Girl Trophy

Tv i all ära, men de fyra tittarna på viasat sport gör varken till eller från när det gäller sponsring av förarna, knappast cupen heller, vad jag vet så får serierna oftast ändå betala prodbolag för att de kassa program de gör ska sändas på viasat..
Samma problem inom RR låter det som, men oss flyttar de iaf inte till grusbanor. Låter som en riktig kalkon, hur fanken kan man göra en sm-serie som ingen vill köra?
SM ska iofs inte vara någon "for fun"-serie, utan en serie för seriöst satsande förare. Sen att man kanske samkör med "rookies" för att fylla ut är en annan femma.
Det finns ju faktiskt ett gäng supermoto-förare det finns gott hopp om, sup inte bort det här, utan kraftsamla, svemo är iofs inte den smidigaste organisationen, men den är inte omöjlig att påverka.

Daniel ha rnågra riktigt bra åsikter :tummenupp
Kul SM-serie där en liten klick elitmänniskor åker runt och spöar lokala wannabees, NOT!

Som svar på hur beslutet togs och framförallt varför saxar jag in lite från Ebbe
Ebbe skrev:
...
Svenska Bilsport Förbundet och SVEMO har, i motsats till SSMK´s tidigare framförda önskemål, godkänt att Supermotard-SM körs tillsammans med Rallycross. Detta efter ett förslag från Staffan Bergman som har båda sändningsrättigheterna.
...
Övriga sökande, Kortedala MK och Järva MK står idag som första och andra
reserv. Malmö ansågs inte som behöriga då de inte tidigare arrangerat
större nationell tävling. Eskilstuna och Tranås hade enligt SVEMO oklara
ansökningar. Dom flesta av dessa kommer ändå att köra nationella
tävlingar
...
Intressant är andra delen av min saxning. Nationella tävlingar kommer köras på en hel del andra ställen ändå vad det verkar :tummenupp

Det har ju faktiskt körts tävlingar på väldigt temporära banor, t.ex Örebro och Eskilstuna (eller var det V-ås?) som inte var med i RM-serien.

Tycker det är väldigt märkligt att inte SVEMO lyssnade mer på SSMK som faktiskt har kontakten med förarna istället för jämrans Bergman. Visst, skicka Bodingh eller Ejdehage på möte så kommer de ju säga att det inte spelar så stor roll för dem var tävligarna körs (inget ont om dem) men det är ju tråkigt om det är totalt 8 pers som kör hela SMSM-serien.

Jasså, det är här alla intressanta diskussioner pågår?! :4skrika

Först och främst, för att det inte ska vara något tvivel om var SSMK står i den här frågan. Här kommer, o-avkortat, de förslag vi lagt fram till SVEMO och fortfarande står för.

Svenska SuperMotard Klubbens mål och syfte har hela tiden varit att, direkt hämtat från våra stadgar, sprida information om sporten, banor, träffar och tävlingar.
Att väcka intresse hos etablerade klubbar som har, eller kan bygga, lämpliga banor och arrangera tävlingar.
Att jobba för att tydliga regler för tävlingar, banor och licenser blir tillgängliga.
Att väcka intresse hos allmänheten för denna publikvänliga sport och, sist men inte minst, vara en samlingspunkt för Supermotard intresserade.

Inför säsongen 2004 kommer vi att fortsätta arbeta i samma riktning och skulle med denna skrivelse vilja framföra en del önskemål och synpunkter från förarna.

• Banor
o Supermotard hör inte hemma på rallycrossbanor. En serie som uteslutande körs på rallycrossbanor bör inte få SM-status eller ens kallas Supermotard. Endast för att få ihop tillräckligt många tävlingar i SM kan undantag göras.
En godkänd bana skall innehålla minst ett längre asfaltparti bestående av flera kurvor och raksträckor. Den skall också innehålla ett parti med grus/naturmaterial. Den skall helst inte växla underlag asfalt - grus mer än en, max två, gånger. Ett hopp skall finnas på gruspartiet. Fördelningen bör vara ca 70% asfalt och 30% naturmaterial. Banlängden, som enligt dagens reglemente är 500 – 3000m, ser vi ingen anledning att ändra på.
Följande banor har varit aktuella hittills.

o Förlanda, Kungsbacka
 Rallycrossbana med för mycket grus. Ej SM-status. Bra arrangör (Kungsbacka MA). Ingick i RM 2003.

o Gävle
 Rallycrossbana med för mycket grus. Ej SM-status. Bra arrangör (Gävle MK) som visat intresse för att arrangera på annan bana. Ingick i RM 2003.

o Linköping, Sviestad
 Bra ämne. Delvis samma sträckning som RR-slingan. Snabb bana som kan bli bättre med ytterligare chikaner. Håller SM-status. Erfaren arrangör (LMS). Ingen tävling kördes under 2003.

o Lockarp, Malmö
 Nybyggd, intressant, bana som bör hålla SM-status när gruspartiet färdigställts.

o Barkaby, Stockholm
 Bästa banan under 2003, trots frånvaro av grusparti och hopp. Temporärt byggd på Barkaby flygfält. Kaosartat arrangemang. Bör få SM-status förutsatt att grusparti och hopp läggs till, och att arrangören (Järva MK) visar tydliga tecken på förbättring. Ingick i RM 2003.

o Örebro, Isstadion
 Temporärt byggd bana på isstadion. Håller ej SM-status, men lämpar sig väl för PR-tävlingar liknande den som kördes i år. Teknis MC var arrangör.

o Göteborg, Bananpiren,
 Temporärt byggd bana i Göteborgs hamn. Håller ej SM-status, men lämpar sig väl för PR-tävlingar liknande den som kördes i år. Bra arrangör (Kortedala MK) som visat intresse för att arrangera på annan bana.

o Borås
 Rallycrossbana med för mycket grus. Farliga räcken ut på målrakan. Ej SM-status. Ingick i RM 2003.

o Strängnäs
 Bra Rallycrossbana med mycket asfalt. Håller SM-status. Bra arrangör som visat intresse att göra banan ännu bättre. En deltävling i Masters of Supermotard kördes i samband med Rallycross SM.

o Knutstorp
 Ny arrangör (Hyllinge MS) som visat intresse. Bansträckning är under diskussion. Kan vara intressant för SM.

o Kalmar
 Liten bana som ej håller SM-status.

o Eskilstuna
 Bristfälligt arrangemang, tog för lång tid. Tillfälligt byggd bana som håller SM-status. Gruspartiet kan förbättras. Andra deltävlingen i Masters of Supermotard kördes.

• Arrangörsmöte
o I god tid inför säsongen bör ett möte hållas mellan SM-arrangörer, förarrepresentanter, SVEMO-domare och Bergmans Trading. Detta för att definiera standarden på Svensk Supermotard och komma överens om ett gemensamt och enhetligt genomförande av tävlingar. Vi föreslår även att en film med samlade EM-deltävlingar visas för deltagarna.

• Tävlingens genomförande
o Tillåt även förare från andra länder. Årets RM har endast varit öppet för Svenska förare.
o Däcksvärmare skall vara tillåtet. Det innebär ingen större merkostnad för förarna. Säkerhetsmässigt är det positivt med däcksvärmare.
o Även i fortsättningen skall minst ett, max två, mastervarv genomföras inför varje start. Detta är en säkerhetsfråga.
o Tidsmässigt längre heat. Fortsätter tävlingsformen med kvalheat enligt Bergmans stege bör ett kvalheat ligga kring 10 minuter och ett finalheat 15 minuter. Detta är närmare en anpassning till internationella reglementen.
o SSMK förordar en annan tävlingsform med tidsträning istället för stegen som kördes 2003, se bilaga 4.
o Tidtagning med transponder är ett krav på SM-deltävlingar.
o Det behövs tydligare regler för motorcykelns och förarnas utrustning. Under 2003 har besiktningarna inte varit konsekventa.
o Vi bedömer att 6 är ett lagom antal SM-deltävlingar.
o När det gäller datum för SM-deltävlingar skall hänsyn tas till:
1). att arrangemanget och banan blir bra och att Bergmans Trading har möjlighet att filma.
2). att SM-tävlingar helst inte krockar med EM-deltävlingar i Supermotard.
3). finns alternativa datum att välja bland bör hänsyn även tas så att krockar kan undvikas med andra SM-grenar inom svensk motorcykelracing. Detta skall dock ha en lägre prioritet. Supermotard får inte ses som en undergren till MX, utan som en egen gren som har SM-status.

