gixer1000 sving på gammelgixer1100

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag har googlat runt och har sett några gånger folk som moddat in gixer1000 svingar på gammelgixrar från typ 90-91.

Är det någon som gjord den operationen eller känner någon som gjort det som kan delge lite om vad som blev resultatet och vad man bör tänka på. Speciellt tankar/lösningar runt fjädringsdelen med länkaget som verkar få en rätt tvär vinkel :hihi
tacksam för allt i denna väg.
Tanken var just att göra den men det är inte alltid man tänker på bästa sättet så.....:D

Jag har hayabusa sving på min. Det tog ca 3 tim att fixa. Vill du ha måtten på hundbenen får du skrika till.

Jag har hayabusa sving på min. Det tog ca 3 tim att fixa. Vill du ha måtten på hundbenen får du skrika till.

Exakt vad behövde fixas och byggas om? Jag håller ju på att bygga stripphoj på min gsxr 1100-90 och byter ut till delar från gsxr 1000. Jag har ju en förlängd sving till en 1000 som ligger...

Exakt vad behövde fixas och byggas om? Jag håller ju på att bygga stripphoj på min gsxr 1100-90 och byter ut till delar från gsxr 1000. Jag har ju en förlängd sving till en 1000 som ligger...

Jag flytta elen under batteriet svarva nya bustningar till svingaxeln ytter mått 25 mm inner mått 20 mm. nya hundben . Jag använde orginal hjul axel så det blev bustningar där oxå. Jag fräste ner plattorna till svingen så axeln når igenom. kan fota lite idag och lägga upp här.

Jag flytta elen under batteriet svarva nya bustningar till svingaxeln ytter mått 25 mm inner mått 20 mm. nya hundben . Jag använde orginal hjul axel så det blev bustningar där oxå. Jag fräste ner plattorna till svingen så axeln når igenom. kan fota lite idag och lägga upp här.

Perfekt! Gärna lite bilder tack!

Hej,
Jag klämde in svingen från en gsxr 1000 02 i banditen utan problem...
Det finns mycket info på http://oldskoolsuzuki.info/

Lycka till

kalas!! kan du ta några bilder??

fan också, nu har jag ju redan skaffat en 1000 sving. men kan du inte också lägga upp lite bilder så man får kika hur du löst det hela.

Last edited:
jag gick in och kikade lite på tråden där och dom flesta använder sig av rettans sving. får vänta på bilerna och jämföra. hur mycket kan skilja på en bandit och gammelgixer då i ram? är det jämförbara mått:va
det jag är lite orolig för är att hundbenen skall få en sjuk vinkel då infästningen sitter på undersidan istället för originalet som har sin på översidan och kommer lite mera "lodrät" ner mot länken.

Har en K5-K6 sving liggandes om det kan vara intressant.

Har en K5-K6 sving liggandes om det kan vara intressant.

tack skall du ha men jag gjorde lite bakvänt här och skaffade en sving (tack än en gång Mecca för en bra och smidig affär) till en 1000-02:a för att jag TRODDE den skulle passa och visst skall den dit. frågan är bara hur mycket som måste knådas innan den är på plats:gnissla

Bifogat

• DSC00021.JPG
    DSC00021.JPG
    110.5 KB · Visningar: 82
Last edited:
Hej, Hade inte så mångar bilder på svingen, men några...

Om du måste svarvar ner svingen några mm på varje sida så for du mäta så att hjulen är central och att det finns plats för kedjan mellan ramen och däcken.
Om jag minns rätt så fick jag svarvar 3,5mm och 5mm på var sin sida.

lycka till.

Bifogat

• DSC01123.JPG
    DSC01123.JPG
    27.7 KB · Visningar: 89
  • DSC01068.JPG
    DSC01068.JPG
    27 KB · Visningar: 74
Vill du ha en sådan här byggd till dig så bara hojta. Då slipper du modda, men det kostar en slant :) Polaren byggde till mig så den passade direkt i ramen tillsammans med en gixxer-1000 bakdämpare. Byggd med "viss" justeringsmån för bakhjulet :D

Bifogat

• IMG_0003 (Medium).JPG
    IMG_0003 (Medium).JPG
    48.2 KB · Visningar: 109
  • IMG_0009 (Medium).JPG
    IMG_0009 (Medium).JPG
    85.6 KB · Visningar: 121
Byggd med "viss" justeringsmån för bakhjulet :D

"viss justermån" :D :tummenupp
du vad hade du för klassning på "blocken" i bak där bakaxeln löper igenom.
vad är det för alu:va
vet du vad din originalsving väger:va

Hej, Hade inte så mångar bilder på svingen, men några...

