Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Och är det inte dit våra motståndare vill?

Jo, absolut... Men Gislaveds kommun (i det här fallet) verkar ju vara väldigt intresserade av att verksamheten blir kvar och att banan ska fortsätta att användas. DÅ kanske man måste få dom att förstå att miljöståndet kanske måste omprövas för att detta ska vara möjligt...

Dom privatpersonerna som klagar vill givetvis ha bort banan...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hur gör Saxtorp? Crossbana mitt i byn och nu har de dessutom enduroslinga som går ännu närmare husen.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan inte låta bli att lägga in denna bild från i onsdags då jag körde på Dubai Autodrome, nybyggd sedan några år. Husen i bakgrunden ligger 75-100 meter från långrakans början där man öppnar fullt på tvåan-trean-fyran-femman-sexan…..
En annan värld.

 

Kneedrag

Guest
Ljud tillhör motorsport! Det är en del av upplevelsen, tycker jag. Jag kan inte tänka mig med mindre eller nästan ljudlöst. Det skulle bli som en tyst fotbollspublik. Dötrist!

Att några få som bor nära banan ska kunna påverka så mycket för att de stör sig på ljudet från motorsport är ju inte riktigt klokt.

Jag frågar mig själv om det här egentligen handlar om pengar?
Folk som flyttar nära på flygplatser , banor hur tänker de!?
Sitter de och väntar på en påse pengar, och så länge de inte får det kommer de klaga i all evighet.

Hur ska man förhindra sådant här i framtiden. Jag tycker det är enkelt. Informera alla som köper hus nära ett visst avstånd från banan att det låter och bullrar från banan. Se till att få det på papper och att det inte ska gå att överklaga och klaga på en verksamhet som låter. Motorsport låter!
Tycker att kommunen har ett ansvar att informera. Gör det här eller lägg ner verksamheten helt!
Att ha stenkoll på alla som åker bana och ljudet är inte helt lätt! Det räcker att man tar det lite lugnt förbi decibelmätaren vid banan så är det ju lugnt. Jag vet folk som gör så. Jag själv har inte gjort så.
Så att förhindra varenda som fuskar är svårt ur praktiskt synpunkt.
 

Kneedrag

Guest
Jag skulle vilja bo vid en bana med mitt hus.

Jag ser bara mer fördelar än nackdelar.
Hallå släng ut klagarna och låt mig flytta dit!!!

Nära till banan
Man kan sticka hem och hämta grejer.
Kolla motorsport
Kanske hyra ut boende i något extra rum
Åka bana oftare
Åka lite billigare bana kanske om man hjälpte till med banområdet.
Jag gillar motorljud
mer..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Observera att 95-db är satt utav SBf/SVEMO - inte av länsstyrelsen.. det får bullra precis hur mkt som helst inne på banorna. så länge som det inte överskrider de aktuella db-gränserna hos de närliggande boende.
Dock har nästan alla banor satt själv 95 som gräns.

om jag inte har fel så är det 86Db vid närmsta granne, Milla mäter nog upp högre när jag fiser i sängen.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
om jag inte har fel så är det 86Db vid närmsta granne, Milla mäter nog upp högre när jag fiser i sängen.
Herrejösses VBK, läser du inte tråden gamle man? 60 dBA veckodagar och lördagar 07:00 - 19:00 och 55 dBA på söndagar och helgdagar är det som gäller. Och ja, dina "luftningar" tangerar nog de värdena.
NFS tabell.jpg
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag skulle vilja bo vid en bana med mitt hus.

Jag ser bara mer fördelar än nackdelar.
Hallå släng ut klagarna och låt mig flytta dit!!!

Nära till banan
Man kan sticka hem och hämta grejer.
Kolla motorsport
Kanske hyra ut boende i något extra rum
Åka bana oftare
Åka lite billigare bana kanske om man hjälpte till med banområdet.
Jag gillar motorljud
mer..


Hade inte velat bo vid en bana en endaste dag. Redan efter andra passet på en bandag tar jag inte ut öronpropparna överhuvudtaget, Glömmer jag öronpropparna så förbannar jag mig själv hela varvet tills jag kommer in i depån igen hatar ylande radfyror,stora tvinnar,QS som pangar satan.

Dock tycker jag inte synd om dom som bor runt banorna då banorna oftast funnits där långt innan dom flesta som bor runt dom valde att flytta nära dem.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vad gäller vädret så har det visat sig vara tvärt om vid fuktig väderlek / småregn, då alla i stort sett kan ge järnet, har vi haft de största problemen, fan vet hur det går till eller varför, det är mystiskt.
Vid ösregn har vi givetvis inga problem och detta härleder jag till två saker, få som kör, det är mycket mysigare att fika, och de som kör vrider inte på fullt.