• Show
o SuperMotard är en sport som i övriga delar av världen förknippas med show. Bakhjulsåkning, framhjulsåkning och allmänt publikfrieri hör till. Publiken förväntar sig att få se en show efter att målflaggan fallit. Under 2003 har vi haft problem att genomföra detta p.g.a. försäkringsparagrafer. De gånger det ändå blivit en spontan show, har det varit mycket uppskattat. Vi ser fram mot en vidare dialog, detta måste på något sätt lösas till 2004.

Denna skrivelse är godkänd av SSMK´s årsmöte den 26 oktober 2003.

___________________________________________________________-

Detta är ett förslag från Svenska SuperMotard Klubben på ett tävlingsupplägg som är mer rättvist mot förarna och lättare för arrangörer att organisera än dagens system med den så kallade stegen.
SSMK förordar ett tävlingsupplägg med tidsträning istället för kvalheat.

Klassindelning
För att inte tappa förare som kör mer för att det är kul än för att vinna SM så borde det finnas två klassindelningar. En klass som vi kan kalla Supermotard Elit (SM status) och en klass som vi tills vidare kallar Supermotard For Fun.
Endast förare i Elit-klassen åker om SM. Arrangör som söker SM-deltävling skall dock bereda plats och arrangera tävling även för For Fun-klassen.
Tävlingsupplägget skall vara lika för de båda klasserna.
Förare får växla mellan klasserna som han/hon själv vill under tävlingsåret. Dock får man inte byta klass under pågående tävling.
Förslag: De tre förare som samlat flest poäng i FF-klassen vid tävlingssäsongens slut får inte starta i FF-klassen året därpå. De skall då istället åka Elit-klassen. Detta för att inte Elitförare skall stanna i FF-klassen.
Kubikindelning vill vi ännu inte ha i Sverige. Alltså skall max 750 kubik fyrtakt resp. 500 kubik tvåtakt gälla i båda klasserna så som reglementet föreskriver.

Tidschema
Ett tävlingsupplägg enligt nedanstående förslag till tidschema bör inte ta längre tid än 6-7 timmar att genomföra (varav total körtid ca 4 tim 20 min).

Fri träning 20 min For Fun
Fri träning 20 min Elit

1:a Tidsträning 15 min For Fun
1:a Tidsträning 15 min Elit

2:a Tidsträning 15 min For Fun
2:a Tidsträning 15 min Elit

B-Final 15 min For Fun
B-Final 15 min Elit

A-Final 15 min For Fun
A-Final 15 min Elit

Att diskutera vidare: Skall vinnare/na i B-final få köra A-final. Höra med SVEMO och Bergmans vad de anser.

Skulle någon av klasserna E eller FF inrymma så många förare att det totala startfältet inte inryms varken i A- eller B-finalen skall även C-final köras. Detta för att alla förare skall få köra ett tävlingsheat.

Träningarna kan delas upp i två grupper per klass om det är många anmälda förare och banlicensen inte rymmer alla förare.

Vid lika väderlek under tidsträningen placeras förarna in på gridden efter sin bästa träningstid av de två tidsträningarna, oavsett träningsgrupp.
Vid olika väderlekar, t.ex. regn och sol, tar man snabbaste förare från varje grupp att placeras etta och tvåa på gridden. Näst snabbaste förare från varje grupp blir trea och fyra på gridden osv.
SVEMO domare avgör när det ena eller andra systemet skall tillämpas.

