GGF köper TPB!?

Du inbillar dig alltså att dessa som inte går på konsert med band det ej har hört talas om hellre lägger pengarna på en skiva från ett band det aldrig har hört talas om?.

En skiva kan man provlyssna, det går knappast med en spelning. Men man har en kultur av livemusik och krogar på andra ställen. I Sverige vill vi ha Gyllene Tider-covers och 34:an när vi lyssnar på livemusik på krogen, i Tyskland betalar man en slant, tar ett par öl och kollar in några band för att det är kul. Men är det inte märkligt att man köar i timmar för att få pröjsa 150 kr för att komma in och lyssna på en fattig DJ och dricka long drinks men man betalar inte samma summa för att lyssna på tre band live?
Jag personligen antar att mitt intresse för musik sätter mig i en annan sits men när jag bodde på ett ställe där man faktiskt arrangerade konserter (Skåne) så gick man och kollade läget mest för att det var kul även om man aldrig hört talas om banden för det kostade lika mycket att komma in på nattklubben ändå.

Ja vi kommer se en ordentlig minskning av kuksugarband som hellre säljer tio skivor än att 10000st får del av musiken gratis.

Musiken kommer aldrig att tystna, det är en sak som jag är 100% säker på. Du kan ju inte heller vara seriös och prata om att bekosta upptryckning när vi pratar om framtiden? Studio är inte särskilt dyrt och marknadsföringen sker jävligt enkelt på myspace, spotify och så vidare.

Det är ju bara att titta på vad artister generellt tycker om fildelning - hur många ger sig in i debatten? Väldigt få och inte för att de tycker det är bra utan för att de inte vågar för att inte stöta sig med snyltarsvensson.

Upptryckning är en så liten del av kostnaden men det råkade slinka med. Nu vet jag inte vad du har för krav men tipsa gärna på en studio som kostar mindre än 20 000 i veckan plus moms och tekniker som är vettig. En ärlig fråga, vi letar.
Och marknadsföring via MySpace? Seriöst. Det är ingen stor del av världens musiklyssnare som hittar nåt bra på MySpace. Om man har hittat nåt bra kan man leta upp det på MySpace men en sida som är mer svårnavigerad än Facebook är inte ett bra ställe. Spotify, iTunes och andra stora ställen är skitsvåra att komma in på, det är inte som Last.FM direkt, det är en sida som ligger i framkant. Marknadsföring är skitdyrt, det är bara att kolla i Sverige, vem har råd att marknadsföra sina events så att det kommer folk? Tomas Ledin. Vem har råd att marknadsföra sitt nya album? Per Gessle.
Och nej, givetvis kommer musiken inte tystna men som marknaden ser ut nu är det ganska tydligt att folk inte vill ha inspelad musik - eller det kanske bara är så att man inte vill betala. "Folk vill ha tillbaka men vägrar att ge" var nån som ofta citeras i fildelningssammanhang som sa.

Edit: Har inte hittat albumet "Doppelganger" från The Fall of Troy heller.

Tips mottages gärna.

Här, här eller här?

De flesta är villiga att betala för musik/film men inte till orimliga priser.
Det är samma sak med andra aktörer som tex. bilindustin, elektronikindustrin osv, är priset rimligt så köper folk.

Är det verkligen orimligt med 150 kr för en skiva? Ja, nedladdad håller jag med, 50 - 80 kr skulle jag betala för en nedladdning men 150 kr betalar jag lätt för skiva med omslag. Det har ju för övrigt inte gått upp alls de senaste 15 åren medan KPI har stigit med ~20% och genomsnittslönerna stigit med nästan 10 000 kr/mån under samma period.

Är det verkligen orimligt med 150 kr för en skiva? Ja, nedladdad håller jag med, 50 - 80 kr skulle jag betala för en nedladdning men 150 kr betalar jag lätt för skiva med omslag. Det har ju för övrigt inte gått upp alls de senaste 15 åren medan KPI har stigit med ~20% och genomsnittslönerna stigit med nästan 10 000 kr/mån under samma period.

