Giftermål där mannen tar kvinnans släkt/familjenamn

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Idag är händer det ju att mannen tar kvinnans släkt/familjenamn. Under 1900 talet har det ju varit tradition att kvinnan tar mannens namn vid giftermål i Sverige. Sedan 80-talet har man bestämt att det ska vara neutralt mellan könen. Under 60-talet blev det allt vanligare att kvinnor med ovanliga namn tog dubbelnamn. Behöll alltså sitt flicknamn när hon gifte sig.

Är det bara en känsla att folk fortfarande går runt med föreställningen att det är mannens familjenamn som gäller vid giftermål? I de fall mannen tar kvinnans efternamn, tycker ni att det är någon skillnad om familjenamnet är ovanligt. Alltså ett familjenamn som sträcker sig tillbaka ett par hundra namn i samma släkt eller rent av är adligt jämfört med att det är ett vanligt förekommande efternamn.

Jag såg när jag Googlade lite att man tydligen kan göra anspråk på länge utdöda adelssläktnamn. En parantes i den här tråden och en gammal artikel, men det visar ju lite på folks fåfänga tillsammans med att många väljer att ta egna påhittade efternamn för att sticka ut lite i mängden.

http://www.realtid.se/ArticlePages/..._Realtid574/20061012122314_Realtid574.dbp.asp

Jag skiter i vilket, bara folk slutar oskicket med dubbla efternamn, dvs behålla sitt eget och lägga till maken/makans.

EX vis Anna Jonsson-Karlson, för sedan får dom barn som heter Jonsson-Karlson och gör samma sak med någon som heter Westling-Olsson

Jag skulle ta personuppgifter på en som hetteAnna Jonsson-Karlson-Westling-Olsson en gång och jag var tvungen att fråga "Skojar du?"

Det gjorde hon dock inte och hon blev dessutom sur över att jag frågade...

Jag tänkte ta min flickväns namn när vi gifter oss. Hon har ett adelsnamn och tycker personligen att det är finare än mitt (vet att jag inte blir adlig). Hon å andra sidan vill gärna ha mitt namn då hon gillar det.
:va:va

Jag skiter i vilket, bara folk slutar oskicket med dubbla efternamn, dvs behålla sitt eget och lägga till maken/makans.

EX vis Anna Jonsson-Karlson, för sedan får dom barn som heter Jonsson-Karlson och gör samma sak med någon som heter Westling-Olsson

Jag skulle ta personuppgifter på en som hetteAnna Jonsson-Karlson-Westling-Olsson en gång och jag var tvungen att fråga "Skojar du?"

Det gjorde hon dock inte och hon blev dessutom sur över att jag frågade...

...Skojar du??! :tuttar

Last edited:
Har den diskussionen hemma just för tillfället, men det finns inte en chans i helvetet att jag byter efternamn så egentligen är det inte mycket till diskussion.:)

Jag kommer aldrig byta efternamn. Och dubbelnamn är helghey..

Men visst, hade jag hetat Svensson hade jag gärna bytt det mot nåt lite mer karaktäristiskt!

Jag är rätt less på att heta Svensson så gifter jag mig nån gång o hon oxå har ett son-namn så får man hitta på något annat. Tycker det är kul att heta något lite annorlunda.
Min syster bytte till Alvetjärn vilket jag tycker är ett stort lyft jämfört med Svensson.

Haha. Behöver inte vara så märkvärdigt bara för att det är adligt.

Hermelin heter hon :)

Jag gillart. Det namnet ska du vara (bli) stolt över!

Edit: Om(eller snarare när, om man ska följa trenden) ni skiljer er, får du behålla det då?

Last edited:
Jag är rätt less på att heta Svensson så gifter jag mig nån gång o hon oxå har ett son-namn så får man hitta på något annat. Tycker det är kul att heta något lite annorlunda.
Min syster bytte till Alvetjärn vilket jag tycker är ett stort lyft jämfört med Svensson.

Förstår precis hur du menar, ens efternamn skall ju vara en del av ens identitet.. Kan man inte säga om -son efternamn.

Har den diskussionen hemma just för tillfället, men det finns inte en chans i helvetet att jag byter efternamn så egentligen är det inte mycket till diskussion.:)

Då är ju frågan vad alternativet är, Johansson vet vi ju...

Haha. Behöver inte vara så märkvärdigt bara för att det är adligt.

Hermelin heter hon :)

Om ni gifter er och du tar det namnet, blir hon frumelin då?

Last edited:
...

Man kan bara ha ett efternamn, de som gör så lägger det andra "efternamnet" som ett mellannamn.

För egen del tog jag frugans av en rad skäl:
1. Dubbelnamn var aldrig aktuellt. Hela familjen skall heta samma sak och då en sak. Lillkorv hade redan hennes efternamn. Hade vi inte haft barn hade vi troligen behållit varsitt efternamn, finns inget som säger att någon måste byta...

2. Hade hon tagit mitt hade ju frugan heta samma sak som min mamma och det skulle kännas sådär...:näsblod

3. Jag hade ett väldigt vanligt efternamn och hennes desto ovanligare med bara ett par dussin bärare i Sverige. Från Johansson till Chorizon... typ..:rolleyes:

4. Jag har aldrig haft någon direkt relation till mitt namn. Det är bara mina föräldrar och min bror som bär namnet i min släkt och innan det kom det från min farfar som jag hade begränsad kontakt med. Frugans namn bärs av en tätt sammansvetsat släkt där kusiner och mostrar och fastrar och farföräldrar m.fl. har namnet.

Mehner, ett tyskt släktnamn som det bara är hennes släkt i Sverige som heter.

Då står du inför samma val som jag gjorde med andra ord. Är du rädd för att bli kallad sittkissare eller är det någon annan form av bräckligt manligt ego som gör att du klamrar dig fast vid Johansson?
Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken på hur du resonerar och varför du verkar så fast i din beslutsamhet.

Hadde iofs varit rätt kul och tagit nåt utländskt efternamn .Blond blåögd och ett Afrikanskt namn

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti