skulle det bli ett sånt bygge för min del så tänker jag tillverka så mycket som möjligt själv som t.ex:
Grenrör
Avgassystem
Plenum
Turbo hittar man väl en begagnad.
Om man ska ha en TD04-16t, så vad är det för fördelar att ha ett rakt hus kontra ett vinklat?

Men hur mycket annat måste man köpa?
Tjockare topplockspackning
Turbotrycksmätare
Oljeslangar till turbon
Intercooler m rör
Extra insprut med spridare.
Bränslepump

Har tillgång till svarv, svets och fräs så det går att tillverka en hel del. Bara att köpa materialet.

Ni som har erfarenhet och vet kan gärna säga vad som behövs och vad det kostar.

Vinklat eller rakt hus är egentligen skit samma. Vinklade huset har 3" utblås, och jag har för mig att det raka har 2,5". Inte helt säker, men jag tror det var så när jag letade aggregat iallafall...
Grenrör, avgassystem, tryckrör och plenum bygger du själv. Materialkostnad för grenrör om du vill ha det i rostfritt hamnar väl på runt 1500:- om du svarvar stosarna som går in i toppen själv.
Tjockare topplockspackning: ~1000:- från Marklund
Turbotrycksmätare: 350:-, Marklund
Oljeslangar till turbon: Ska du ha blingbling, så är det http://www.nbmhydraulic.se/ som gäller. Annars fixar den lokala slangpressaren det också. Min oljeslang kostade 150 spänn...
Intercooler m rör: Marklund kan fixa om de har tid. Tror den ska vara väldigt smal och ska nog bockas också. Tar en stund. Pris vetefan. Löst cellpaket utan gavlar kostar ca 2000:-, så kan du svetsa gavlar själv så blir det mycket billigare än om Marklund ska göra det. De kan ju bocka den till dig iallafall. Större jobb som t.ex. att svetsa gavlar tar de inte in förrän till våren. Fullbokat till februari.
Extra insprut: 6000:-, Marklund
Spridare finns också hos Marklund, runt 1000:-/st. Lite beroende på storlek.
Bränslepump: ~1300-1400:-, Marklund
Siliconslangar eller gummislangar för att koppla ihop tryckrör med plenum osv. har Marklund. Dvs. raka bitar, 90-gradersböjar mm. Kostar ca 150-200:- per böj. Svarta. Vill du blinga till med med blåa Samcoslangar (silicon) så kostar de ca 500:- per böj...

Högre utväxling vill du nog ha. Blir väldigt hoppigt annars... Iofs kul :)

Har nog glömt mycket nu, är lite trött... :rolleyes:
 
Last edited:
om du ska turbo ladda en mc med insprutning så måste du ha en efi box.
en sån kostar 6000 kr hos mc-xpress. sedan kan man kompitera den med en lite display. med den man man se allt som händer turbotryck.lamda. etc
sedan kan man koppla in den till sin pc och se alla värden man vill se och inte se ;) en sån display kostar 6000 kr oss mc-xpress.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top