Ja, det är helt orimligt med 150kr för en skiva. För mig ger de inget mervärde alls. När jag förut köpte skivor så var det första jag gjorde att kopiera över den på datorn och sedan ned till mp3-spelaren.

Nu köper jag inte alls skivor längre på grund av att jag inte vill stödja en industri som gärna sätter människor i ekonomisk skuld livet ut för att de har kopierat några låtar.

SPORT-R1: fast bara för att du inte vill betala 150 kr för ett album (i fysisk form) så betyder ju inte det att prissättningen är fel. bevisligen finns det fortfarande människor som vill det (läste en länk, visserligen i vintras innan ipred osv. att CDON's försäljning av musik ökat)

Du är väl föresten medveten om att inte ett enda fall i sverige har gått igenom än, något åtal har inte ens gjorts. Sen vet jag inte varför man skulle ladda ner musik olagligt längre nu för tiden, iTunes och Spotify sköter det hela mycket snyggt, sen kan jag säga att det är riktigt tråkigt och irriterande att dessa två riktigt grymma lösningar inte kommer ifrån branschen utan externa entreprenörer/företag måste lösa deras problem.

Men visst är det skönt och enkelt att bara kasta ur sig att samtliga människor i hela branschen osv. vill punga ut miljoner kronor från alla som någonsin laddat ner en enda låt - det nästan rättfärdigar ju att man använder sig utav deras material utan att betala för sig :rolleyes:

Det är ju bara att titta på vad artister generellt tycker om fildelning - hur många ger sig in i debatten? Väldigt få och inte för att de tycker det är bra utan för att de inte vågar för att inte stöta sig med snyltarsvensson.

Upptryckning är en så liten del av kostnaden men det råkade slinka med. Nu vet jag inte vad du har för krav men tipsa gärna på en studio som kostar mindre än 20 000 i veckan plus moms och tekniker som är vettig. En ärlig fråga, vi letar.
Och marknadsföring via MySpace? Seriöst. Det är ingen stor del av världens musiklyssnare som hittar nåt bra på MySpace. Om man har hittat nåt bra kan man leta upp det på MySpace men en sida som är mer svårnavigerad än Facebook är inte ett bra ställe. Spotify, iTunes och andra stora ställen är skitsvåra att komma in på, det är inte som Last.FM direkt, det är en sida som ligger i framkant. Marknadsföring är skitdyrt, det är bara att kolla i Sverige, vem har råd att marknadsföra sina events så att det kommer folk? Tomas Ledin. Vem har råd att marknadsföra sitt nya album? Per Gessle.
Och nej, givetvis kommer musiken inte tystna men som marknaden ser ut nu är det ganska tydligt att folk inte vill ha inspelad musik - eller det kanske bara är så att man inte vill betala. "Folk vill ha tillbaka men vägrar att ge" var nån som ofta citeras i fildelningssammanhang som sa.

Jag tycker det är väldigt många artister som är för fildelning. Läser du bara utvalda delar av aftonbladet och hoppar över när det står vilka artister som är på den andra sidan?

Angående studion så är det billigt att ha en studio själv. Spelar man Svensk rollspelsmetal så behöver man knappast hyra en studio för 20000kr i veckan. Det är faktiskt till och med så att man aldrig behöver det. Diy rules.

Det är väl rätt lätt att ta sig in på spotify. Du signar upp på en av de tjänster som spotify är partners med. Klart och betalt.

150kr är verkligen orimligt att betala för en skiva. Jag behöver inte ens motivera det.

Last edited:
Du är väl föresten medveten om att inte ett enda fall i sverige har gått igenom än, något åtal har inte ens gjorts.

Jag skulle också vilja det vore sant men tråkigt nog finns den ingen balans för svensk domstol för att verka för medborgare och för de större industrierna.

Först 3 svenska fall

Det blev ytterligare en fällande dom i det andra svenska fildelningsmålet. Igår dömdes en 27-åring i Sollentuna till böter på 17.600 kronor för att gjort filmen "Den tredje vågen" tillgänglig via fildelningsprogrammet Direct Connect.
http://www.dn.se/kultur-noje/fildelare-domd-till-boter-1.409058

Domen är en framgång för upphovsrättsindustrin eftersom en villkorlig dom öppnar för fler husrannsakningar mot misstänkta fildelare. 31-åringen dömdes dessutom till 40 dagsböter.
Böterna uppgår till sammanlagt 10 000 kronor och mannen ska dessutom betala rättegångskostnader på 44 670 kronor.
http://www.idg.se/2.1085/1.159644

Den första svenska fildelningsdomen blev oväntat hård. En 28-årig västeråsbo får böta 16 000 kronor för att ha lagt ut en enda film på internet, vilket öppnar för strängare domar i fall som rör flera filmer. Men 28-åringens advokat tycker att tingsrättens beviskrav är skrämmande låga.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_470865.svd

sedan 2 utlänska fall

En ensamstående amerikansk kvinna dömdes på torsdagen till böter för att olovligen ha fildelat 24 upphovsrättsskyddade låtar. En federal jury i USA har ålagt henne att betala nära två miljoner dollar, motsvarande cirka 15 miljoner kronor.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/boter-for-fildelning-15-miljoner-1.894938

En 45-årig man dömdes i Fredrikstad tingsrätt för att ha delat ut filmen Pittbullterje på The Pirate Bay. Domstolen dömde mannen till 15 dagars villkorligt fängelse samt att betala 50 000 NOK i skadeståndsersättning till upphovsrättshavarna.
http://www.antipiratbyran.com/index.htm?id=news&p=p35#35

Last edited:
Men visst är det skönt och enkelt att bara kasta ur sig att samtliga människor i hela branschen osv. vill punga ut miljoner kronor från alla som någonsin laddat ner en enda låt - det nästan rättfärdigar ju att man använder sig utav deras material utan att betala för sig :rolleyes:

Ja exakt, medianstrustin stämmer gärna hela dess kundkrets som någon gång kopierat tex. en låt.

Bara en sådan inställning får mig att må illa, från mig blir det inga mer köp i alla fall.

150kr är verkligen orimligt att betala för en skiva. Jag behöver inte ens motivera det.

Ja, moderna tider kräver modern distribution och även priser därefter.

Last edited:
Angående studion så är det billigt att ha en studio själv. Spelar man Svensk rollspelsmetal så behöver man knappast hyra en studio för 20000kr i veckan. Det är faktiskt till och med så att man aldrig behöver det. Diy rules.

Det är väl rätt lätt att ta sig in på spotify. Du signar upp på en av de tjänster som spotify är partners med. Klart och betalt.

Oavsett vilken musik man spelar så vill man väl ha en produkt som låter bra och att du verkar ha snöat in på dåligt producerad svensk rollspelsmetal kan ju inte jag stå till svars för, eller? Jag kan ju bara svara för musiken jag själv spelar och jag kan lova dig att det är svårt att få en fiol att låta bra i ett rum som inte är ljuddämpat ordentligt. Och det kostar inte gratis och det är svårt att få plats till hemma. Och utrustning som ger ett ljud som inte låter hemmapulat är också ganska dyrt. Men det är klart, alla har vi olika krav.

Kan inte du fixa in oss på Spotify då? För enligt dem var det inte så lätt och jag hittar inte ditt band där.

Motivera gärna varför en skiva inte är värd två, tre stora starka i fysisk form med snyggt artwork eller 50 - 80 kr i virtuell form.

Först 3 svenska fall

sedan 2 utlänska fall

My bad, dåligt formulerat av mig, tänkte på IPRED-lagen osv.
men summorna var faktiskt lägre än vad jag trodde. Visst är det sura pengar att betala, men själva brotten handlar ju inte till så stor del att dom själva sett filmen eller lyssnat på musiken, utan spridit detta material vidare till tiotals? hundratals? tusentals? andra människor, "skadan" för industrin är ju inte att en person snott och sett/hört deras material, utan att en individ kan göra så att tusentals andra kan slippa betala.

