gixer1000 sving på gammelgixer1100

ok så de förlänger 10cm mot original antar jag, det skulle motsvara ung 5cm mot 91:ans sving det. synd att du inte visste kvalité, kanske någon annan som har råd om inte du har en bra gissning:hihi

Skulle jag ha konstruerat en svingarm i aluminium skulle jag nog valt SS 4212 (som är en magnesium/kisel legering) som verkar vara en rätt vanlig legering i dessa sammanhang. Lättsvetsat skall det vara dessutom. Har för mig herr Andersson använde en dylik kvalité i hans turbohoj.

Vill du gå upp ett snäpp kan du välja att tillverka den i duralaluminium, SS 4338 som är dubbelt så starkt (detta är siffror vid dragprov, det förekommer ju alla möjliga påfrestningar på en svingarm) som ovan. Det är säkerligen inte helt gratis heller.. Svetsbarhet vet jag inget om tyvärr.

Last edited:
Mätte upp svingarna idag. 1000-svingen förlänger ca 5 cm mer än 1100:ans original. Så därför började jag fräsa blocken till 1100:ans sving istället. Vill ju förlänga ca 10 cm.

VA?! skulle 1000 svingen vara längre än 1100:ans :va :va och dubbel :va
nuuu måste jag ha fått i mig fel medicin tror jag för jag trodde att 1100:ans var ca 50mm längre än 1000. det där får jag nog mäta eeeen gååån till, men du har säkert rätt :huvet

Skulle jag ha konstruerat en svingarm i aluminium skulle jag nog valt SS 4212 (som är en magnesium/kisel legering) som verkar vara en rätt vanlig legering i dessa sammanhang. Lättsvetsat skall det vara dessutom. Har för mig herr Andersson använde en dylik kvalité i hans turbohoj.

Vill du gå upp ett snäpp kan du välja att tillverka den i duralaluminium, SS 4338 som är dubbelt så starkt (detta är siffror vid dragprov, det förekommer ju alla möjliga påfrestningar på en svingarm) som ovan. Det är säkerligen inte helt gratis heller.. Svetsbarhet vet jag inget om tyvärr.

tack skall du ha :yoparty Ja, tror herr andersson nämnde det förstnämnda.
en fråga till, var hittar du en bra förteckning för kvaliteterna :va

Last edited:
nuuu måste jag ha fått i mig fel medicin tror jag för jag trodde att 1100:ans var ca 50mm längre än 1000. det där får jag nog mäta eeeen gååån till, men du har säkert rätt :huvet

tack skall du ha :yoparty Ja, tror herr andersson nämnde det förstnämnda.
en fråga till, var hittar du en bra förteckning för kvaliteterna :va

Glad att kunna hjälpa. :)

Förteckningar och dylikt kan du hitta i olika skrifter. Jag har en på jobbet som heter "Formler och Tabeller för Mekanisk Konstruktion - sjätte uppsalgan".
Karls Björks Förlag HB är det som gett ut den. Hittade inte på någon som sålde boken, men om du mailar dom på bjorks.forlag@telia.com vet dom vart den säljs.

Lycka till!

/J

Glad att kunna hjälpa. :)

Förteckningar och dylikt kan du hitta i olika skrifter. Jag har en på jobbet som heter "Formler och Tabeller för Mekanisk Konstruktion - sjätte uppsalgan".
Karls Björks Förlag HB är det som gett ut den. Hittade inte på någon som sålde boken, men om du mailar dom på bjorks.forlag@telia.com vet dom vart den säljs.

Lycka till!

/J

jättetack! fan va scysst! jag skall kolla upp den där boken. Är ju knappast sista gången man undrar över material liksom:hihi
Kör du någon hoj också eller?? Man blev lite sugen på att kika under huven på din avatar:D Är det din?

Mange!!!
det är din medicin som har gått över sista förbrukningsdatumet.
1100R:ens är 70mm längre i sitt främsta läge på bakaxeln gentemot 1000svingen. Detta mätt från kortaste avståndet kanten för bakaxeln och kanten svinginfästning.

Last edited:
jag har en gsxr 1000 sving till salu för 1500. lägg till en 5 hundring till så får ni fjädern oxå

jag har en gsxr 1000 sving till salu för 1500. lägg till en 5 hundring till så får ni fjädern oxå

ja nu har jag ju redan skaffat en sving (se tidigare i tråden) men får kolla om du har bakfjädern kvar om jag inte lyckas modda min 1100R öhlinare :huvet

jättetack! fan va scysst! jag skall kolla upp den där boken. Är ju knappast sista gången man undrar över material liksom:hihi
Kör du någon hoj också eller?? Man blev lite sugen på att kika under huven på din avatar:D Är det din?

Mange!!!
det är din medicin som har gått över sista förbrukningsdatumet.
1100R:ens är 70mm längre i sitt främsta läge på bakaxeln gentemot 1000svingen. Detta mätt från kortaste avståndet kanten för bakaxeln och kanten svinginfästning.

Jo den boken är mycket användbar i konstruktion. Det är även enklare hållfasthetsberäkningsfall, toleranser osv osv. i den. Tjöp!

Mjaa alltså, jag hade en hundratjugoskitraka en gång i tiden, men det blev dessvärre aldrig något kort till den. Men nästa sommar blir det tungt + båge nu när jag är 21 och allt :).

Angående bilen på min avatar så är det ej min, dock har jag en likadan (aaaningen risigare :hihi) men med en högst intressant motor som säkert skulle falla dig i smaken. ;)

Se här för vidare info. http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=2310

Sorry för trådkapet, ska bli kul att se ombyggnationen!

Mvh J

Jo den boken är mycket användbar i konstruktion. Det är även enklare hållfasthetsberäkningsfall, toleranser osv osv. i den. Tjöp!

Mjaa alltså, jag hade en hundratjugoskitraka en gång i tiden, men det blev dessvärre aldrig något kort till den. Men nästa sommar blir det tungt + båge nu när jag är 21 och allt :).

Angående bilen på min avatar så är det ej min, dock har jag en likadan (aaaningen risigare :hihi) men med en högst intressant motor som säkert skulle falla dig i smaken. ;)

Se här för vidare info. http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=2310

Sorry för trådkapet, ska bli kul att se ombyggnationen!

Mvh J

den där var värd "kapningen", no probs:tummenupp
Hoppas dels att du får allt i toppskick, så kanske man får se den i västerås eller dyl. Hoppas också du får till det med hojkortet, man BEHÖVER inte välja mellan jänk och hoj (försöker jag tuta i brorsan ialla fall).

Vi missförstod nog varandra! 1000-svingen är kortare i originalläget självklart. Men jag menade i det bakre förlängda läget gentemot 1100:ans originalläge. Så jag förlänger 1100:ans sving då jag har möjlighet att få ÄNNU längre hjulbas...

Vi missförstod nog varandra! 1000-svingen är kortare i originalläget självklart. Men jag menade i det bakre förlängda läget gentemot 1100:ans originalläge. Så jag förlänger 1100:ans sving då jag har möjlighet att få ÄNNU längre hjulbas...

jaja, då fattar jag med:hihi sååå kan det ju vara.
det tråkiga är bara hundbensinfästningens placering, hamnar ju på "fel" sida av svingen och så har jag precis skaffat en sprillans öhlinare till min gamla sving :huvet
Man måste nog byta länken också som sitter mellan fjäder/hundben och chassit.
frågan är ju hur det kommer att bli med min fjäder avsedd för original-länkaget om man växlar om det hela till 1000 modellen. Det där måste man ju nästa räkna lite på så att den inte blir softish pga uväxlingarna:gnissla

Undrar om R1:ans sving har hundbensinfästningen på ovansidan?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show