Girl Trophy

LasseR6 skrev:
Lite OT:

Varför köra SM-RM med rallycross-SM?
Känns inte så kul att kuska upp till Kalix för att åka motard i ett par timmar.
Eller varför vill de lägga tävling i Norge?

Det känns som om det är ett utmärkt sätt att bromsa upp sportens tillväxt.
Förstår att det det är pengar som styr. Bergman har väl rätt mycket att säga till om tydligen. Lite för mycket enligt mitt tycke.

Någon som har några åsikter om den kommande säsongen?

vart har ni sett detta?

enda tävlingen som finns på svemos tävlingskalender är sm i gävle 24/7.
 
farmerlip skrev:
Det här borde vara en egen tråd..... Jag är mållös! På SSMk´s årsmöte uttryckte vi starkt att vi INTE ville åka på rallycrossbanor.
Håller med Heda nedan, det blir ju nästan nån "ny" gren. Vad jag förstår så anser vissa att värdet av att motard syns i tv är mer värt än bra banor.
Jag hoppas mycket på att det blir en svensk cup med de arrangörer som ratades av Svemo. Malmö ser ju lovande ut. Kan inte nån i Rättvik pusha lite, den banan verkar också lovande. Det är nästan så man börjar snegla lite åt 250 SP.....

Jag spanar på Supermono... :fyllisar Tar licensen i April!

Helt sjukt att Bergman får bestämma hur motardframtiden ska se ut och inte dom aktiva! Blev alldeles trött när jag läste det... :huvet
 
rejser skrev:
vart har ni sett detta?

enda tävlingen som finns på svemos tävlingskalender är sm i gävle 24/7.

Saxat från SSMK's info mailinglista...

"Tjenare!

Här kommer en uppdatering med det senaste om Supermotard SM.

9-10 Januari höll SVEMO MX-sektion möte i Jönköping. Från SSMK deltog
Thomas af Klinteberg och Kenneth Bodingh.

Beslut togs om att det ska vara 4 st deltävlingar i samtliga SM-klasser
utom herrarnas MX.

Svenska Bilsport Förbundet och SVEMO har, i motsats till SSMK´s tidigare
framförda önskemål, godkänt att Supermotard-SM körs tillsammans med
Rallycross. Detta efter ett förslag från Staffan Bergman som har båda
sändningsrättigheterna.

Nästa steg är att banorna ska besiktas. Om någon av arrangörerna då får
nedslag på något som dom inte vill ändra, så får dom dra sig ur. Datum
idag är; För första deltävlingen i Tomelilla finns tre alternativa
datum, 24-25 april, 8-9 maj eller 19-20 juni. För andra i Kalix gäller
24-25 juli. När det gäller tredje deltävlingen försöker man få med
norrmännen att köra RC-SM. Om så bli fallet körs tredje tävlingen i
Norge. Reserv där är Strängnäs, datum osäkert. Fjärde deltävlingen går
på Kinekulle den 11-12 september.

Övriga sökande, Kortedala MK och Järva MK står idag som första och andra
reserv. Malmö ansågs inte som behöriga då de inte tidigare arrangerat
större nationell tävling. Eskilstuna och Tranås hade enligt SVEMO oklara
ansökningar. Dom flesta av dessa kommer ändå att köra nationella
tävlingar.

Martin Holm, Peter Johansson och Staffan Bergman ska ha ett möte nu på
fredag och diskutera vidare upplägg.

Forts. Följer.

Glöm inte bort att ha roligt,

Magnus"

Ironi på slutet... :rolleyes:
 
ja det lät ju jättekul...not!
nice att behöva åka till kalix som sagt, e väl bara en 100mil.
tomelillabanan har jag gått omkring o tittat på, kan nog bli hyfsad motardbana men är livsfarlig som den var när jag va där -02.
mycket armcoräcken precis intill banan.

med detta upplägg kommer ju förmodligen elitcrossförarna ta över helt, dom är ju faktiskt bäst på gruspartierna.
alla tävlingar kommer väl vinnas med regndäck både fram o bak.
lätt att bli neg på folkrace/motard upplägget...men men...vi får väl se.

va e det för tävling som ska gå i gävle då?
det står att den har SM status.
 
Min åsikt om upplägget som Ebbe saxade in är att DET SUGER :kocko

2003 var det så många som körde att det blev snack om att ha två klasser 04. Jättebra tyckte supermoto och hoppades bara min "icke-elit"-klass inte skulle kallas "for fun" som det sades först. Jag har alltså inga ambitioner att ta nån SM-titel (även om jag såklart skulle spöa er alla om jag satsade lite :3freak).
Sen kommer det här upplägget.... Kalix och Norge... Vafan nu då. Bara PJ, Ejdehage och Bodingh som kommer ha ambition och $ nog att köra alla racen. VÄRDELÖST :mattias
Gävle får jag väl släpa mig till och får hoppas att reservbanan Strängnäs kommer nyttjas. I övrigt får man väl koncentrera sig på nån serie liknande Masters of Supermotard från förra året och såklart SoS (nu ska du få Ebbe-fan :D).
Den stora missen som SVEMO gör att att låta j-vla Bergman styra bort sporten från de aktiva med sneda ekonomiska motiv.
 
Vi får väl skapa en egen motardserie som går i bebodda trakter.
Sedan kan ju Bergman filma Molgan som kommer åka i hans SM-serie... :hihi

Motardörer förenen eder...
 
Ja vad ska man säga? Det suger fett!!! :kocko :kocko
Hade man viljat köra grus så hade man ju valt MX.

Hade oxo tänkt köra serien i år men nu skiter jag i det och kör dom tävlingarna som passar.

/Stefan
 
Instämmer med ovanstående. Blir det inte ändring på Svemo så får vi
försöka få till en egen Cup som handlar om supermotard,
inte rallycross med motorcykel...

/Magnus
 
Supermoto skrev:
Min åsikt om upplägget som Ebbe saxade in är att DET SUGER :kocko

2003 var det så många som körde att det blev snack om att ha två klasser 04. Jättebra tyckte supermoto och hoppades bara min "icke-elit"-klass inte skulle kallas "for fun" som det sades först. Jag har alltså inga ambitioner att ta nån SM-titel (även om jag såklart skulle spöa er alla om jag satsade lite :3freak).
Sen kommer det här upplägget.... Kalix och Norge... Vafan nu då. Bara PJ, Ejdehage och Bodingh som kommer ha ambition och $ nog att köra alla racen. VÄRDELÖST :mattias
Gävle får jag väl släpa mig till och får hoppas att reservbanan Strängnäs kommer nyttjas. I övrigt får man väl koncentrera sig på nån serie liknande Masters of Supermotard från förra året och såklart SoS (nu ska du få Ebbe-fan :D).
Den stora missen som SVEMO gör att att låta j-vla Bergman styra bort sporten från de aktiva med sneda ekonomiska motiv.

Precis mina tankar!! :Bugar Ja, förutom det där att jag ska få.... såhär blir det! :fatta! <--- Supermuppo
 
Men hela supermotardklubben vill väl inte att vi skulle åka rallycross ? Eller har jag fattat fel, är det phet med cash som styr...... ?

"vi" som åker verkar ju överrens, eller "ni" som tävlar ivf.....
 
Tom Byron skrev:
Men hela supermotardklubben vill väl inte att vi skulle åka rallycross ? Eller har jag fattat fel, är det phet med cash som styr...... ?

"vi" som åker verkar ju överrens, eller "ni" som tävlar ivf.....

Cash is king. Så är det tydligen även i motard-sm.
Spam is king... :3freak i Heda-tråden...
 
Låter ju helt sjukt...
Hur fan har det gått till egentligen?
Har förbundet på mindre än 3 år tappat kontakten med förarna helt och hållet eller finns det förare (de som konsulteras) som gillar upplägget?
Motard ska fan köras antingen på gokart bana med grusparti (Venray, Francorchamps, Alpe d´Huez) eller på tillfälligt byggd bana + grusparti. (Mettet, Bilstain osv) där gator, vägar, parkeringsplatser eller whatever utnyttjas. I undantagsfall kan vissa upplägg med RR-bana + grus accepteras.
En Rallycrossbana blir mycket mycket sällan bra som SM-bana som sagt.
Och om inte intresserad publik och framför allt förare vill åka där så ser jag inte vad det ens kan finnas för långsiktig ekonomisk vinning även med Viasat.
Det kommer sluta med att en samling elitförare åker norden runt och slår lokala rookies. Inget kul för nån.
Vad ni borde undra är vem fan som har förstört säsongen för er så det inte händer igen. Det måste ju ha funnits möten där detta diskuterats med förare som ej har protesterat tillräckligt, kan man tycka iaf...

Daniel...
 
Jag tror alla inblandade vet hur en motardbana skall se ut (även Svemo).
Men rena fakta är att det finns ingen sån bana i Sverige.
Det finns tydlingen ingen heller som orkar bygga en bana (en bana räcker ju inte heller). Så vad gör man då? Tar vad man har och hoppas på att det blir bättre någon gång.
 
jb skrev:
Jag tror alla inblandade vet hur en motardbana skall se ut (även Svemo).
Men rena fakta är att det finns ingen sån bana i Sverige.
Det finns tydlingen ingen heller som orkar bygga en bana (en bana räcker ju inte heller). Så vad gör man då? Tar vad man har och hoppas på att det blir bättre någon gång.

Det blir det inte. Saker blir inte bättre bara.
Är det så omöjligt att anordna rejs på tillfälliga banor tex?
Få en gokartklubb att släppa till för ett rejs om ni städar upp efteråt osv.
Jag var med och letade banor i Sverige för ett par år sen och kartklubbarna var svåra men nu borde de ju inse att vi drar folk och genererar pengar...
Och som sagt om förarna inte vill köra trots att SVEMO tror det så tyder väl det på brist på kommunikation?
Rejsen måste anordnas där intresserad publik finns i närheten annars hjälper det inte ens att tv-sända för det ser bara sorgligt ut förutom för oss redan frälsta. Framförallt så måste naturligtvis rejs köras där förarna kan tänka sig att köra annars blir det ju en SM-serie för 5 pers och enstaka rejs för resten vilket gör att SM-statusen snart går förlorad. Jag tror att det här skadar mer än det gör nytta. De områden av norden där rallycross är poppis existerar det inte många motarder och förare i och följdaktligen inte rätt publik heller. Brorsorna Lindh med polare och familj fyller inga läktare i Värmland och testa-rejs-2004-Nisse bosatt i Hässleholm åker inte till Kalix (ed) för komma 15´e i ett rejs efter 1 timmes total bantid osv.
SM-rejs på i huvudsak tillfälliga banor tror jag kommer att bli lösningen förr eller senare. Problemet med Sverige är dock att allt ska lagstiftas eller regleras sönder vilket kan göra det svårt att anordna tävlingar på en sådan bana även om den är perfekt och inte stör nån...

Daniel...
 
Det är bara att gilla läget när Supermotard ligger under MX-sektionen.

Är Bergman promoter för SM/SM-serien??


rejser skrev:
ja det lät ju jättekul...not!
nice att behöva åka till kalix som sagt, e väl bara en 100mil.
tomelillabanan har jag gått omkring o tittat på, kan nog bli hyfsad motardbana men är livsfarlig som den var när jag va där -02.
mycket armcoräcken precis intill banan.

med detta upplägg kommer ju förmodligen elitcrossförarna ta över helt, dom är ju faktiskt bäst på gruspartierna.
alla tävlingar kommer väl vinnas med regndäck både fram o bak.
lätt att bli neg på folkrace/motard upplägget...men men...vi får väl se.

va e det för tävling som ska gå i gävle då?
det står att den har SM status.
 
Jag tänkte köra innan... men tror jag avböjer änså länge.. har inte just att konka med hojen 200mil enkel resa.
 
kan ju gissa vilka som kommer hamna längst bort uttryckta i ett hörn i depån oxå....hansen/eklund med sina teambussar eller lilla motardteamet?!

med mer asfalt och kanske en permanent slinga med ett eller två riktiga hopp kan rallycrossbanor bli bra motardbanor, men att klubbarna kommer kosta på svindyr asfalt för att några "crosshojar" ska komma och tävla är väldigt tveksamt.
sen kommer bilarna dra ut mängder av grus i varenda kurva/raka/hopp och göra våran körning väldigt chansartad.
tänk själv att gå in i en asfaltkurva som är full av rullgrus i 100km/h...blir inga feta motardsladdar där inte, inte med flit i alla fall.
får väl hoppas att det sopas rejält efter bilheaten!

trött jag blir... :huvet
 
ypvs skrev:
Det blir det inte. Saker blir inte bättre bara.
Är det så omöjligt att anordna rejs på tillfälliga banor tex?

Nej det blir inte bättre av sig själv... Inget är omöjligt. Men någon skall orka driva på det.

Själv är jag för lat...
 
Borde inte Midlanda vara en lämplig bana att bygga om för motardräjs? Den banan är ju som en stor gokartbana nästan. Visserligen ligger den en bra bit bort för skåningarna men bra mycket centralare än Kalix.

Att gokartfolket i detta land skulle släppa till en bana att bygga grusslinga och hopp på låter som en saga. Jänkarna hinner nog bygga en bana på Mars innan dess.

Näe, jaa ä int bitter jaa... :5sure
 
Leffe skrev:
Borde inte Midlanda vara en lämplig bana att bygga om för motardräjs? Den banan är ju som en stor gokartbana nästan. Visserligen ligger den en bra bit bort för skåningarna men bra mycket centralare än Kalix.

Att gokartfolket i detta land skulle släppa till en bana att bygga grusslinga och hopp på låter som en saga. Jänkarna hinner nog bygga en bana på Mars innan dess.

Näe, jaa ä int bitter jaa... :5sure

Och just den gokartbanan som satsat på motard, får som svar:
"Malmö ansågs inte som behöriga då de inte tidigare arrangerat
större nationell tävling." :huvet

Om MAK hade fått en sm-tävling och det blivit bra, hade kanske andra gokartbanor apat efter... :fyllisar

Hur blev det med rr-banorna knutstorp och sviestad som det stod i IB?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top