Det är upp till varje arrangör att räkna ut hur lång tid det tar för en Supermotardhoj att ta sig runt banan för att räkna ut det antal varv som skall köras i finalerna. Finalerna skall hamna så nära 15 minuter som möjligt för samtliga tävlingar. Hellre kör vi heat strax över 15 minuter än kortare.
I EM kör man 20 minuter + två varv. Diskussioner har även förts här om att köra 15 minuter + 2 varv men vi är osäkra på om det rör till det för arrangörer och förare. Arrangören måste på ett tydligt sätt kunna meddela förarna hur lång tid det är kvar av racet genom t.ex. en varvräkningstavla.

Det senaste när det gäller datum för Rallycross/Supermotard SM är 24-25/4, 8-9/5 eller 19-20/6 i Tomelilla. 24-25/7 i Kalix. 4-5/9 i Norge/Strängnäs och 11-12/9 på Kinnekulle. Ikväll är det ett möte i Arvika där förhoppningsvis deltävlingen i Norge kommer bort ur bilden. Endast banan i Strängnäs är hittills besiktad för SM.

Arbetet med en paralell, kompletterande, cup är påbörjat. Kenneth Bodingh är en av dom som är gladast för det kan jag säga...
Just nu är det viktigare än på länge att det finns alternativa tävlingar i Sverige, arrangerade av dom klubbar som fattat vad det handlar om. Stötta dom på alla sätt ni kan!! :klappar

Forts. lär följa...

Magnus (en av bröderna som försöker fylla läktarna i Värmland :hördu )
Ordf.
SSMK

:tummenupp
Lindhracing skrev:
Jasså, det är här alla intressanta diskussioner pågår?! :4skrika

Arbetet med en paralell, kompletterande, cup är påbörjat. Kenneth Bodingh är en av dom som är gladast för det kan jag säga...
Just nu är det viktigare än på länge att det finns alternativa tävlingar i Sverige, arrangerade av dom klubbar som fattat vad det handlar om. Stötta dom på alla sätt ni kan!! :klappar

Forts. lär följa...

Magnus (en av bröderna som försöker fylla läktarna i Värmland :hördu )
Ordf.
SSMK

Ja, det är ett riktigt seriöst dokument att arbeta efter faktiskt.

Men kortsiktigt så verkar problemet vara detsamma. Vad händer med SM-statusen om 5 förare slutför serien i år? Och framförallt hur kommer det sig att SVEMO helt sonika har bortsett från uttryckta och väl underbyggda önskemål från en av de största enskilda Supermotard-föreningarna i Europa? Vad jag vet finns inget liknande som SSMK någon annan stans. Här i Belgien är vi väl ihopsydda med men inte organiserade på samma sätt. SSMK är en tung intresse-organisation vars behov det verkar ha bortsetts från helt och hållet bara för att Rallycrossen ska få en schysst lunch-underhållning och arrangörerna lite mer tid i etern utan att det för den delens skull promotar vår sport på ett ärligt sätt alls.

Jag vet inte men det låter fan vrickat.
Tycker bara att det vore synd om en djävla massa arbete går förlorat och så får man vänta en helvetes massa år igen på att bevisa att motard är en värdig SM-sport i Sverige för det är vad som kommer att hända om inte tillräckligt intresse visas för att fullfölja serien. Åks det bara Rallycross i SM så är det svårt att kora bästa motardföraren iaf för det har inte åkts så mycket motard helt enkelt. Jag vet att det är ett djävla problem med banor, speciellt i ett land som sverige där det är svårt att få till nånting då det alltid finns nån regel eller lag som förbjuder det men att helt enkelt skapa en annan sport dessutom utom räckhåll för förarna som kommer underifrån är nog inte lösningen.

Daniel

• Banor
o Supermotard hör inte hemma på rallycrossbanor. En serie som uteslutande körs på rallycrossbanor bör inte få SM-status eller ens kallas Supermotard. Endast för att få ihop tillräckligt många tävlingar i SM kan undantag göras.

---------------------------------------------------------------------
Det senaste när det gäller datum för Rallycross/Supermotard SM är 24-25/4, 8-9/5 eller 19-20/6 i Tomelilla. 24-25/7 i Kalix. 4-5/9 i Norge/Strängnäs och 11-12/9 på Kinnekulle.

Tycker detta motsäger sig själv, vi vill inte köra på Rallycross banor men SM kommer ändå att arangeras på dessa !!!???!!!

BRA Magnus :tummenupp

Hoppas nu alla förstår att SSMK INTE ville att de skulle bli såhär.

Om vi som komplement till skrivelsen ytterliggare försöka övertala SVEMO om att de gjort fel hur gör vi då? Skicka mail till Martin Holm? Vet han hur mail funkar? Finns det nån annan på SVEMO som är lämplig att skicka sina åsikter (såklart ska man inte skälla eller svära osv) till??

Supermoto skrev:

Om vi som komplement till skrivelsen ytterliggare försöka övertala SVEMO om att de gjort fel hur gör vi då? Skicka mail till Martin Holm? Vet han hur mail funkar? Finns det nån annan på SVEMO som är lämplig att skicka sina åsikter (såklart ska man inte skälla eller svära osv) till??

Håller med om att det gäller att sätta lite press på SVEMO och få dem att inse att de har hamnat på lite(underdrift) fel spår.
Men lika viktigt är, precis som Supermoto skriver, att inte skälla utan att komma med väl underbyggda argument.

Peter Johansson kan väl vara lämpligt.
Han är väl förarrepresentant eller liknande. Har jag för mig iaf.

SVEMO ORGANISATION
Kontaktpersoner
Motocross, Enklare isbana, Backe, Super Motard E-post
Margareta Lindfors, sammankallande margareta.lindfors@svemo.se
Peter Johansson peter.johansson@svemo.se
Håkan Svensson hakan.svensson@svemo.se

Supermoto skrev:

Tomelilla,,,,? sen kalix? jag har för mig att merparten av sveriges befolkning trotts allt bor i mellansverige.. jag kan givetvis ha fel..

ska man sitta o åka 65 mil till tomelilla, o sen till kalix???? när man ändå höll på kanske man kunde använda kolahalvön i ryssland... det e ju lite längre dit..

sen, april? jag har för mig, (kan ha fel( att det brukar fortfarande vara snö i sverige då. det e väl inget hinder för bilarna men för oss... fast det skiter väl dom i..

nä, bajsa i deras skittävlingar. det e inget fel på obs-parkeringen, eller bromma flygplats.
eller nån annan skön asfaltsplätt.. :yoparty

farmerlip skrev:
SVEMO ORGANISATION
Kontaktpersoner
Motocross, Enklare isbana, Backe, Super Motard E-post
Margareta Lindfors, sammankallande margareta.lindfors@svemo.se
Peter Johansson peter.johansson@svemo.se
Håkan Svensson hakan.svensson@svemo.se

Som ett förtydligande; Ovanstående personer är alltså SVEMO´s Motocross-sektion. Det är dom som är det beslutande organet när det gäller Supermotard. Det är dom som, i mina ögon, har nappat på Bergmans förslag att köra tillsammans med Rallycross. Det är dom som bör få veta vad den stora massan tycker.

Och om dom inte tror att SSMK står för samma sak som den stora massan, så är det ni som kan låta dom veta det.

Men som sagt, inget gnäll och svordomar...konstruktiv kritik varar längst...

Magnus

Lindhracing skrev:
Som ett förtydligande; Ovanstående personer är alltså SVEMO´s Motocross-sektion. Det är dom som är det beslutande organet när det gäller Supermotard. Det är dom som, i mina ögon, har nappat på Bergmans förslag att köra tillsammans med Rallycross. Det är dom som bör få veta vad den stora massan tycke

Magnus

så alltså tycker PJ att rallycross dealen är helt ok, han har ju vart med och bestämt detta...

är väl inte helt konstigt att han vill ha tv-sändningar heller, risken är ganska stor att en hel del KTMer kommer synas i rutan.

vet du hur det är tänkt att dom ska få in ett hopp på rallycrossbanan?
blir det en extra gruskurva med ett litet 0.5m skutt typ det i örebro(inte bron över muren) kanske...
enligt EM-reglerna som vi skulle kört efter -03 ska det väl bara va platåhopp?
enda banan som hade en bra och kul hoppsektion var den på bananpiren.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back