(rättegångskostnaderna däremot... :näsblod)

Kanske bara är jag, men det känns så bajsnödigt att inte kunna betala för sig, speciellt när man lika väl kan använda sig utav Spotify (eller använda sig av smidiga iTunes vid köp).
Vill jag köpa en speldator får jag ju antingen tänka själv om något befintligt speldatorpaket känns värt sina pengar eller köpa och plocka ihop delar själv (och kanske inse att ens pengar räcker inte till allt utan man får antingen ta det lite billigare grafikkortet, eller nöja sig med 4 Gb istället för 6 Gb RAM).

Känns som att allmänheten, bara för att det helt plöstligt att möjligt att "sno"/kopiera tre industriers arbeten (film, musik, spel) så är det helt okej att göra det.
Så länge man inte kan kopiera Nike's skor, Puma's parfym, Red Bull's drycker, Porsche's bilar, Estrella's chips osv. så verkar ingen nämnvärt klaga på deras prissättning, och gör man det så övergår ens tankar till att man helt enkelt inte tycker att deras produkter är värt priset och antingen skippar köpet eller i vissa väl köper en billigare variant - men helt plötsligt så är det rättfärdigat att inte betala för sig bara för att möjligheten finns.
Tidigare har det ju bara varit en väldigt liten minoritet av människor i samhället som ändå kände sig tvungna att roffa åt sig sakerna utan att göra rätt för sig, numera verkar vi som vill betala för oss vara en minoritet.

*EDIT*

Man kan även köpa en begagnad kompakt-kamera på blocket för 500 kr och få bra bilder.
Men ändå så verkar dom flesta fotografier som vinner priser vara digitala systemkameror med objektiv och annan utrustning så att slutsumman av alltihop hamnar omkring 200.000 kr.

Och dessa individer som gör musik i studios för sina egna pengar - kräver dom 150 kr per album? vinner dom några MTV Awards? Grammisar?

Last edited:
Oavsett vilken musik man spelar så vill man väl ha en produkt som låter bra och att du verkar ha snöat in på dåligt producerad svensk rollspelsmetal kan ju inte jag stå till svars för, eller? Jag kan ju bara svara för musiken jag själv spelar och jag kan lova dig att det är svårt att få en fiol att låta bra i ett rum som inte är ljuddämpat ordentligt. Och det kostar inte gratis och det är svårt att få plats till hemma. Och utrustning som ger ett ljud som inte låter hemmapulat är också ganska dyrt. Men det är klart, alla har vi olika krav.

Kan inte du fixa in oss på Spotify då? För enligt dem var det inte så lätt och jag hittar inte ditt band där.

Motivera gärna varför en skiva inte är värd två, tre stora starka i fysisk form med snyggt artwork eller 50 - 80 kr i virtuell form.

En skiva är värd två tre starka från systembolaget. Men inte på krogen. En skiva kan så klart ha samlarvärde och många gillar att samla på skivor. Jag har själv samlat på filmer och köpt filmer som kostar kring 500-600 kronor och det var ändå värt det. Men alla är inte samlare.

Vi kan nog ha olika krav på hur det ska låta. Personligen lyssnar jag mycket på musik som ska låta lite dåligt. Men jag är av den bestämda åsikten att det är inga problem att få okej inspelning med en egen studio. Nu kanske jag är bortskämd i och med att jag kommer från norrland där vi har mycket utrymme, billiga hus och sånt. Vi har i alla fall fyra olika studios i Älvsbyn. En som vi spelar in allt seriöst i och tre ställen där det finns inspelningsutrustning men inte lika seriöst. Jag säger inte att våran musik är otroligt bra inspelad. Men andra mer kompetenta musiker har spelat in där och det låter väldigt bra trots att det inte är inspelat i en miljondollarstudio med en krullhårig djävel i skinnbyxor och näsan full med kokain bakom sparkarna.

Jag tycker det är synd när folk inte inser hur mycket enklare det är att promota sig själv på myspace än att stå på gatan och dela ut flyers en vecka före en spelning. Det är synd att do it yourself attityden i många fall är helt försvunnen. Ifall det är för få ställen som har livespelningar så kan man starta en egen klubbkväll. Sen att det är svårt att i Sverige försörja sig på spelningar innan man är stor är väl synd men det går inte sälja isglass på nordpolen och det blir inte bättre för att man höjer priset på glassen till 189kr styck.

Angående till varför vi inte är på spotify är att vi faktiskt lagt ner. Vi kan inte spela live eller repa ofta eftersom att jag bor i Göteborg nu och kan man inte spela live så är det ingen idé eftersom att det är det som är det roliga.

Jag har däremot signat upp på spotify och fick det här mailet i veckan. Jag vet inte hur snabbt det går men signa upp på till exempel dittomusic så kommer din musik på spotify. Och som du läser i brevet så jobbar dom på en egen uppladdningsplattform men de har fullt upp att lägga till musik för tillfället. Vilket är förståeligt eftersom att det är ju ändå en rätt ny tjänst.

Som sagt så har jag inte provat det själv, men gör det gärna själv. Jag förstår bara inte varför alla är så förbannat rädda för framtiden? Våga utvecklas och försök tänk på hur det ska gå till i framtiden istället för att försöka stoppa framtiden. Jag mår absolut inte illa om skivbolagen går under och alla artister säljer sig själva på internet utan ett skivbolag som mellanhand.

----------------------------------------------------------

Dear Artists,

First of all; we are really glad to hear that you are interested
in getting your music onto Spotfiy.

We appreciate your patience since you signed up to the Spotify
Artist and Label list. The reason why we haven't gotten back to
you earlier is that we haven´t been ready to launch our own
uploading-platform. Our time and energy has gone into uploading
thousands of tracks every day from our existing partners which
is a continuous process. However, getting independent artists
music onto Spotify is important to us so we're working on various
solutions to assist artists.

The current solutions we offer indie artists offer are CDBaby,
Ditto Music and Record Union. They are artist- aggregators, who
we've recently made an agreement with, and we highly recommend to
you as a method to get your music onto Spotify. With them you
can create a standard agreement and upload your music onto
Spotify as well as deliver your music to other great services
such as 7digital and Amazon.

So if you want to join Spotify as soon as possible we strongly
recommend you to go one of the following sites:

http://cdbaby.com/

http://www.dittomusic.com/

http://www.recordunion.com/

We're really looking forward to having your music on Spotify soon!

Regards,

The music team at Spotify

Och dessa individer som gör musik i studios för sina egna pengar - kräver dom 150 kr per album? vinner dom några MTV Awards? Grammisar?
Alla börjar någonstans. Det är väl klart att man lägger ner pengar på sin skit när man väl har pengar. Vad jag säger att ifall man är helt okänd och sitter och gråter över att man inte kan lägga 100000kr på att hyra en proffsig studio så kan man dra åt helvete eller visa lite engagemang och styra upp det själv. Det är inte så jävla svårt.

Tror du inte de som vinner de här fototävlingarna ägt en billigare kamera någon gång? Tror du thåström tog på sig finkostymen och gick in på skivbolaget och sa att han ville ha några studiomusiker, producent och några månader i studion när Ebba Grön föddes? Nej riktigt så gick det väl inte till men nog fan har de flesta hört Ebba Grön och Thåström har väl vunnit ett eller annat pris.

Jajemän, klart man måste börja någonstans. Men vad jag ville få fram är att för att ligga på topp så kostar det pengar, i detta fall studio för omkring 20.000 kr per vecka (jag har ingen direkt kunskap om siffrorna för detta, kör på vad som nämnts tidigare i tråden bara).

http://suigintou.desudesudesu.org/4scrape/img/291095.jpg <--- en wallpaper som passar tråden lite :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT