imaster
Bah
Du inbillar dig alltså att dessa som inte går på konsert med band det ej har hört talas om hellre lägger pengarna på en skiva från ett band det aldrig har hört talas om?.
En skiva kan man provlyssna, det går knappast med en spelning. Men man har en kultur av livemusik och krogar på andra ställen. I Sverige vill vi ha Gyllene Tider-covers och 34:an när vi lyssnar på livemusik på krogen, i Tyskland betalar man en slant, tar ett par öl och kollar in några band för att det är kul. Men är det inte märkligt att man köar i timmar för att få pröjsa 150 kr för att komma in och lyssna på en fattig DJ och dricka long drinks men man betalar inte samma summa för att lyssna på tre band live?
Jag personligen antar att mitt intresse för musik sätter mig i en annan sits men när jag bodde på ett ställe där man faktiskt arrangerade konserter (Skåne) så gick man och kollade läget mest för att det var kul även om man aldrig hört talas om banden för det kostade lika mycket att komma in på nattklubben ändå.
Ja vi kommer se en ordentlig minskning av kuksugarband som hellre säljer tio skivor än att 10000st får del av musiken gratis.
Musiken kommer aldrig att tystna, det är en sak som jag är 100% säker på. Du kan ju inte heller vara seriös och prata om att bekosta upptryckning när vi pratar om framtiden? Studio är inte särskilt dyrt och marknadsföringen sker jävligt enkelt på myspace, spotify och så vidare.
Det är ju bara att titta på vad artister generellt tycker om fildelning - hur många ger sig in i debatten? Väldigt få och inte för att de tycker det är bra utan för att de inte vågar för att inte stöta sig med snyltarsvensson.
Upptryckning är en så liten del av kostnaden men det råkade slinka med. Nu vet jag inte vad du har för krav men tipsa gärna på en studio som kostar mindre än 20 000 i veckan plus moms och tekniker som är vettig. En ärlig fråga, vi letar.
Och marknadsföring via MySpace? Seriöst. Det är ingen stor del av världens musiklyssnare som hittar nåt bra på MySpace. Om man har hittat nåt bra kan man leta upp det på MySpace men en sida som är mer svårnavigerad än Facebook är inte ett bra ställe. Spotify, iTunes och andra stora ställen är skitsvåra att komma in på, det är inte som Last.FM direkt, det är en sida som ligger i framkant. Marknadsföring är skitdyrt, det är bara att kolla i Sverige, vem har råd att marknadsföra sina events så att det kommer folk? Tomas Ledin. Vem har råd att marknadsföra sitt nya album? Per Gessle.
Och nej, givetvis kommer musiken inte tystna men som marknaden ser ut nu är det ganska tydligt att folk inte vill ha inspelad musik - eller det kanske bara är så att man inte vill betala. "Folk vill ha tillbaka men vägrar att ge" var nån som ofta citeras i fildelningssammanhang som sa.
Edit: Har inte hittat albumet "Doppelganger" från The Fall of Troy heller.
Tips mottages gärna.
Här, här eller här?
De flesta är villiga att betala för musik/film men inte till orimliga priser.
Det är samma sak med andra aktörer som tex. bilindustin, elektronikindustrin osv, är priset rimligt så köper folk.
Är det verkligen orimligt med 150 kr för en skiva? Ja, nedladdad håller jag med, 50 - 80 kr skulle jag betala för en nedladdning men 150 kr betalar jag lätt för skiva med omslag. Det har ju för övrigt inte gått upp alls de senaste 15 åren medan KPI har stigit med ~20% och genomsnittslönerna stigit med nästan 10 000 kr/mån under samma period.