Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kapten Uppenbar och hans hantlangare Sunt Förnuft väntar runt hörnet...

I alla diskussioner om buller tycker jag det är påfallande vad egoistiskt falangen ”motorcyklister” tänker. Motorcyklar/buller har alltid högre prioritet än allt annat. De som klagar är ”dumma” och ”enfaldiga”. Själv har jag inget annat än förståelse för de husägare som regelbundet blir störda av närliggande motoranläggningar; jag hade också klagat.

Vad väsentligt bidrar en bullrig motorbana i närheten av ett tätbebyggt område med? Hur är den något som ”föder en”?

Med viss risk för att Kapten Uppenbar och hans hantlangare Sunt Förnuft dyker upp rätt som det är så...

Anläggningar inkl. motorbanor genererar gästnätter på hotell, måltider på restaurang, liter soppa på macken, sålt gottis i kiosken...och i förlängningen med andra ord skattepengar.
De bidrar med sånt som gör att potentiell avfolkningsbygd kan överleva....

Fast det vill väl du inte fundera på och än mindre försöka förstå?
Undrar just om du varit mer än på promenadavstånd från...[valfritt betong ghetto]?
Fast det är väl rätt långt mellan gräsklipparna där?
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Många som tomgångsgnäller här nu tycker jag. Finns det någon som har ett BRA förslag, ett som är bättre än 2meterfullgas, för att lösa det problem som finns NU; vissa hojar låter för mycket! Och måste bort!

Denna metod tar inte i beräkning:
Insugsljud på last.
Kedjans skrammel
Avgassmällar
Däckskrik (bilar)

Enda sättet jag ser att mäta allt utom däckskrik är en körning i typ bromsbänk......

Men det visar ff inte hur långt ljudet kommer nå.
Ljudet ifrån en R6a på fullvarv längs rakan når ju längre än en twin på samma raka vid samma tidpunkt.

Restiktorer i insug och olika ljud-nivåer för olika motortyper / fordon kanske är ända lösningen?

Sen kommer ju ljudet att komma längre bort om det är fint väder än när det regnar.
Då låter det mer på banan, men mindre hos grannen, om jag minns rätt från våra mätnungar på knutsorp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Och själv klarar man sig knappt med ljuddämpningsmatta överallt plus stort Acra med db-killer. Rekordet är 103db förbifart, hur det nu gick till. Annars preciiis på gärnsen. Yey.

Ska linda in hela hojen i en bal isolering tills nästa år.


Jag vette fan alltså hur det kan komma sig att jag klarar mig såpass bra som jag gör.

Var på Rudskogen och där är det krav på att alla hojar ska mätas statiskt innan dom får köra ut på banan. Kompisen med en 675a hade problem med org avgas och fick knappt komma ut o köra, Själv blev jag mätt till 92 db med mitt helsystem,
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om den används och man blir ändå polisanmäld verkar det finnas rätt väsentliga tillkortakommanden med den metoden, förutsatt att man inte klantat till mätningen.
Det var ju precis det som hände på motorbanan i Anderstorp, på mer än ett sätt dessutom

Många som tomgångsgnäller här nu tycker jag. Finns det någon som har ett BRA förslag, ett som är bättre än 2meterfullgas, för att lösa det problem som finns NU; vissa hojar låter för mycket! Och måste bort!
Jag vet ett sätt, det är dock riktigt jobbigt och kommer förmodligen att ta tid.

Vi som kör på banan måste ställa mycket högre krav på tillverkarna av eftermarknadssystem. Det är dessa vi som konsumenter kan påverka då väldigt få som enbart kör gata som bryr sig om bullernivåerna från sina slip-on, de vill ju oftast ha ett högre, häftigare ljud!
MC-tillverkarna är bara intresserade av att klara sina klassningskrav/typgodkännanden och de är inte heller fokuserade på oss som kör bana.

De som tillverkar eftermarknadssystem riktat mot tävlingsåkare eller bandagsdeltagre är däremot helt beroende av oss. De kan dessutom optimera sina system att ljuddämpa som mest vid de högsta varvtalen istället för som MC-tillverkarna, vid normala varvtal och där man över dessa öppnar avgsspjällen och det dönar så att vi får problem på banan.
Det finns även tillverkare av luftfilter som påstår sig kunna sänka insugsljudet, och den totala ljudemissionen, och då får vi fokusera på att handla luftfilter av en sådan leverantör istället för de som säljer öppna filter som gör precis tvärt om.

Sen kan man ju titta på kollegor, tror herr Mozzberk och hans vapendragare JohnJohn har en del innovativa ideér och en viss herr Bogren tävlade, enligt egen utsago, med den tystaste CBR600RR i R600 fältet för några år sen.

Det finns alltså lösningar på problemet, långt ifrån alla som tävlar eller kör bandagar har problem med buller så det är bevisat. Vi har dock generellt dåliga kunskaper och ett relativt litet intresse för problemet. Alla hoppas på att nån på Naturvårdsverket eller på den lokala Bygg- och Miljönämnden skall komma och säga "Förlåt, våra gränsvärden var dumt satta och alldeles för låga. Vi får höja dem så ni kan köra bana utan att behöva göra en massa kostsamma ändringar på era motorcyklar."

Sorry, I don´t think so....
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Förstår inte att det kan väsnas så djävligt.

Själv kör jag med helsystem MIVV utan killer och har aldrig blivit avviftad/flaggad för ljud.
Jag kör väl helt enkelt inte fort nog antar jag!

Har mätt blivit mätt både statiskt och förbifart otaliga ggr utan minsta bekymmer!
Eller så har din tillverkare, MIVV, optimerat sitt system att dämpa vid rätt varvtal.
Och själv klarar man sig knappt med ljuddämpningsmatta överallt plus stort Acra med db-killer. Rekordet är 103db förbifart, hur det nu gick till. Annars preciiis på gärnsen. Yey.

Ska linda in hela hojen i en bal isolering tills nästa år.
Eller köpa/testa ett MIVV kanske? Det är kanske ditt Acra som är problemet? Eller köpa en CBR600RR, det är kanske Kawwa som klantat sig?
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Eller så har din tillverkare, MIVV, optimerat sitt system att dämpa vid rätt varvtal.

Eller köpa/testa ett MIVV kanske? Det är kanske ditt Acra som är problemet? Eller köpa en CBR600RR, det är kanske Kawwa som klantat sig?

Har börjat kolla runt lite efter en större dämpare/original. Får se om något dyker upp. Misstänker dock att min låter minst lika mycket från insuget, hur dämpar man det på bästa sätt? Har redan klätt in det mesta i dämpmatta.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Sen kommer ju ljudet att komma längre bort om det är fint väder än när det regnar.
Då låter det mer på banan, men mindre hos grannen, om jag minns rätt från våra mätningar på knutsorp
Vad gäller vädret så har det visat sig vara tvärt om vid fuktig väderlek / småregn, då alla i stort sett kan ge järnet, har vi haft de största problemen, fan vet hur det går till eller varför, det är mystiskt.
Vid ösregn har vi givetvis inga problem och detta härleder jag till två saker, få som kör, det är mycket mysigare att fika, och de som kör vrider inte på fullt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har börjat kolla runt lite efter en större dämpare/original. Får se om något dyker upp. Misstänker dock att min låter minst lika mycket från insuget, hur dämpar man det på bästa sätt? Har redan klätt in det mesta i dämpmatta.
Nu kan jag inte garantera att detta funkar men det finns de som testat som säger att ljudnivån sjönk betydligt. Tror dessutom att de körde Kawwa.
Kan vara värt att testa? De påstår i alla fall själv att det hjälper.
http://banhoj.com/productpage/4d924160b6acf/MWR-KAWASAKI
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
I alla diskussioner om buller tycker jag det är påfallande vad egoistiskt falangen ”motorcyklister” tänker. Motorcyklar/buller har alltid högre prioritet än allt annat. De som klagar är ”dumma” och ”enfaldiga”. Själv har jag inget annat än förståelse för de husägare som regelbundet blir störda av närliggande motoranläggningar; jag hade också klagat.

Vad väsentligt bidrar en bullrig motorbana i närheten av ett tätbebyggt område med? Hur är den något som ”föder en”?

Jo, det är klart att det finns rimliga gränser för allt. Men man kanske bör tänka sig för en extra gång innan man flyttar in som granne till en motorbana. Även om man har lagen på sin sida. Nu vet jag dock inte vilka som gnäller, men banan har ju legat där jäkligt länge, och historiskt sett så gissar jag att bullernivån aldrig varit så låg som nu...

Var en liknande grej i Gbg för ett antal år sedan. Någon stolle köpte en lägenhet precis ovanför en nattklubb och sedan började gnälla på hög ljudnivå?!? Naturligtvis fick han rätt, och nattklubben fick anpassa sig... Rubbat!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har börjat kolla runt lite efter en större dämpare/original. Får se om något dyker upp. Misstänker dock att min låter minst lika mycket från insuget, hur dämpar man det på bästa sätt? Har redan klätt in det mesta i dämpmatta.

Du har väl en ZX6RR -03/04? Torde vara identisk med min ZX6R -04 bortsett från något mindre slag/borr och modifierad (slir)koppling/växellåda.

Insuget låter inte så extremt på den modellen, min gamla SRAD750 snarkade betydligt högre där och den fick jag aldrig gnäll på ljudmässigt, fast det var på det glada 00-talet då det kanske var mindre kvistligt. Avgasen låter som tidigare nämnts extremt lågt och det finns inget spjäll som kan öppna och göra det värre ute på banan. Borde inte vara några problem med den hojen om du kan skaka fram original ljuddämpare ink kat, jag kör så och har aldrig fått påpekande att jag är nära.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nuvarande koncept med ljudmätning är väl i princip bra förutom att det är jobbigt att följa?

Jag håller inte med...

När jag under säsongen vid fem olika besiktningar med samma metod, samma mätare, samma hoj, och samma förutsättningar har fått resultat som diffar nästan 10db så anser jag INTE att det är en bra metod...

Problemet är att det nog inte går att ta fram en bättre metod, eftersom ljudmätning är så otroligt komplicerat...

Jag har gjort jämförelsen med polisens hastighetsmätningar förut...

Hur skulle ni, som vanliga trafikanter, känna om det var så att polisens lasermätningar diffade +/- 15km/h när man mätte? Hur skulle det kännas om du blev av med körkortet när du enligt din hastighetsmätare höll 30km/h på en vägsräcka som hade 30km/h i hastighetsbegränsning?
Skulle det kännas tryggt att åka runt på vägen när du vet att du när som helst kan bli mätt av polisen, och du inte har en aning om hur pass korrekt eller exakt mätningen skulle vara? Ena gången visar den 15km/h mer än du hade på hastighetsmätaren, och nästa gång stämde det....

Det är lite så som jag känner det som förare just nu... Mätningarna är ett lotteri, inget annat.... Visst kan du svänga oddsen åt ditt håll genom att bygga om ditt avgassystem och labba med ljuddämpare hit och dit. Men du kan ändå när som helst bli underkänd, trots att en som låter mycket mer än du själv blir godkänd...

Jag har varit med när en förare med helt orginal avgassystem på sin racehoj fått svartflagg för att han lät för mycket... Då är frågan, vad kan vi göra mer än att köra med orginalsystem?

Jag VET att vi har ett stort problem i våran sport (precis som alla andra motorsporter) just nu. Och vi förare MÅSTE anpassa oss och jobba med ljudnivåerna från våra hojar. Och det är många av oss som gör det redan idag....

Men för att vi ska lyckas rädda sporten så MÅSTE vi hitta en bra och rättvis mätmetod. Banägare måste även dom ta ett större ansvar genom att anpassa sina anläggningar (bullerplank, ljuddämpane material, vallar, placera byggnader på sätt som stoppar ljudet, bygga bort murar som reflekterar ljud åt "fel" håll, osv. Förbundet och banägarna måste tillsammans jobba mot länsstyrelser och kommuner för att påverka dom kraven som sätts på banorna. Man kan försöka få hjälp att lösa in fastigheter precis som det görs när man bygger järnvägar och vägar.
Fortsätter kraven skärpas så finns det ingen möjlighet att bedriva någon verksamhet alls....
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
I alla diskussioner om buller tycker jag det är påfallande vad egoistiskt falangen ”motorcyklister” tänker. Motorcyklar/buller har alltid högre prioritet än allt annat. De som klagar är ”dumma” och ”enfaldiga”. Själv har jag inget annat än förståelse för de husägare som regelbundet blir störda av närliggande motoranläggningar; jag hade också klagat.

Vad väsentligt bidrar en bullrig motorbana i närheten av ett tätbebyggt område med? Hur är den något som ”föder en”?

Det är självklart inte bara "motorcyklister" utan även "bilister". Jag kör med Porsche-klubben och flertalet av deras gatlegala modeller klarar inte kraven för bana. Detsamma gäller för t.ex. Ferrari, Lamborghini och Mercedes. Ändå låter dessa bilar mindre nu än för tio år sedan och banorna är säkert 50 år gamla. Inte så länge sedan det kördes V8:eek:r med raka rör på banorna. Säger inte att det är en rättighet att bullra, men lite tokigt är det att människor flyttar till en bannära fastighet och trots kontinuerligt sänkta ljudnivåer så polisanmäler de. Banfolket kommer aldrig att kunna få dessa individer nöjda, när vi når 60dB så kommer kraven att skärpas ytterliggare. Hörs vi så störs de. Utveckling eller bara löjligt?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte tvärtom?

Jo det stämmer. Den huvudsakliga frekvensen på bullret är linjär med varvtalet. Högre frekvenser dämpas i större utsträckning av atmosfären.

Atmospheric_sound_absorption_coefficient_2.svg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo det stämmer. Den huvudsakliga frekvensen på bullret är linjär med varvtalet. Högre frekvenser dämpas i större utsträckning av atmosfären.

Atmospheric_sound_absorption_coefficient_2.svg

Ja, det är väl ungefär som att jämföra ett smatterband med en kinapuff (så hette påsk-smällarna när jag var barn); samma totala mängd krut brinner upp men en smäll hörs längre än många små.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top