imaster
Bah
Men det är ju inte det den sk kallade kampen handlar om. Det handlar om rätten att kommunicera fritt och utan inblandning av vare sig staten eller privatpoliser. Om det betyder att skivbolag går i konkurs eller artister måste skaffa andra jobb för att vissa väljer att kommucera upphovsrättskyddat material, so be it.
Som tur är betyder det ju inte det, folk spenderar mera pengar på kultur nu än vad man nånsinn gjort. Så släpp sargen och kom in i matchen, det finns pengar att tjäna.
Jo, den kampen har pågått i vad, ett år? Innan dess då? Hur man än vänder och vrider på det så betyder en nedladdad skiva att man inte anser arbetet bakom värt att betala för. Pengar finns att tjäna om man blir inbjuden till Allsång eller om man heter Per Gessle, mindre band tjänar mindre och mindre för varje år och skivbolagen investerar mindre och mindre i okända saker, vilket gör att alla nya artister låter som nåt som redan finns och visade sig sälja bra. Förr i tiden blev banden lurade av skivbolagen, nuförtiden blir banden lurade av fansen, den ekonomiska situationen har inte ändrats men skillnaden är att ett tankesätt hos folk som säger att man inte tycker saker och ting är värt att betala för kan lätt sprida sig till andra delar av samhället.
Vad tror du ger hårdast straff:
Jag går in på ica, stoppar Hitta Nemo på DVD i fickan, larmet går och jag åker dit för snatteri.
Jag går in på Thepiratebay och laddar ner Hitta Nemo på dvd. Jag åker dit för fildelning.
Finkan?![]()
Straffet är likvärdigt.
Vi säger att en skiva kostar 10 kronor att skapa. Det betyder att stjäl någon den så är det en direkt förlust på 10 kronor, samt utebliven försäljningskostnad.
Laddar jag däremot ner skivan så är det ingen direkt förlust, endast utebliven försäljningskostnad (men detta kan man bara spekulera i).
Rent fysiskt kostar en skiva runt 10 kr att framställa. På detta ska läggas administrationskostnader, löner, lokaler telefonräkningar, promotion och givetvis studiokostnader (en vettig studio kostar ~30 000 kr per vecka plus tekniker och moms). Och det är bara skivbolagets kostnader. Bandet ifråga har oftast tagit ut ledighet för att spela in och rest en bit och bott på annan ort med hotell eller liknande som de då får lägga ut själva.
Visst har du rätt rent tekniskt att det bara är en spekulativ förlust men upplys mig gärna, om du står i affären och väljer mellan två skivor, den ena har du redan på datorn och den andra har du hört och vet att den är lika bra - vilken köper du? Jag tror knappast att du väljer den du redan har på datorn.
För mig personligen förlorar jag bara kaffepengar varje år så pengarna i sig är inte viktiga men jag tycker det är tråkigt att veta att folk inte tycker det är värt att betala för allt det jobb man lägger ner. Men nu är det för sent, hela generationen uppvuxen med internet har det inpräntat i huvudet att ett par jeans sydda på åtta minuter av ett barn i Pakistan är helt ok att betala 1400 kr för men en skiva som tagit flera veckor att skapa är inte värd att betala 150 kr för.