Om du måste svarvar ner svingen några mm på varje sida så for du mäta så att hjulen är central och att det finns plats för kedjan mellan ramen och däcken.
Om jag minns rätt så fick jag svarvar 3,5mm och 5mm på var sin sida.

lycka till.

tack ialla fall, det var mera bilder än inga:tummenupp
så du svarvade olika mycket för att hålla centreringen. jag kollade baral lite snabbt och det såg ut som om man "bara" behövde ta lite på var sin sida (obs var ju innan jag fick höra att svingen inte hamnar i centrum).
blev det någon effekt av det hela då, känns den styvare :va

Last edited:
"viss justermån" :D :tummenupp
du vad hade du för klassning på "blocken" i bak där bakaxeln löper igenom.
vad är det för alu:va
vet du vad din originalsving väger:va

Ja, kedjan kan ju sträcka sig lite och då måste jag ju kunna spänna, så nu har jag 10 cm justeringsmån. Tror du att kedjan kan sträcka sig 20 cm? :D Eller så kanske den helt plötsligt blir förlängd... Har en kedjebit som jag tänkte skarva på för att se hur hojen är att köra med hjulet längst bak, men jag har inte hunnit än.
Jadu, det är inte aluminium. Hela svingen är byggd i tunnväggigt rostfritt, boxat eller vad det nu heter. Ingen aning om hur mycket originalsvingen väger, men jag skulle tippa på 2,5 kilo kanske? Den nya väger lite till, kanske 5-6 kg, men den är fan så mycket stabilare. En annan långsving (MotoGP-inspirerad fast lika lång som denna och med lika mycket justeringsmån) är på gång också, men den blir i aluminium. Byggaren ville ha något att göra bara för att testa sitt nya servostyrda bord till plasman + sina färdigheter med fräsen. Men jag tackar inte nej till att vara försöksperson :)

Ska nog försöka trixa dit min förlängda gsxr 1000 sving jag hade liggandes...

Bifogat

• Förlängd sving 002.jpg
    Förlängd sving 002.jpg
    124.3 KB · Visningar: 135
Ska nog försöka trixa dit min förlängda gsxr 1000 sving jag hade liggandes...

jaha, så du hade en "bara liggandes":jisses
har du byggt "själv" och kan svara på vilken alukvalité som gäller:va
hur lång är din sving, som originalet eller förlängd:va

jaha, så du hade en "bara liggandes":jisses
har du byggt "själv" och kan svara på vilken alukvalité som gäller:va
hur lång är din sving, som originalet eller förlängd:va

Körde på strippen med min gsxr 1000 som jag precis sålt. Självklart skickade jag inte med svingen. Byggde denna själv för 2,5 år sedan. Fräste alu-blocken, kapade bort de gamla och svetsade dit dem själv. Förlänger ca 10 cm, men jag har inte mätt mot originalet på 1100:an. Ska göra det. Vet inte vad det var för kvalité på aluminiumen.

Körde på strippen med min gsxr 1000 som jag precis sålt. Självklart skickade jag inte med svingen. Byggde denna själv för 2,5 år sedan. Fräste alu-blocken, kapade bort de gamla och svetsade dit dem själv. Förlänger ca 10 cm, men jag har inte mätt mot originalet på 1100:an. Ska göra det. Vet inte vad det var för kvalité på aluminiumen.

ok så de förlänger 10cm mot original antar jag, det skulle motsvara ung 5cm mot 91:ans sving det. synd att du inte visste kvalité, kanske någon annan som har råd om inte du har en bra gissning:hihi

ok så de förlänger 10cm mot original antar jag, det skulle motsvara ung 5cm mot 91:ans sving det. synd att du inte visste kvalité, kanske någon annan som har råd om inte du har en bra gissning:hihi

Stämmer de måtten så blir det nog att förlänga originalsvingen. Men jag ska kolla upp det!

Mätte upp svingarna idag. 1000-svingen förlänger ca 5 cm mer än 1100:ans original. Så därför började jag fräsa blocken till 1100:ans sving istället. Vill ju förlänga ca 10 cm.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show