gixxer 1000 01/02 frågor

Vinklat eller rakt hus är egentligen skit samma. Vinklade huset har 3" utblås, och jag har för mig att det raka har 2,5". Inte helt säker, men jag tror det var så när jag letade aggregat iallafall...
Grenrör, avgassystem, tryckrör och plenum bygger du själv. Materialkostnad för grenrör om du vill ha det i rostfritt hamnar väl på runt 1500:- om du svarvar stosarna som går in i toppen själv.
Tjockare topplockspackning: ~1000:- från Marklund
Turbotrycksmätare: 350:-, Marklund
Oljeslangar till turbon: Ska du ha blingbling, så är det http://www.nbmhydraulic.se/ som gäller. Annars fixar den lokala slangpressaren det också. Min oljeslang kostade 150 spänn...
Intercooler m rör: Marklund kan fixa om de har tid. Tror den ska vara väldigt smal och ska nog bockas också. Tar en stund. Pris vetefan. Löst cellpaket utan gavlar kostar ca 2000:-, så kan du svetsa gavlar själv så blir det mycket billigare än om Marklund ska göra det. De kan ju bocka den till dig iallafall. Större jobb som t.ex. att svetsa gavlar tar de inte in förrän till våren. Fullbokat till februari.
Extra insprut: 6000:-, Marklund
Spridare finns också hos Marklund, runt 1000:-/st. Lite beroende på storlek.
Bränslepump: ~1300-1400:-, Marklund
Siliconslangar eller gummislangar för att koppla ihop tryckrör med plenum osv. har Marklund. Dvs. raka bitar, 90-gradersböjar mm. Kostar ca 150-200:- per böj. Svarta. Vill du blinga till med med blåa Samcoslangar (silicon) så kostar de ca 500:- per böj...

Högre utväxling vill du nog ha. Blir väldigt hoppigt annars... Iofs kul :)

Har nog glömt mycket nu, är lite trött... :rolleyes:

Så ca 20000 kr kommer man rätt långt på då. Men det är ju ganska många tekniska bitar som behöver tas reda på. Om t.ex diam på rören till grenröret, storlek på plenum, avstånd mellan spridare o trattar... mm mm. Listan kan ju göras lång. Finns det någonstans man kan läsa om allt detta för en specifik modell. Har mailat Marklund om monteringsanvisningarna till turbosatsen. Där står ju tyvärr inte allt det man behöver veta...

Så ca 20000 kr kommer man rätt långt på då. Men det är ju ganska många tekniska bitar som behöver tas reda på. Om t.ex diam på rören till grenröret, storlek på plenum, avstånd mellan spridare o trattar... mm mm. Listan kan ju göras lång. Finns det någonstans man kan läsa om allt detta för en specifik modell. Har mailat Marklund om monteringsanvisningarna till turbosatsen. Där står ju tyvärr inte allt det man behöver veta...

Jodå. Hela mitt turbobygge gick på runt 17000:- i delar, om man räknar bort Dyna2000-systemet som jag hade sedan innan. Men i detta pris ingår en original cylinderrad med kolvar.
Ang. rördimension till grenröret så kör jag med 42x2... Lite väl grovt för att det ska bli lätt att få ihop det. Jävla jobb. Siverryggen kör med 33,7x2 om jag minns rätt, och det var liiiite smidigare att få ihop det! Ta så de har ungefär samma innerdiameter som avgasportarna.
Storlek på plenum: Det brukar bli bra om man kör med 6 x volymen i en cylinder, dvs. 1,5 liter på din 1-litershoj. (1,5 x cylindervolymen på en 4-cylindrig hoj brukar det talas om)
Avstånd spridare till trattar har jag ingen aning om. Förgasare är min grej :D

Något som jag såg var väldigt dyrt var spridarna. Ska man behöva betala 4000 kr för 4 st hos Marklund eller går det att hitta billigare?

De såg jag inte tidigare! Det verkar ju vara prisvärt! Tackar!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti