GGF köper TPB!?

Men det är ju inte det den sk kallade kampen handlar om. Det handlar om rätten att kommunicera fritt och utan inblandning av vare sig staten eller privatpoliser. Om det betyder att skivbolag går i konkurs eller artister måste skaffa andra jobb för att vissa väljer att kommucera upphovsrättskyddat material, so be it.
Som tur är betyder det ju inte det, folk spenderar mera pengar på kultur nu än vad man nånsinn gjort. Så släpp sargen och kom in i matchen, det finns pengar att tjäna.

Jo, den kampen har pågått i vad, ett år? Innan dess då? Hur man än vänder och vrider på det så betyder en nedladdad skiva att man inte anser arbetet bakom värt att betala för. Pengar finns att tjäna om man blir inbjuden till Allsång eller om man heter Per Gessle, mindre band tjänar mindre och mindre för varje år och skivbolagen investerar mindre och mindre i okända saker, vilket gör att alla nya artister låter som nåt som redan finns och visade sig sälja bra. Förr i tiden blev banden lurade av skivbolagen, nuförtiden blir banden lurade av fansen, den ekonomiska situationen har inte ändrats men skillnaden är att ett tankesätt hos folk som säger att man inte tycker saker och ting är värt att betala för kan lätt sprida sig till andra delar av samhället.

Vad tror du ger hårdast straff:
Jag går in på ica, stoppar Hitta Nemo på DVD i fickan, larmet går och jag åker dit för snatteri.
Jag går in på Thepiratebay och laddar ner Hitta Nemo på dvd. Jag åker dit för fildelning.

Finkan?:gnissla

Straffet är likvärdigt.

Vi säger att en skiva kostar 10 kronor att skapa. Det betyder att stjäl någon den så är det en direkt förlust på 10 kronor, samt utebliven försäljningskostnad.

Laddar jag däremot ner skivan så är det ingen direkt förlust, endast utebliven försäljningskostnad (men detta kan man bara spekulera i).

Rent fysiskt kostar en skiva runt 10 kr att framställa. På detta ska läggas administrationskostnader, löner, lokaler telefonräkningar, promotion och givetvis studiokostnader (en vettig studio kostar ~30 000 kr per vecka plus tekniker och moms). Och det är bara skivbolagets kostnader. Bandet ifråga har oftast tagit ut ledighet för att spela in och rest en bit och bott på annan ort med hotell eller liknande som de då får lägga ut själva.

Visst har du rätt rent tekniskt att det bara är en spekulativ förlust men upplys mig gärna, om du står i affären och väljer mellan två skivor, den ena har du redan på datorn och den andra har du hört och vet att den är lika bra - vilken köper du? Jag tror knappast att du väljer den du redan har på datorn.

För mig personligen förlorar jag bara kaffepengar varje år så pengarna i sig är inte viktiga men jag tycker det är tråkigt att veta att folk inte tycker det är värt att betala för allt det jobb man lägger ner. Men nu är det för sent, hela generationen uppvuxen med internet har det inpräntat i huvudet att ett par jeans sydda på åtta minuter av ett barn i Pakistan är helt ok att betala 1400 kr för men en skiva som tagit flera veckor att skapa är inte värd att betala 150 kr för.

För mig personligen förlorar jag bara kaffepengar varje år så pengarna i sig är inte viktiga men jag tycker det är tråkigt att veta att folk inte tycker det är värt att betala för allt det jobb man lägger ner. Men nu är det för sent, hela generationen uppvuxen med internet har det inpräntat i huvudet att ett par jeans sydda på åtta minuter av ett barn i Pakistan är helt ok att betala 1400 kr för men en skiva som tagit flera veckor att skapa är inte värd att betala 150 kr för.

Av ditt inlägg att döma så antar jag att du skapar musik. En fråga då.

Vad ser du helst, att 10 personer köper din skiva och inge mer än så eller att 10 000 personer laddar ner din skiva, men ingen köper den?

Ur ett tjäna-pengar-perspektiva så bör alternativ två vara väldigt mycket lönsammare för dig.

Av ditt inlägg att döma så antar jag att du skapar musik. En fråga då.

Vad ser du helst, att 10 personer köper din skiva och inge mer än så eller att 10 000 personer laddar ner din skiva, men ingen köper den?

Ur ett tjäna-pengar-perspektiva så bör alternativ två vara väldigt mycket lönsammare för dig.

Ska jag välja ur ett ekonomiskt perspektiv så tjänar jag enormt mycket mer pengar på de tio som köper skivan med tanke på att jag inte får ett öre av de 10 000. Men, som sagt, det är småpengar i sammanhanget.

Det är trots allt en enkel marknadsekonomi, kommer det inte in några pengar så kommer marknaden att dö ut. Simpelt, eller hur? Får man inte in några pengar på de artister som finns kommer man inte kunna lägga pengar på att hitta nya. Och de som kommer att synas i framtiden är inte de som är bäst musiker eller skriver bäst låtar utan de som har råd att bekosta en studio, upptryckning och marknadsföring själva. Så om man som fildelare tycker om musik så skiter man sig själv i handen genom att inte betala för det.

Äsch, marknaden dör inte, den flyttar sig bara. De enda som dör är de som står still. Det var samma snack när man kunde börja trycka böcker i stället för att skriva av dem (saknad yrkesgrupp?) och alla tekniska framsteg med grammofonskivor, radio, kassettband, CD, m m har bespottats av de som tjänade pengar på befintlig (o)teknik.

Med ny teknik kommer nya möjligheter och även om många konsumenter nyttjar det till att spara lite vardera så kommer det nya entreprenörer som kommer att tjäna stora pengar på detta. Skivbolagen kommer dock inte att vara delaktiga i detta då de hellre investerar i juristkåren än i ny teknik. Inte lite ironiskt att det är Apple som tjänar pengar på online-musik, inte de som borde ha ett enormt försprång.

Ska jag välja ur ett ekonomiskt perspektiv så tjänar jag enormt mycket mer pengar på de tio som köper skivan med tanke på att jag inte får ett öre av de 10 000. Men, som sagt, det är småpengar i sammanhanget.

Det är trots allt en enkel marknadsekonomi, kommer det inte in några pengar så kommer marknaden att dö ut. Simpelt, eller hur? Får man inte in några pengar på de artister som finns kommer man inte kunna lägga pengar på att hitta nya. Och de som kommer att synas i framtiden är inte de som är bäst musiker eller skriver bäst låtar utan de som har råd att bekosta en studio, upptryckning och marknadsföring själva. Så om man som fildelare tycker om musik så skiter man sig själv i handen genom att inte betala för det.

När du senare har konsert och 4% av dina fans kommer så är skillnaden ganska stor dock, så det gäller väl att anpassa sig. Det är kanske inte meningen att man ska tjäna så mycket pengar på skivor längre, (vilket nu i och för sig är en stor inkomst för artister i dagsläget). Man får anpassa sig, märker man att inkomsterna för sina album minskar drastiskt eftersom att väldigt många laddar ner det så får man väl lägga mer krut på turnéer och konserter istället.

Du är väldigt gammalmodig när du menar att de artister som kommer synas u framtiden inte är de som är "bäst". Du har ju missat hela poängen, det är ju tack vare fildelning som utbudet är så jäkla brett. Och eftersom smaken är som baken så kan du bara i din mening säga vad som är bäst. Men i en annan persons tycke så är något annat bäst. Att säga att fildelning endast påverkar musikindustrin negativt är skitsnack.

Marknadsekonomin fungerar även så att om inte en aktör inte vill/kan vara med så kommer andra med bättre ideer. Det funkar inte så att man lobbar för att avskaffa folks mänskliga rättigheter för att upprätthålla en förlegad affärsmodell (eller jo så funkar det ju idag men det borde inte funka så).

Och det kommer ju in pengar, så musikmarknaden försvinner ju ingenstans. Det är plastbitsmarknaden som behöver ett nådaskott.

När du senare har konsert och 4% av dina fans kommer så är skillnaden ganska stor dock, så det gäller väl att anpassa sig. Det är kanske inte meningen att man ska tjäna så mycket pengar på skivor längre, (vilket nu i och för sig är en stor inkomst för artister i dagsläget). Man får anpassa sig, märker man att inkomsterna för sina album minskar drastiskt eftersom att väldigt många laddar ner det så får man väl lägga mer krut på turnéer och konserter istället.

Och som jag sa ovan så är det de mindre banden som drabbas av det här. Om man åker till t.ex. Tyskland är det inget stort problem, där kan man arrangera en spelning och tjäna ihop till resan men i Sverige tjänar man inget på konserter - såvida man inte är störst och fyller Ullevi. Eller Skansen. Har du tur får du ihop så att resa, boende och mat går på ett ut men ofta får man lägga ut själv. För här i Sverige är det redan så att den med mest pengar är den som tjänar pengar. Inte en kotte går på konsert med band de inte hört talas om och ofta betalar man mycket hellre 150 kr för att komma in på stans innekrog istället för samma summa för att se ett liveband.

Du är väldigt gammalmodig när du menar att de artister som kommer synas u framtiden inte är de som är "bäst". Du har ju missat hela poängen, det är ju tack vare fildelning som utbudet är så jäkla brett. Och eftersom smaken är som baken så kan du bara i din mening säga vad som är bäst. Men i en annan persons tycke så är något annat bäst. Att säga att fildelning endast påverkar musikindustrin negativt är skitsnack.

Om du tycker att det breda utbudet beror på fildelning så måste jag säga att din världsbild är ganska snäv. Visst, om du ser sajter som garageband.com och dyl. som fildelning så håller jag med dig men med fildelning så menar jag illegal sådan, byte av upphovsrättsskyddat material utan upphovsrättshavarens medgivande - alltså nedladdning av hela skivor på t.ex. TPB. Det kostar pengar att skapa en skiva, troligtvis mer pengar än du tror. Och de pengarna får man knappast tillbaka på fildelning, inte ens litegrann med tanke på vad folk betalar för det - alltså noll kronor. Och då menar jag inte att det kostar pengar att trycka upp en plastbit utan allt arbete innan där. Det är arbete man vill ha betalt för men fildelarna säger klart och tydligt att de inte vill betala för det. Det kanske helt enkelt är så att man inte vill ha inspelad musik längre? Är det det som fildelningen säger? Eller man kanske ska finansiera det via skattesedeln? Det hade vart perfekt, gå på soc och få bidrag för skivinspelning. Eller så ser folk till att betala för sig om de vill ha inspelad musik.

Marknadsekonomin fungerar även så att om inte en aktör inte vill/kan vara med så kommer andra med bättre ideer. Det funkar inte så att man lobbar för att avskaffa folks mänskliga rättigheter för att upprätthålla en förlegad affärsmodell (eller jo så funkar det ju idag men det borde inte funka så).

Och det kommer ju in pengar, så musikmarknaden försvinner ju ingenstans. Det är plastbitsmarknaden som behöver ett nådaskott.

Absolut, jag håller med dig och även jag tycker branchen har funkat otroligt trögt i frågan. Men rättfärdigar det att man konsekvent och kontinuerligt stjäl andras material för att 'protestera' mot nåt? Då är man ju inte bättre än husockupanterna i Köpenhamn - eller veganpatrasket som släpper ut minkar. Det visar bara på att man är lat och snål, det finns lagliga alternativ till det mesta och lagliga nedladdningar har mig veterligen funnits ganska länge - men det kanske är fildelarna som är förlegade och håller sig till förlegade modeller?

Visst, rent ekonomiskt kommer det in pengar men de kommer sällan in till de som behöver det.

Om ni undrar varför samma musik spelas om och om igen på radion, fildelning i sig är inte svaret men den är en del av det när skivbolagen inte vågar satsa på nåt annorlunda. Det är de som betalar bäst som ni hör på RixFM eller Bandit Rock, inte på något sätt de som deras 'scouter' tycker är bäst.

Och som jag sa ovan så är det de mindre banden som drabbas av det här. Om man åker till t.ex. Tyskland är det inget stort problem, där kan man arrangera en spelning och tjäna ihop till resan men i Sverige tjänar man inget på konserter - såvida man inte är störst och fyller Ullevi. Eller Skansen. Har du tur får du ihop så att resa, boende och mat går på ett ut men ofta får man lägga ut själv. För här i Sverige är det redan så att den med mest pengar är den som tjänar pengar. Inte en kotte går på konsert med band de inte hört talas om och ofta betalar man mycket hellre 150 kr för att komma in på stans innekrog istället för samma summa för att se ett liveband.

Du inbillar dig alltså att dessa som inte går på konsert med band det ej har hört talas om hellre lägger pengarna på en skiva från ett band det aldrig har hört talas om? Om man istället då utnyttjar den marknaden som finns i dag till sin fördel så kan det nog komma något gott ut av det. Exempelvis så behöver folk inte köpa din skiva för att du ska nå ut till dem, och sedan när du har en stor grupp fans så kan du börja släppa skivor. En del av skalan kommer alltid att köpa musiken. Ur ditt perspektiv bör det finnas både positiva&negativa saker med fildelning. Inrikta dig på dom positiva sakerna istället och gör det till din fördel. Titta bara på Stockholm City och Metro, gratistidningar som går runt. Man får bara utveckla sin inkomstkälla lite.

Man seriöst. Förstår ingen att den enda lösningen är att släppa det fritt och reklamfinasiera det hela? De flesta stora artister tjänar MER per investerad krona på merchs och konserter än själva musiken i vilket fall...

En avgörande faktor om TPB skall lyckas som betaltjänst är priset, samma för andra tjänster som tidigare prövats.

Om priset hamnar på tex. 10-12kr/låt som kommer det aldrig lyckas.
Detta gäller för andra liknande tjänster.

Priset måste ligga kring högst 3-4kr/låt för att fungera, annars så är det redan dödsdömt.

Nu har jag ganska mycket nedladdat, men det jag faktiskt lyssnar på har jag köpt också.

UTOM de utländska doldisbanden jag gillar (mååånga).

Vill inte pröjsa 600:- för att få någon att dels köpa skivan och sedan skicka den hit.
Dessa mindre band brukar inte finnas på betaltjänster över internet heller :gnissla

Ta 1000 Travels of Jawaharlal t.ex. deras album "Owari Wa Konai" finns inte ens på amazon :(

Edit: Har inte hittat albumet "Doppelganger" från The Fall of Troy heller.

Tips mottages gärna.

Last edited:

Ja vi kommer se en ordentlig minskning av kuksugarband som hellre säljer tio skivor än att 10000st får del av musiken gratis.

Musiken kommer aldrig att tystna, det är en sak som jag är 100% säker på. Du kan ju inte heller vara seriös och prata om att bekosta upptryckning när vi pratar om framtiden? Studio är inte särskilt dyrt och marknadsföringen sker jävligt enkelt på myspace, spotify och så vidare.

Med hjälp av knivar har folk tagit andras liv i århundranden, men knivar finns fortfarande att köpa. Det är vad man gör med redskapet som är det olagliga, inte redskapet i sig. TPB kunde man använda sig utav för att fildela på lagligt sätt också.

Hur man sedan kommer fram till skadestånden är väldigt lustigt också. Man liknar det med att stjäla en skiva i butiken. En skiva per nedladdning. På så sätt kan film&musikbranschen även tjäna pengar på piratkopiering, (vilket dom redan gör med tanke på alla skivor som är belagda med pk-skatt)

Visst är det så, hörde om ett fall i USA där man dömt en tjej till personlig konkurs(indirekt) genom ett skadestånd på 15 miljoner sek.

Bara en sådan sak får mig själv att helt undvika att betala för någon som musik/film-branchen är delaktiga i.

De flesta är villiga att betala för musik/film men inte till orimliga priser.
Det är samma sak med andra aktörer som tex. bilindustin, elektronikindustrin osv, är priset rimligt så köper folk.

Mediaindustrin är skämmande långt från verkligheten, konstigt att de överlevt så här långt.

Man seriöst. Förstår ingen att den enda lösningen är att släppa det fritt och reklamfinasiera det hela? De flesta stora artister tjänar MER per investerad krona på merchs och konserter än själva musiken i vilket fall...

Jag mår nästan illa av all reklam som vi blir påkastade idag, om reklam skulle börja ingå i musik så kommer konsumeringen att rasa.

Last edited:
Jag mår nästan illa av all reklam som vi blir påkastade idag, om reklam skulle börja ingå i musik så kommer konsumeringen att rasa.

Ta Spotify som lysande exempel!

Man kan använda det gratis, och drabbas av reklam emellanåt.

Man kan betala för att lyssna, då slipper man reklam och får bättre kvalitet.

Väldigt många börjar med gratisalternativet, men övergår till att betala för sig, företaget blomstrar.

Dels kommer pengar in från dom som vill köpa reklamtid, dels kommer pengar in från dom som vill slippa reklam.

Det är ju fan som att sitta som mellanman i ett krig och få bägge sidor att betala för att få skjuta på den andra....

Kan jag använda Spotify i bilen, på träningen eller när jag cyklar till jobbet ?

Kan jag använda Spotify i bilen, på träningen eller när jag cyklar till jobbet ?

Japp!

Om du verkligen är så desperat så kan du köpa mobiltelefoner som kan köra Spotify, men då kan man ju använda FM radio, om man står ut med att någon annan väljer musiken en stund.

Visserligen riskerar man ju att få höra en bra låt av något band man inte har hört förr, men det får man ju ta...

Då är det värre att man kan drabbas av informativa program där folk talar, då kan man ju lära sig något nytt mot sin vilja.

Om du verkligen är så desperat så kan du köpa mobiltelefoner som kan köra Spotify, men då kan man ju använda FM radio, om man står ut med att någon annan väljer musiken en stund.

Saken är den att jag och många fler vill lyssnar på vad vi själva vill och hur vi själva vill.
Hur kul är det tex. att lyssna på radio med ständig avbrytande reklam när man kör ett hårt pass med hantlarna eller under en löprunda i skogen ?

Då är det värre att man kan drabbas av informativa program där folk talar, då kan man ju lära sig något nytt mot sin vilja.

När jag ska lyssna på tex. P3 dokumentär är mitt eget beslut.

Hur som helst så vill jag på något sätt få ned musiken till min dator där jag tex. kan bränna över den på en CD som jag kan använda i båten eller
att kopiera över den på en mp3-spelare som jag kan använda på löprundan.

Möter man inte sina kunders behov så kommer bokslutet att sluta därefter.

Saken är den att jag och många fler vill lyssnar på vad vi själva vill och hur vi själva vill.
Hur kul är det tex. att lyssna på radio med ständig avbrytande reklam när man kör ett hårt pass med hantlarna eller under en löprunda i skogen ?

När jag ska lyssna på tex. P3 dokumentär är mitt eget beslut.

Hur som helst så vill jag på något sätt få ned musiken till min dator där jag tex. kan bränna över den på en CD som jag kan använda i båten eller
att kopiera över den på en mp3-spelare som jag kan använda på löprundan.

Möter man inte sina kunders behov så kommer bokslutet att sluta därefter.

Har du inte internet i telefonen?

TÖNT :fakta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey