Gixxer 02a Kylningsproblem

snakeboy

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2005
Ort
uppsala
Hoj
gsxr1000
HJÄLP!!

Har problem med min kära Gixxer 02. Temperaturen varierar hela tiden och då jag kör sakta eller blir stående vid trafikljus tex ökar värmen i motorn fort. Jag kan verkligen ingenting då det gäller att skruva så jag provar att se om det finns någon vänlig själ här som kanske kan komma med tips om var jag ska börja leta.
Tack på förhand. Och för er som inte gjort det.........Skriv på smc´s lista mot höjning av premier och skatt!!!!!! Vill inte förlora min underbara hobby med all gemenskap osv pga överbetalda politiker som inte värnar om ett enormt folknöje.
 
HJÄLP!!

Har problem med min kära Gixxer 02. Temperaturen varierar hela tiden och då jag kör sakta eller blir stående vid trafikljus tex ökar värmen i motorn fort. Jag kan verkligen ingenting då det gäller att skruva så jag provar att se om det finns någon vänlig själ här som kanske kan komma med tips om var jag ska börja leta.
Tack på förhand. Och för er som inte gjort det.........Skriv på smc´s lista mot höjning av premier och skatt!!!!!! Vill inte förlora min underbara hobby med all gemenskap osv pga överbetalda politiker som inte värnar om ett enormt folknöje.

Vad menar du med fort? Min stiger också vid stillastående, hur varm blir den? Går fläkten igång?:va
 
HJÄLP!!

Har problem med min kära Gixxer 02. Temperaturen varierar hela tiden och då jag kör sakta eller blir stående vid trafikljus tex ökar värmen i motorn fort. Jag kan verkligen ingenting då det gäller att skruva så jag provar att se om det finns någon vänlig själ här som kanske kan komma med tips om var jag ska börja leta.
Tack på förhand. Och för er som inte gjort det.........Skriv på smc´s lista mot höjning av premier och skatt!!!!!! Vill inte förlora min underbara hobby med all gemenskap osv pga överbetalda politiker som inte värnar om ett enormt folknöje.
Min 01:a blev också fort varm när den stod still. Varma sommardagar kunden dens stiga en bit över 110 grader. Sen föll temperaturen snabbt när jag började köra. Ner mot 80 grader, om jag inte missminner mig.

Hur stora temperaturvariationer pratar du om?
 
Jag hade samma problem med min GSX-R 600 -01:a.
Blev lite orolig när värmen steg över 100 grader första gången i rödljuset... Men jag tror att termostaten till fläkten slår igång vid ca.+105C.
Så inga problem fast värmen stiger över 100C.
 
Svar på varm gixxer

Min 01:a blev också fort varm när den stod still. Varma sommardagar kunden dens stiga en bit över 110 grader. Sen föll temperaturen snabbt när jag började köra. Ner mot 80 grader, om jag inte missminner mig.

Hur stora temperaturvariationer pratar du om?

Hej du.

Tack för ditt svar.

Temperaturen har alltid hållit sig någorlunda. Bara pendlat ett par grader upp eller ner oavsett stadskörning eller långfärd. Men i slutet av förra säsongen pendlade temperaturen även om jag körde med jämn fart vilket den inte gjort tidigare. Temperaturen steg väldigt fort då jag stannade vid trafikljus etc. Vid ett tillfälle kokade motorn. Det var första gången som jag märkte att temperaturen krånglade. Eftersom det aldrig hade varit problem tidigare kollade jag inte på tempen utan höll koll på trafiken inne i Uppsala. Helt plötsligt började den låta illa och luktade konstigt och samma sekund tryckte den ut vätska ur systemet. Att den luktade illa beror nog bara på kylarvätska på varma motordelar. Jag har som sagt dålig koll på att skruva och har inget tekniskt kunnande om hojar. Jag trodde det var helt kört med hojen och att motorn bara skulle vara att skrota. Men fyllde på vätska och den funkade som den skulle sen motormässigt. Men temperaturproblemen kvarstår. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Tjatigt att behöva lämna in den då det medför vissa kostnader som man kanske kan slippa om man kan lösa det själv. Lägger hellre slantarna på bensin=)

Ha det toppen.
Mvh / Johan
 
Men i slutet av förra säsongen pendlade temperaturen även om jag körde med jämn fart vilket den inte gjort tidigare. Temperaturen steg väldigt fort då jag stannade vid trafikljus etc. Vid ett tillfälle kokade motorn.

Så gjorde min hoj, det bubblade lite i expensionskärlet i övrigt var det inga andra symtom. Det visade sig vara ett sprucket topplock.

-@
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top