Fuktig luft leder ljud mycket bättre än torr. Märkte det för många år sedan då vi bodde några km från motorväg/E4an. Vi hörde bara trafiken de dagar de var fuktigt. Kompisar två kvarter bort hörde trafiken alla dagar, men mer när det var fuktigt. Terrängen påverkar mycket hur buller sprids. Södra stambanan gick 100 m från huset. Vi hörde aldrig tågen, då spåret var 10 m lägre än gatan.

Att hindra buller från att sprida sig är inte lätt. Jag tror mer på att man behöver få acceptans för att vissa saker låter.

Varför skulle någon besöka Anderstorp om inte för att titta på motortävlingar? Jämför med: varför besöker man Hultsfred om man inte ska på rockkonsert? Om motortävlingar drog mer publik skulle de inte ifrågasättas lika mycket (tror jag). Kan vi inte få acceptans för vår sport kommer vi att "anpassa ihjäl oss".

Självklart ska vi inte låta onödigt mycket. Risken är nog att ju tystare våra hojar blir, desto mer skärper de kraven. Jag tror att man behöver gå från båda hållen. Rimligt ljud på hojarna, och publiksiffror så att det märks för kommunen...


Edit: Vad skulle Arjeplog varit idag utan testbana?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att Gislaveds kommunstyrelse säger sej vara positiva till Andersrtorpbanan lär ju inte betyda det samma som att de stödjer hela "paketet".

Vi pratar om en verksamhet som garanterat inte är ljudlös och att som utövare hela tiden försöka hålla sej strax under ett satt gränsvärde (som mäts relativt godtyckligt) är knappast något som garanterar ett friktionsfritt umgänge med de kringboende som är negativt inställda.

Varför inte vända på steken och säga:
"Nu är det så att det här kommer att väsnas, så är det bara, hur får vi det att fungera praktiskt?"

Det här med vardagsbuller är ju inget som är unikt för en motorbana, så sett ur det perspektivet känns nästan verksamheten på Anderstorp som ett ickeproblem :tungan

Här snackar vi buller dygnet runt och det får de boende leva med..
http://wwwc.aftonbladet.se/stockholm/0002/28/buller.html

Ganska smart, i Stockholm VET man att det kan bullra, alltså kan man kolla INNAN men köper en fastighet om det ligger inom bullerklassat område.
Typ, "Tror du att du kommer störa dej på det så flytta inte dit".
https://service.stockholm.se/Open/NoiseInformation/Pages/NoiseLocatorForm.aspx

Jag tycker mej kunna se att när det talas om vardagsbuller (ej motorbanor) så är det ljudnivå inomhus som gäller, men visst är väl de uppmätta bullret hos grannar mätt utomhus när det pratas motorbanor, varför är det så?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur gör Saxtorp? Crossbana mitt i byn och nu har de dessutom enduroslinga som går ännu närmare husen.

Det finns nog de som klagar där också men dom har nog kommunpolitikerna på sin sida. Hörde för några år sedan en rolig historia om en tjomme som flyttade dit nära banan och började klaga till höger och vänster. Och någon gubbe på kommunen hade till slut svarat honom att: "Då kanske du borde flytta" och det gjorde tjommen till slut.

Ibland tror jag vissa personer medvetet köper dessa bostäder för att sedan klaga och på den vägen höja värdet på bostaden när bullret försvinner.

Sen har ju Saxtorp lite begränsade öppettider också. Det körs ju sällan heldagar om det inte är tävling eller träningsläger och särskilda helgdagar så måste banan vara stängd.

Det byggdes ju dessutom ett par nya hus alldeles utanför grindarna för bara nåt år sedan. Redan när jag såg byggstarten så blev jag lite orolig att det kan vara några grinpellar som sedan ska börja gnälla om ljudnivån.

Själv har jag ju väntat på att gubben precis vid infarten ska trilla av pinnen så att man kan köpa hans hus. Han bor ju i mitt drömhus. :D
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag vet i alla fall att mina DB killers åker i till varenda bandag nästa år. Hellre att jag låter lite mindre men får fortsätta med roligaste man kan göra med kläderna på.

Då har i alla fall jag gjort vad jag kan.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jo det stämmer. Den huvudsakliga frekvensen på bullret är linjär med varvtalet. Högre frekvenser dämpas i större utsträckning av atmosfären.

Atmospheric_sound_absorption_coefficient_2.svg

I verkligheten upplever jag det enormt annorlunda.
Jag bor i Sollentuna, väldigt centralt placerad kommun. E4:an passerar igenom, tåget likaså, inflygning till Arlanda söderifrån passerar väldigt ofta över Sollentuna = Sollentuna är igentligen aldrig riktigt tyst (men det är nära till det mesta).

Tar vi ljudet från E4:an så är det i princip bara skrikande radfyror som skär igenom det allmänna bruset och det väldigt länge. Man hör dem komma från långt håll (och man fattar hur fort de kör).

Samma sak är det med snabbtågen som också är en ganska hög frekvens, de här man också länge och tydligt.

Jag fattar graferna, tycker bara inte att de stämmer med min egen upplevelese. Jag tycker att höga frekvenser ljud transporteras mycket längre.

Kanske är det så att det är som med en del av de produkter jag jobbar med, att mäta ett objektiv görs ofta med MTF kurvor, som i huvudsak jämför kontrast och skärpa. Tyvärr står dessa två i motsats till varandra, höjer man kontrasten i glasen i objektiven så minskar skärpan och tvärt om...

Så ett objektiv så graf mässigt ser väldigt bra ut i testmiljön kanske inte levererar bra i riktigt miljö (typ fattigt på kontrast är ju inte så kul om man fotar landskap).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I verkligheten upplever jag det enormt annorlunda.
Jag bor i Sollentuna, väldigt centralt placerad kommun. E4:an passerar igenom, tåget likaså, inflygning till Arlanda söderifrån passerar väldigt ofta över Sollentuna = Sollentuna är igentligen aldrig riktigt tyst (men det är nära till det mesta).

Tar vi ljudet från E4:an så är det i princip bara skrikande radfyror som skär igenom det allmänna bruset och det väldigt länge. Man hör dem komma från långt håll (och man fattar hur fort de kör).

Samma sak är det med snabbtågen som också är en ganska hög frekvens, de här man också länge och tydligt.

Jag fattar graferna, tycker bara inte att de stämmer med min egen upplevelese. Jag tycker att höga frekvenser ljud transporteras mycket längre.

Kanske är det så att det är som med en del av de produkter jag jobbar med, att mäta ett objektiv görs ofta med MTF kurvor, som i huvudsak jämför kontrast och skärpa. Tyvärr står dessa två i motsats till varandra, höjer man kontrasten i glasen i objektiven så minskar skärpan och tvärt om...

Så ett objektiv så graf mässigt ser väldigt bra ut i testmiljön kanske inte levererar bra i riktigt miljö (typ fattigt på kontrast är ju inte så kul om man fotar landskap).

Har för mig att människor uppfattar ljudbilden ganska förvrängt, vissa frekvenser uppmärksammar vi bättre än andra, så ett högt ylande tränger igenom det annars hyfsat lika jämna i volym bagrundsbruset av lägre frekvens...
Sedan är ju städer ett konstant bakgrundsbrus med, så tack vare hjärnans plasticitet så sållas de frekvenserna bort med.
Men visst hör man hojarna komma lååångt i förväg, och också att de laddar på rätt bra. När jag bodde i karlskrona låg lägenheten på en höjd där i stort sett alla på väg ut från stan passerade nedanför. Det konstanta bruset från vägen var inte så farligt, men muskelbilar och sporthojar och glidare trängde sig igenom rätt bra.
Man kunde höra när hojarna började ladda på några kilometer bort vid rödljusen och petade i växel efter växel, och drog förbi i ganska höga hastigheter. Det var iofs samma med muskelbilarna.
Glidarna bara lät jävligt mycket.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Om kommunen nu stöder motorbanan borde de införa byggförbud för bostäder i näheten och gärna lösa in de hus som ligger i riskzonen idag. I Anderstorp rör det väl sig en runt 5 hus.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nu kan jag inte garantera att detta funkar men det finns de som testat som säger att ljudnivån sjönk betydligt. Tror dessutom att de körde Kawwa.
Kan vara värt att testa? De påstår i alla fall själv att det hjälper.
http://banhoj.com/productpage/4d924160b6acf/MWR-KAWASAKI

Oj funkar det där verkligen? motogp använder sig av det? Jaha därför dem låter så lite ;)

Nej men skämt åt sido. Dem påstår att dem andas lättare men tittar man på konstruktionen torde arean för luftgenomträngning vara mindre jämfört med veckat filter. För att få större genomsläpp är porerna större då istället? Eller skall det bli någon effekt av plattan på något vis? Någon som har detaljer eller input om detta?

Mappning behövs efter montering står det. Bra att tänka på...
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top