Gixern dör

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Min gixxer 600 - 99 dör. Har hänt 5 ggr på 160 mil. Motorn tappar effekt och jag får öka gasen för att hålla samma hastighet och varvtal, ökar tills rullen är slut, frikopplar jag då dör den direkt, varför? Har haft den på på banan 2 dagar och inte haft några problem där. Min känsla är att när man segar på gasen, inte acc:ar eller motorbromsar utan håller jämn hastighet och fart det är då det händer, alt när man acc:at släppt av och ska dra på igen.

Har bytt batteri och mätt upp spänning på tomgång och vid ökat varv, 13.6 V. Så det utesluter jag att det är dåligt. När motorn dör känns det som att något slår av och till. Vissa gånger har motorn" tagit sig" och kommit igång igen efter ett märkbart effektras, känslan är lite liknande bensinslut.

Snälla hjälp!

Firman jag kontaktade trodde på elfel.

/Per

Jag hade ett liknande fenomen på min Golf, den betedde sig exakt likadant, men antingen så vaknade den å fick 2308423 hästar tills man släppte gasen igen, eller så dog den. Men sen gick den som en klocka tills soppan tog slut ungefär. Jag listade aldrig ut vad som var fel, men jag tog bort samtliga kontakter och gjorde rent dom, å sen böt jag en sensor till vattentempen. Då försvann fenomenet å det är 4 år sen.
Så kolla alla kontakter, och kolla så att inget täpper igen nån förgasare. Kolla även soppapumpen å filtret till den!

Som nämnt tidigare, glappkontakt.

Annars k-akut i tanken och kör igenom, verkar lite som det kan vara skit i systemet någonstans.

Må vara långsökt, men jag hade likadana symptom på min 600 med förgasare & då var det relaterat med soppa pumpen.

Döende gixxer!

Nu har de hänt igen!

Den har dött på nytt! :mad: Stanna vid stopp, ut på rakan å drog, va nära varvstopp på 6an (ja den e lite drevad :) ) släppte av å bromsa ner till laglig hastighet å sen fanns inte samma kräm där som vanligt, den låt konstigt och jag var tvunget att öka gasen för att behålla fart och varv, när gasrullen var slut började den tappa fart och varv. (Exaktsamma händelseförlopp sm de tidigare 4 ggrna. (Se tråden åvan.)) Jag frikopplade då och den dog direkt.:huvet Jag stannade och startade utan några problem (eller ev. att startmotorn drog nåt extravarv) och åkte vidare.. snälla tipsa mej om felet!!

/Berra

Gixxern har dött igen..

/Berra

Den har dött på nytt! :mad: Idag igen, å nu på banan (kinnekulle ring)! Denna gång efter en god mängd av och påslag å smygande gas. Kände ett klart sämre driv och ett knackande nästan tickande ljud. Körde in i depån, frikopplade, den dog direkt. Testa att starta, inga problem, så ett flygande depåstopp blev resultatet, MEN va kan de vara för fel?? :huvet
Har kollat kontakten till b.pumpen. Allt ok. Är det läge att plocka isär förgasarna nu?? :gnissla

/Berra

Last edited:
Ett litet höftskott, men har du kollat så att du inte har igentäppt luftslang till tanken? Då dör den ju när det blir vakum, å sen får den vila lite, luft sipprar in å sen startar den alldeles utmärkt igen!

Har precis samma problem, däremot har jag bara problem när jag börjar bli kort på soppa, har inte hunnit undersöka felet närmre

Vaacum

Tack Hoztic! för bra tips!

Det känns inte så när den dör pga av vakum! (Jag hade det problemet på min 1a hoj) Då beter den sig annorlunda, (att den dör rakt av), nu går den, men sämre och låter konstigt, (3 cylindrar?) tills jag frikopplar.. då dör den, :rolleyes:

/Berra

Last edited:
Berra_83: Så du HAR kollat det?
Bara för att din första hoj betedde sig på ett annat sätt så behöver ju inte det betyda att denna inte kan ha samma fel.

Kolla det först, det låter ju väldigt mycket som soppabrist då den startar så snart igen.
Sen kan det ju vara flottören i någon av gasarna som hänger sig också.

//Anders.

Checka luftslangar till tanken..

Tack! Ett bra svar. Gillar lite attityd :tummenupp

Känslan var inte likadan som när den dog pga av vakuum på den förra, sen skulle det fortfarande kunna vara det..

Den förra ägarn hade haft problem med en av flottörerna efter marksyning..
Läge att kika där då! Va kan vara rimligt att pröjsa för kontroll och justering av förgasare på firma? Eller finns det ngn i närheten av linköping som är villig att hjälpa mej? :rolleyes:

/Berra

Berra_83: Så du HAR kollat det?
Bara för att din första hoj betedde sig på ett annat sätt så behöver ju inte det betyda att denna inte kan ha samma fel.

Kolla det först, det låter ju väldigt mycket som soppabrist då den startar så snart igen.
Sen kan det ju vara flottören i någon av gasarna som hänger sig också.

//Anders.

Tack! Ett bra svar. Gillar lite attityd :tummenupp

Känslan var inte likadan som när den dog pga av vakuum på den förra, sen skulle det fortfarande kunna vara det..

/Berra

På den förra kanske det var helt täppt, nu kanske det inte är helt stopp men ändå så att luft inte hinner in i den omfattning som behövs!

Ett annat tips. Hinner det mata in soppa i flottörhusen i den omfattning som krävs? Veckad slang tex. eller har du bytt kran som inte är anpassad? Kanke fullt med skit i silen ovanför soppakranen.

Bränslefilterrengöring

Svaret var för kännedom ett igensatt bränslefilter. Rengjorde det. Å sen gick den bra igen!!!!

Så poäng till hoztic!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back