Gixxer-07 för/nackdelar

Mr.Emil

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Skillingaryd
Hoj
Gixxer 1000 -07
Tjena!
funderar på att införskaffa mig en gix 07 till våren tänkte höra mig lite för vad de e som e mindre bra på den osv.....om nån har någon erfarenhet av de just nu?

Ps. snart kommer snön..Faaaaaan!
 
vissa har klagat på deras fjädring..men inget som jag tror en vanlig gatåkare märker av...
 
+ Tunga ljuddämpare 3kg/st
+ Tung katt 4.5kg
+ Motorn
+ Inte bred pga stora lyktor framtill, så att man inte behöver flytta huvet i sidled lika mkt för att se framåt när man kör bakhjul.
+ Jag kom 23.2mil på 12.8 liter 95 med blandad bakhjulskörning på landsväg (mestadels rakt fram)

- Bromsar. Stålomspunnet hjälper, men inte tillräckligt för min smak.
- Fjädringen. Räcker inte till alla gånger för alla. Funkar prima för mej :)

Roligaste hojen jag kört iaf :tummenupp
 
Last edited:
+ Tunga ljuddämpare 3kg/st
+ Tung katt 4.5kg
+ Motorn
+ Inte bred pga stora lyktor framtill, så att man inte behöver flytta huvet i sidled lika mkt för att se framåt när man kör bakhjul.
+ Jag kom 23.2mil på 12.8 liter 95 med blandad bakhjulskörning på landsväg (mestadels rakt fram)

- Bromsar. Stålomspunnet hjälper, men inte tillräckligt för min smak.
- Fjädringen. Räcker inte till alla gånger för alla. Funkar prima för mej :)

Roligaste hojen jag kört iaf :tummenupp

Joo.. Ljudämparna och katten vägde ju som bly, det roliga är den vikt man får bort genom att byta ut dem:tummenupp

Kan inte säga att jag märkt att fjädringen är dålig på vanlig väg, kanske lite hård i grundinställningen jämfört med tidigare gixxrar men fjädringsvägen skall då vara längre vilket säkert kan uppfattas som "svajjigt" i mkt höga farter men då är ju ändå framhjulet så lätt..

Bottendraget är mindre tydligt jämfört med de tidigare 1000cc gixxrarna och motorn mår bäst på lite högre varvtal, känns lite som om man måste ligga på hela tiden för att det skall vara riktigt kul men då är det ju även riktigt kul..

Sammanfattningsvis så är det den bästa jag någonsin kört och den går så in i..
 
grym hoj!
jag blev heller inte så impad av bottendraget ,men skillnaden kanske var tydligare när jag bytte från r1 02 till k6 , och inte från k6 till k7 som senast.

och kände inte randy mamola att fjädringen va kass så lär inte jag göra
det heller :tummenupp

som det står tidigare ..allt tungt kan du byta ut.. jag tog bort kat o båda piporna och satte på ett racefit growler rör (825 gram!) ..bara det måste man sparat åtskilliga kilon på..
 
Last edited:
Varför inte satsa på en K6:a istället? Du lär få den billigare och enligt de endurance källor jag pratat med (de som kör dag och natt och pressar hojarna något enormt) är K7:an klart sämre än K6:an som är en lyckad hoj enligt alla oavsett vem man pratar med. Kanske vi vanliga dödliga inte märker någon större skillnad men varför betala mer för att få något sämre. Jag valde mellan K6:an och R1-07:an, K7:an var aldrig aktuell. Enligt de insatta är det något i ram/fjädring som inte riktigt fungerar som det skall. Du kan ju också snegla lite på 2007 års objektiva tester (glömt vad eventet heter) där K7:an hamnade långt ner på listan. Vann gjorde MV Agusta och R1-07:an kom på 2:dra plats trots att den presterade snabbaste tid och snabbaste snitt.

Varför inte K6:an?

/D.
 
Jag bytte från en gsxr 1000 -03 till en 07'a i somras.

Motor: 07'an har mer klipp både i botten och på topp. Mest skillnad på topp.

Fjädring: 07'an kändes bättre på gatan men den svajar lite när man pressar lite på bana.

Bromsar: 03'an hade lite bättre bett, har iofs bara åkt med orginalbelägg och utan stålomspunnet på 07'an så det är en orättvis jämförelse.

07'an känns mindre och smidigare än 03'an. Roligare liksom. Och i grund och botten är det väl det som betyder något för oss som inte tävlar.
Stålomspunnet, andra belägg och skruva lite på fjädringen så ska det nog ordna sig.

Jag tycker helt klart det va värt pengarna att byta. Va inne på R1-07 tills jag provade en. Passade inte mig alls.
 
Backlund och Hansson mfl hade våldsamma problem i början av säsongen och vissa som Miinin fick aldrig riktigt till fjädringen på dessa hojar.
 
tycker att engelska tidningar typ fastbikes och superbike verkar ha lite bättre koll än bike.. masterbike iår vann en mille va?

:tummenupp

Det var helt riktigt Masterbike jag menade. Millen vann inte i år, precis som jag skrev tidigare var det MV Agusta, därefter R1:an (som var snabbast) och sedan CBR:en, Kawan och på 5 plats Gixxern. Masterbike testet verkade väldigt seriöst med en massa duktiga förare som pressade hojarna till max. Jag sålde min R1-07:a men ångrade mig och funderade på en Gixxer, kom dock fram till att det inte fanns någon anledning att köpa annat än det bästa i år. Köpte därför tillbaks mitt eget exemplar av R1-07, underbar hoj!

Jag är dock ingen märkesidiot utan hoppas att K9:an blir lika bra som K5-K6 en gång var. Då blir det en Gixxer men inte förrän de lyckas igen.

/D.
 
Har haft alla generationerna Gixer 1000 och kört över 1000mil med dom alla utom K7 som jag bara hunnit med ca 250mil och en bankörning. Kan bara säga att dom blivit bättre hela tiden. Skillnaden mellan K5/K6 och K7 är att chassiet är lite rymligare. Bättre plats för benen för mig som är 186cm, K6 fick jag ont i knäna av. Sitter lite närmare styret och mer upprätt, lite mer touring kanske man kan kalla det:D . Med katen är det sämre mellanregister på k7 men med ett slipon som avlägsnar katten så är det inte stor skillnad, i gengäld har du bättre klipp i topp. Lite mjukare gasrespons och inte lika av/på som insprutningen var på K6. Lite sämre bett i bromsarna på K7. Valde mellan en K7 och en R1-07. Testade båda och gillade inte R1án, riktigt segt mellanregister, lika seg gasrespons, kändes riktigt trött tills man fick upp varvet ordentligt. Vad det gäller dämparna så räcker dom gott för en amatör som mig, som huvodsakligen kör gata men också några bankörningar om året. Angående Masterbike, who gives a shit, inte fan jagar jag tiondelar på en bana. Underbar hoj helt klart:yoparty , men är du inte för lång så duger K6 gott.


Citat BTB:
"Jag är dock ingen märkesidiot utan hoppas att K9:an blir lika bra som K5-K6 en gång var. Då blir det en Gixxer men inte förrän de lyckas igen."

Hmm BTB, hur många mil har du kört med respektive Gixxer?
 
Last edited:
jag förlitar mig mer på de engelska motorjournalisterna då jag tycker deras test verkar mer seriösa och inte knutna till EN bana som masterbike.

där såg det annourlunda ut.

Angående Masterbike, som väl får sägas är världens största test av sporthojar i originalutförande, så har alltid gixxer fått se sig besegrad av Kawasaki ZX10r.
Visst, det handlar bara om tiondelar men utan bra chassi, bromsar, fjädring och motor så vinner du inget Masterbike.

Bara så du vet, innan du bestämmer dig...
 
Angående Masterbike, som väl får sägas är världens största test av sporthojar i originalutförande, så har alltid gixxer fått se sig besegrad av Kawasaki ZX10r.
Visst, det handlar bara om tiondelar men utan bra chassi, bromsar, fjädring och motor så vinner du inget Masterbike.

Bara så du vet, innan du bestämmer dig...



som jag sa tidigare.. i masterbike ja..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top