Gixxer-07 för/nackdelar

Har haft alla generationerna Gixer 1000 och kört över 1000mil med dom alla utom K7 som jag bara hunnit med ca 250mil och en bankörning. Kan bara säga att dom blivit bättre hela tiden. Skillnaden mellan K5/K6 och K7 är att chassiet är lite rymligare. Bättre plats för benen för mig som är 186cm, K6 fick jag ont i knäna av. Sitter lite närmare styret och mer upprätt, lite mer touring kanske man kan kalla det:D . Med katen är det sämre mellanregister på k7 men med ett slipon som avlägsnar katten så är det inte stor skillnad, i gengäld har du bättre klipp i topp. Lite mjukare gasrespons och inte lika av/på som insprutningen var på K6. Lite sämre bett i bromsarna på K7. Valde mellan en K7 och en R1-07. Testade båda och gillade inte R1án, riktigt segt mellanregister, lika seg gasrespons, kändes riktigt trött tills man fick upp varvet ordentligt. Vad det gäller dämparna så räcker dom gott för en amatör som mig, som huvodsakligen kör gata men också några bankörningar om året. Angående Masterbike, who gives a shit, inte fan jagar jag tiondelar på en bana. Underbar hoj helt klart:yoparty , men är du inte för lång så duger K6 gott.


Citat BTB:
"Jag är dock ingen märkesidiot utan hoppas att K9:an blir lika bra som K5-K6 en gång var. Då blir det en Gixxer men inte förrän de lyckas igen."

Hmm BTB, hur många mil har du kört med respektive Gixxer?

Jämfört mot dig är jag säkerligen bara en snackeröv, precis som du säger är kanske tiondelarna helt oviktiga för oss vanliga dödliga. Det är också ett faktum att du har tvärkoll på skillnaderna i årsmodeller, förstahandsfakta dessutom. När vi ändå är inne på tiondelar...de är samtidigt just dessa tiondelar alla tillverkarna jagar och det är också dessa som skiljer hojarna åt. Jag har hyfsad insyn i ett stall som tävlar seriöst på hög nivå och det är mest därifrån jag hämtar min "fakta". Ingen idé att gå vidare in på det men oavsett vad håller jag fast vid min teori att R1-07:an är det bästa totalpaketet och att K7:an har den bästa motorn. Därmed inte sagt att K7:an kan kännas roligare att köra på gatan, ovsett vad hoppas jag på K9:an och kanske slår till på en sådan om jag lever när den kommer ut på marknaden.

Just nu är jag dessutom lite R1-07 färgad eftersom jag är så förbaskat nöjd med min hoj (som jag köpt 2 gånger). Tur är väl det eftersom det kostar rejält att äga en sådan hoj:gnissla .

/D.
 
Varför inte satsa på en K6:a istället? Du lär få den billigare och enligt de endurance källor jag pratat med (de som kör dag och natt och pressar hojarna något enormt) är K7:an klart sämre än K6:an som är en lyckad hoj enligt alla oavsett vem man pratar med. Kanske vi vanliga dödliga inte märker någon större skillnad men varför betala mer för att få något sämre. Jag valde mellan K6:an och R1-07:an, K7:an var aldrig aktuell. Enligt de insatta är det något i ram/fjädring som inte riktigt fungerar som det skall. Du kan ju också snegla lite på 2007 års objektiva tester (glömt vad eventet heter) där K7:an hamnade långt ner på listan. Vann gjorde MV Agusta och R1-07:an kom på 2:dra plats trots att den presterade snabbaste tid och snabbaste snitt.

Varför inte K6:an?

/D.

funderar också på att sälja k4'an jag har och köpa k7'a.

så...ni som vet så mycket mer än jag: är k6 att föredra framför k7?

när jag ringde din mc i sollentuna sa de att k7 (jämfört med k4) har ett helt annat chassi samt motor samt svarar bättre på föraren (man blir ett med hojjen så att säga). det här kanske gäller k6 också...?
 
funderar också på att sälja k4'an jag har och köpa k7'a.

så...ni som vet så mycket mer än jag: är k6 att föredra framför k7?

när jag ringde din mc i sollentuna sa de att k7 (jämfört med k4) har ett helt annat chassi samt motor samt svarar bättre på föraren (man blir ett med hojjen så att säga). det här kanske gäller k6 också...?

jag testade K7 ett antal gånger i sommar..både org och en helsystem kitad moppe...

Skön hoj men det kändes som att k5-k6 motorerna hade bättre klipp på låg/mellan registret..( orginalkitad då )

Helsystemsmaskinen var tröttare än min -05 på låg/mellan..
Så jag skulle satsa på en K6 för dom ligger bra i pris..

För en gatåkare så spelar det ingen roll effektmässigt vilken moppe du väljer..
 
jag testade K7 ett antal gånger i sommar..både org och en helsystem kitad moppe...

Skön hoj men det kändes som att k5-k6 motorerna hade bättre klipp på låg/mellan registret..( orginalkitad då )

Helsystemsmaskinen var tröttare än min -05 på låg/mellan..
Så jag skulle satsa på en K6 för dom ligger bra i pris..

För en gatåkare så spelar det ingen roll effektmässigt vilken moppe du väljer..

cool, blir en fundering i vår om vilken av dem...

funderar på att fortfarande ha 600cc ev. 750cc...några stora skillnader dem emellan?
 
Jämfört mot dig är jag säkerligen bara en snackeröv, precis som du säger är kanske tiondelarna helt oviktiga för oss vanliga dödliga. Det är också ett faktum att du har tvärkoll på skillnaderna i årsmodeller, förstahandsfakta dessutom. När vi ändå är inne på tiondelar...de är samtidigt just dessa tiondelar alla tillverkarna jagar och det är också dessa som skiljer hojarna åt. Jag har hyfsad insyn i ett stall som tävlar seriöst på hög nivå och det är mest därifrån jag hämtar min "fakta". Ingen idé att gå vidare in på det men oavsett vad håller jag fast vid min teori att R1-07:an är det bästa totalpaketet och att K7:an har den bästa motorn. Därmed inte sagt att K7:an kan kännas roligare att köra på gatan, ovsett vad hoppas jag på K9:an och kanske slår till på en sådan om jag lever när den kommer ut på marknaden.

Just nu är jag dessutom lite R1-07 färgad eftersom jag är så förbaskat nöjd med min hoj (som jag köpt 2 gånger). Tur är väl det eftersom det kostar rejält att äga en sådan hoj:gnissla .

/D.

Och jag är inte det minsta Gixxer1000-färgad hmm:rolleyes: Som sagt kan jag bara bedömma den som den glade amatör jag är, hur den funkar på proffsnivå har jag ingen aning om. Efter en test på bara några gatmil är det ju svårt att bedömma en hoj helt, det omedelbara är ju motorkaraktären man känner, så det var med utgång från det jag fastnade direkt för Suckan i jämförelse med Rettan. Verkar inte ha förändrats sedan 80-talet då det var FZR1000 mot GSXR1100. Det har väl alltid varit Yamahan som haft det bättre chassiet och Suzukin den bättre motorn. Är helt övertygad om att jag älskat Rettan också,när jag väl kört in mig på den, men som den Suzukiidiot jag just nu är, var valet inte svårt. Å snackerövar är vi väl allihop här på SH.:D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top