Gitarrtråd!

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
Tja jag e lite halvt nybörjare på gitarr och skulle vilja ha lite tips på några sköna lätta låtar. Jag kan tex: Highway to hell, Introt till fear of the dark, introt till nothing else matters (inte så jättebra), otherside + några till. Någon gitarrnisse kan väl ge mig några tips på några låtar?

Och jag funderar på att köpa en elgitarr, är paket #1 något att ha? http://www.jam.se/elgitarr.htm

Tack Hej

Min erfarenhet är ju att det inte spelar nån roll om du hare en SG,Les paul,Strata eller Telecaster.Finns dom med skitguror som spelar röven av folk som har bra saker..det enda som skiljer är ljudet.Köp och var glad.Om du bestämmer dig för att köpa en dyrare gura ska du ju också satsa på en fin stärkare för att göra plankan rättvisa.

Tja!

Ja vad gillar du för musik själv, för det är ju låtar som man själv anser vara sköna som är just det. sköna. tillexempel jag gillar att spela mycket malmsteen men även jazz, blues o så. Har gått igenom hela metallica låtarkivet en gång i tiden och det är bra musik som man lär sig ganska mycket på o lira.

Paket 1 är väl helt ok, burn out gurorna är väldigt prisvärda, men tänk på att be om att få guran ORDENTLIGT INJUSTERAD! för du kan sitta hemma o plinka med stevie vais signaturmodell,som är helt ospelbar, enbart för att den är dåligt justerad.

Alltså mitt tips är att spara ihop lite mer stålar, så att du kan köpa en vettig förstärkare, tro mig det gör mycket för hur roligt det är + att det låter bättre.

Eventuellt, skrapa ihop en 500-1000 lapp o köp en effektpedal, delay eller dist eller vad du nu gillar. KÖP DÄREMOT INGEN MULTIEFFEKT! Det är ren crap som du kommer använda i 2 veckor sen tycker du bara att det suger!

Att sg,les paul,strata o telecaster bara skulle skilja på ljudet kan jag ju knappast hålla med om. Däremot så kan jag ju enligt min egen åsikt (just det! MIN egna åsikt)påstå att sg och les paul låter bäst, men däremot en gitarr t.ex. fender elite stratocaster (80 talsgura) har lyckats kombinera det bästa från flera världar.

Om du vill ha en gitarr med helt ok ljud och som är så lättspelad så att du kan blixtra fram med fingrarna över greppbrädan så skulle jag vilja rekomendera IBANEZ JAPAN modeller, inte korea, dom går fetbort!
Fast då är vi ju i en helt annan prisklass också.

/SH´s okrönte gitarrgud med 13 år av 20 med gitarrspelande. :yoparty

84superbee skrev:
Tja!

Att sg,les paul,strata o telecaster bara skulle skilja på ljudet kan jag ju knappast hålla med om. Däremot så kan jag ju enligt min egen åsikt (just det! MIN egna åsikt)påstå att sg och les paul låter bäst, men däremot en gitarr t.ex. fender elite stratocaster (80 talsgura) har lyckats kombinera det bästa från flera världar.
/SH´s okrönte gitarrgud med 13 år av 20 med gitarrspelande. :yoparty

Kan jag iofs hålla med om.) fast för en nybörjare så tror jag inte det har nån större betydelse:)

Friggan skrev:
Tja jag e lite halvt nybörjare på gitarr och skulle vilja ha lite tips på några sköna lätta låtar. Jag kan tex: Highway to hell, Introt till fear of the dark, introt till nothing else matters (inte så jättebra), otherside + några till. Någon gitarrnisse kan väl ge mig några tips på några låtar?

Och jag funderar på att köpa en elgitarr, är paket #1 något att ha? http://www.jam.se/elgitarr.htm

Tack Hej

DU ska helt klart ta dig till en musikaffär. Där hjälper dom till att välja rätt gitarr för dig.

Jag till exempel köpte ett paket med en OLP-gitarr, och en såndäringa GuitarPod som man kopplar till datorn via usb-porten. Funkar hur jävla bra som helst!

Man ställer in vilket ljud du vill ha och modulerar egna ljud med mera i datorn.

Poden har line in (för gitarren) och en 3,5 mm Line-in till. Ljudet från den moduleras inte i datorn utan går direkt ut genom lineouten på poden.

Fick kittet för runt 3000 om jag inte mins fel, och om man köper sakerna löst så kostade bara gitarren 5000 och poden 1800 så det var verkligen prisvärt.
Du får med alla sladdar du behöver osv.

Gitarren för övrigt är i helt klart bra kvalitet, och den är snygg och lättspelad.
Banden har fina mjuka kanter och så vidare. Har spelat långa stunder åt gången men har ändå aldrig fått nån form av skav av gitarren, så den rekommenterar jag!

/gitarrexpertswannabeen

Last edited:
PollySmurf skrev:
DU ska helt klart ta dig till en musikaffär. Där hjälper dom till att välja rätt gitarr för dig.

Nä..Dom har ett vinstintresse och kommer därför att försöka tjäna så mycket pengar det går.

84superbee skrev:
Eventuellt, skrapa ihop en 500-1000 lapp o köp en effektpedal, delay eller dist eller vad du nu gillar. KÖP DÄREMOT INGEN MULTIEFFEKT! Det är ren crap som du kommer använda i 2 veckor sen tycker du bara att det suger!

Jag är inte överens med dig helt och hållet. Man bör förvisso undvika billiga multieffektmoduler som offtast låter crap. Jag köpte mig dock en Boss GT-5 begagnat och är mycket nöjd med det sound den levererar. Med tanke på möjligheterna att utforska sitt sound i början av sitt gitarrplinkande så ska inte multipedalerna helt och hållet förkastas.

Friggan: ett länktips för att hitta material att träna på www.olga.net

gladh

twinner skrev:
Nä..Dom har ett vinstintresse och kommer därför att försöka tjäna så mycket pengar det går.

Jo iofs, men om man handlar från samma musikaffär flera gånger känner dom igen en och man kan få lite kompisrabatt ;)

Epiphone gör prisvärda gitarrer. Annars så har jag personligen en viss fetisch för Yamahas instrument, har både en elbas och en elgitarr från dem.

Ett förslag är att du går till en musikaffär så får du klämma och känna på grejjerna. Känslan är viktig.

Okej, tack för svaren men är det någon som har erfarenhet av grejerna i paket 1? Det finns ju typ lika många olika gitarrer som det finns registrerade användare på SH =).

Och sen tips på låtar vill jag ha!!!! :P

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back