Gislaved kommun polisanmäler Anderstorp.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Förlåt en okunnig, men är inte 2m max den bästa metod vi har just nu? Om inte, beskriv en bättre. Please!

Om den används och man blir ändå polisanmäld verkar det finnas rätt väsentliga tillkortakommanden med den metoden, förutsatt att man inte klantat till mätningen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag får ändå känslan av att oavsett mätmetod eller värden så som 55dBA, 95dB eller 102 dB så kommer närmasta granne ändå klaga. De kommer ändå höra aktiviteterna och störa sig på dem. Likaså evenemangen som sådana, trafiken till och från. Ta t.ex VM i farthinder när man svänger in till Knutstorp (där varje fordon då måste accelerera sex gånger....).

Så eftersom jag inte tror att ljidnivån är skadlig för närmsta granne så är hårdare krav på nivåer och mätmetoder oviktigt. Det är grannarna som måste bort, och när nya flyttar dit så bör kommun och banägare ha klart för sin verksamhet. Det finns många i Sverige som bor nära en motorväg, järnväg etc. och måste acceptera detta. Där jag bor drar sågen hos bygghandeln igång kl 7, och stenbrottet äger de närmsta husen och hyr ut till de som accepterar ljuden samt så är det inte långt till skjutfältet eller flygen. Helt säkert har många grannar något emot dessa också, men verksamheten får vara kvar.
Det ligger förbannat mycket i det du säger :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om den används och man blir ändå polisanmäld verkar det finnas rätt väsentliga tillkortakommanden med den metoden, förutsatt att man inte klantat till mätningen.

Ok, men då kanske det helt enkelt är för högt tillåtet värde. Eller? Det behöver ju inte betyda att metoden är fel. Eller?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ok, men då kanske det helt enkelt är för högt tillåtet värde. Eller? Det behöver ju inte betyda att metoden är fel. Eller?

Å andra sidan innebär den onödigt låga nivåer för vissa typer av fordon. 2 taktarna som får samma värde på 2 meter låter betydligt mindre hos grannen, var även skillnad mellan v-twin och radfyror och säkert annat beroende på hur dämpare vinklas och vilka frekvenser som avges. Sen blir det ju väldigt avgörande på vilka varv man mäter, avgassystemet kan ha spjäll som öppnar vid kombinationer av varv och belastning som inte dyker upp vid statisk mätning men väl ute på banan. Men visst, i värsta fall kan man sätta något löjligt lågt på 2 meter och då vara säker på att precis alla fixar 60dB hos grannen oavsett motorkonstruktion så får folk ha ljuddämpare i serie eller nått.

Känns annars som utvecklingen gått åt fel håll på hojarna. Min zx6a från 04 (originalpipa, med kat kvar) blev jag snudd på hånad vid ljudmätning då dom behövde sticka mikrofonen ända in i avgasröret för att överstiga 95dB, några årsmodeller senare ska samma hojmodell tydligen vara en av problemmodellerna även i helt originalutförande. Diffar enstaka hästkrafter mellan dessa årsmodeller så det är inte mycket kräm man fått för bullret. Med reservation för att det är andra tokiga lagkrav som framtvingat de nya systemen.

Att jämföra med gatnivåer är för övrigt inte helt rättvisande. Du kan faktiskt få böter för ett helt gatlegalt fordon om du accelererar som en tok inom bebyggt område, inte för att du överträffade hastighet utan just för "störande av allmän ordning" på grund av oväsen. Inte som vanligt men jag har en kollega som fick det, kankse inte helt orelaterat att det var en tio år gammal BMW M3 i centrala Malmö. :brinnerup
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Lite intressant och snabbläst om buller:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Buller
Man kan snabbt utläsa att inte heller 60dB hos grannen kommer att vara någon garanti. Lite kul med bullerplanket i Jönköping, som visar på att det inte är just mätmetoder som är lösningen.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
I Sverige har vi ett märkligt system där enstaka privatpersoner kan kräva de mest absurda miljökrav. Det gäller inte bara buller. T.ex.: Någon flyttar ut på landet och klagar sedan på att bondens gödselstack luktar. Bonden har inte råd att bygga om, utan får sluta med djurhållning. Personligen tycker jag att vi har ett generellt systemfel. Önskar att vi var lite mer 'Vulcan'. "the good of the many outweights the good of the few".

Själv bor jag på en ort som är beroende av sitt stålverk. Det låter. Mycket. Över hela byn. Ingen klagar. Man biter inte den hand som föder en.

Älvdalens kommun vill gärna se motorcyklar på sin bana/trafikplats. Det ger spinnoff till resten än samhället. Men en sommargäst överklagar alla tillstånd. :huvet

Det finns inte ens ett krav att man ska vara bofast för att man ska få klaga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon form av majoritetsförfarande borde det finnas i en modern demokrati.
I Borlänge stoppade EN person bygget av IKEA ett helt år. :3freak
Ofattbart! :crash
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Någon form av majoritetsförfarande borde det finnas i en modern demokrati.
I Borlänge stoppade EN person bygget av IKEA ett helt år. :3freak
Ofattbart! :crash

Vem vare? vem vare som fakking gjorde de? erkänn att du gjorde det din sadistiske moldav!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag får ändå känslan av att oavsett mätmetod eller värden så som 55dBA, 95dB eller 102 dB så kommer närmasta granne ändå klaga. De kommer ändå höra aktiviteterna och störa sig på dem.

Tyvärr också min erfarenhet. Mängden klagomål har inget med vetenskapliga uppmätningar att göra, däremot väldigt mycket med vad som orsakar ljudet och vad den klagande egentligen stör sig på.

Ett bra exempel finns i Upplands Väsby inte långt från min arbetsplats och min övernattningslägenhet - den gamla legendariska motocrossbanan Vik. Om vinden ligger på från banan så kan man (vissa kvällar) höra ljudet från crosshojarna. Inte så att man blir störd, inte ens hur gärna man än vill. Ska man överhuvudtaget höra crosshojarna får man minsann slå av både radio och TV, inte heller lyssna då en buss eller bil åker förbi och absolut inte lyssna runt klockan 17 då rusningstrafiken på E4 låter betydligt högre. Alltså en inte särskilt hög ljudnivå.

När grannen som bor tvärs över gatan däremot river igång sin gräsklippare, då sover ingen. Denna låter betydligt högre än både crosshojar och trafik på E4, och precis som med alla andra gräsklipparmarödörer ska detta ske tidigt på morgonen.

Vilken av dessa aktiviteter tror ni surkärringen som bor under mig polisanmälde...? Crosshojarna eller gräsklipparen...?
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Det är väl bara att vi jäklas tillbaka på laglig väg om de stänger banan. Alla hojåkare med gatpojkar samlas i Gislaved varje jävla helg hela sommaren, sen ligger vi och kör fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka på gatorna tills vi får banan tillbaka.

Det borde väl gå rätt fort? Och helt lagligt är det också :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Många som tomgångsgnäller här nu tycker jag. Finns det någon som har ett BRA förslag, ett som är bättre än 2meterfullgas, för att lösa det problem som finns NU; vissa hojar låter för mycket! Och måste bort!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Själv bor jag på en ort som är beroende av sitt stålverk. Det låter. Mycket. Över hela byn. Ingen klagar. Man biter inte den hand som föder en.
Det är väl bara att vi jäklas tillbaka på laglig väg om de stänger banan.
I alla diskussioner om buller tycker jag det är påfallande vad egoistiskt falangen ”motorcyklister” tänker. Motorcyklar/buller har alltid högre prioritet än allt annat. De som klagar är ”dumma” och ”enfaldiga”. Själv har jag inget annat än förståelse för de husägare som regelbundet blir störda av närliggande motoranläggningar; jag hade också klagat.

Vad väsentligt bidrar en bullrig motorbana i närheten av ett tätbebyggt område med? Hur är den något som ”föder en”?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Många som tomgångsgnäller här nu tycker jag. Finns det någon som har ett BRA förslag, ett som är bättre än 2meterfullgas, för att lösa det problem som finns NU; vissa hojar låter för mycket! Och måste bort!

Nuvarande koncept med ljudmätning är väl i princip bra förutom att det är jobbigt att följa?
En gammal bekant som fick e20 utanför ytterdörren fick en uppskottad bullervall av jord med poppel planterad ovanpå. Tar tydligen ganska mycket ljud och växer fort?

Det är ganska stora tomytor runt banan, kanske kan man göra något sådant med lite (asmycket) hjälp av kommun och annat?

Eller är det billigare att köpa loss husen av de som klagar och fjutta eld på dem?
Och de som skriver på ett bullerservitut får köra hur mycket de vill på Andras bekostnad?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
I alla diskussioner om buller tycker jag det är påfallande vad egoistiskt falangen ”motorcyklister” tänker. Motorcyklar/buller har alltid högre prioritet än allt annat. De som klagar är ”dumma” och ”enfaldiga”. Själv har jag inget annat än förståelse för de husägare som regelbundet blir störda av närliggande motoranläggningar; jag hade också klagat.

Vad väsentligt bidrar en bullrig motorbana i närheten av ett tätbebyggt område med? Hur är den något som ”föder en”?

Kryp tillbaka under din sten igen tack.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
2 m max funkar väl. Bäst vore väl om alla blev kollade vid ankomst och gav fan i att plocka ur killers efteråt. . . . . Om detta skulle följas så skulle man väl tillslut hitta en nivå som funkar med tillstånden så vi kan fortsätta med detta.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vilka variabler förutom vinden påverkar hur mycket ett visst buller vid en punkt (banan) bullrar vid en annan punkt (grannarna)?

Att hålla på med 2m metoder vid vissa varvtal är ju bara dumt. Det som spelar roll är hur mycket hojen låter som mest samt hur mycket det låter hos grannarna.

Jag förutsätter att man provat genom att mäta upp ett par olika bullrande hojar (typ 95, 98 och 102 eller något sådant) och sedan låtit dessa köra några varv och mätt upp bullret för varje hos de mest utsatta grannarna?
Jag kan bara svara för hur mätningen gick till på Ring Knutstorp där jag var ansvarig för arrangemanget och SVEMO var inbjudna av Knudan att utföra mätningar. Utan att bli långrandig så hade det inget att göra med vilka värden man mätte upp hos några grannar.
Förlåt en okunnig, men är inte 2m max den bästa metod vi har just nu? Om inte, beskriv en bättre. Please!
2m max är jättebra om man tävlar och vill ha ett reglemente att rätta sig efter men jag är väldigt tveksam till om 108 dBA enl. 2m max motsvarar 95 dBA vid förbifart och jag är helt övertygad om att man inte klarar 60 dBA alt 55 dBA hos närmsta granne på vissa banor.
Om det hade varit så hade man inte behövt ha en, eller till och med två "friskrivningsklausuler" i SR.

2m max SR för RR.jpg
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Förstår inte att det kan väsnas så djävligt.

Själv kör jag med helsystem MIVV utan killer och har aldrig blivit avviftad/flaggad för ljud.
Jag kör väl helt enkelt inte fort nog antar jag!

Har mätt blivit mätt både statiskt och förbifart otaliga ggr utan minsta bekymmer!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Förstår inte att det kan väsnas så djävligt.

Själv kör jag med helsystem MIVV utan killer och har aldrig blivit avviftad/flaggad för ljud.
Jag kör väl helt enkelt inte fort nog antar jag!

Har mätt blivit mätt både statiskt och förbifart otaliga ggr utan minsta bekymmer!

Och själv klarar man sig knappt med ljuddämpningsmatta överallt plus stort Acra med db-killer. Rekordet är 103db förbifart, hur det nu gick till. Annars preciiis på gärnsen. Yey.

Ska linda in hela hojen i en bal isolering tills nästa år.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top