GGF köper TPB!?

Låter helt bisarrt faktiskt. Vidare vill nog grundarna inte tumma på sin ideologi och sälja till ett företag som vill ta bort möjligheten till fri fildelning.

Kommer dessa 30 miljoner i kontanter gå till skadestånden eller :näsblod

Enligt Sunde får ingen av de åtalade något då dom inte står som ägare sen 2006.

Haha, nej de får ju inga pengar insatta på konton i Sverige åtminstone. "Vi gör inte det här för att tjäna pengar". Nej ok, då förstår jag :D

Citerade bara vad han sagt, inte vad jag tror. Jag har min egen teori om det hela :)

Citerade bara vad han sagt, inte vad jag tror. Jag har min egen teori om det hela :)

Förstod det, tycker bara att det är så skoj att de fortfarande går på denna linje. Vad spelar det för roll liksom, eftersom pengarna ändå inte finns i Sverige så kommer ju ingen åt dem. Jag skulle ha sagt att jag tjänade miljoner på siten varje år men att jag inte vill betala böter med pengarna :)
Hur som helst så är det ju riktiga muppar hela bunten, det känns som att det kvittar om de åker in eller inte då det inte har ett ett jävla dugg med yttrandefrihet att göra som de hela tiden försöker påpeka.

• Gilla
Reaktioner: R2
http://www.dn.se/ekonomi/ggf-fildelarna-ska-tjana-pengar-1.901506

Låter "väldigt intressant".

"Fildelarna som kopplar upp sig på vårt system ska tjäna pengar på att fildela"
"upphovsrättsinnehavare som skiv- och filmbolag ska få ersättning från sajten"
"GGF ska tjäna pengar på annonser"

Vart är det tänkt att alla dessa pengar ska komma ifrån!? Ser gigantiska utgifter och en pytteliten inkomst. :näsblod

http://www.dn.se/ekonomi/ggf-fildelarna-ska-tjana-pengar-1.901506

Låter "väldigt intressant".

"Fildelarna som kopplar upp sig på vårt system ska tjäna pengar på att fildela"
"upphovsrättsinnehavare som skiv- och filmbolag ska få ersättning från sajten"
"GGF ska tjäna pengar på annonser"

Vart är det tänkt att alla dessa pengar ska komma ifrån!? Ser gigantiska utgifter och en pytteliten inkomst. :näsblod

Näää, de har ju inga stora filer. Trafik är ju graaatis :rolleyes:
Och som alla vet tjänar man förmögenheter på reklam på en hemsida... NOT

Folie-Korvis-Konspirationsteori:

Skivbolagen inser att de inte kommer åt TPB med hot och juridiska medel. Så eftersom de hela tiden misslyckas med att döda TPB så köper man skiten via ett "bulvanföretag", GGF.
När man sedan sitter med domännamn och allt som utgör TPB så lanserar man den lagliga tjänsten och vips är TPB lika dött som Napster dog så fort det blev en betaltjänst.

Om tjänsten mot förmodan funkar så tjänar man pengar. OM Tjänsten dör så sparar de pengar eftersom inga sajter är så välbesökta som just TPB.

Självklart fortsätter fildelningen på annat håll men dör den största sajten så minskar fildelningen med tillräckligt stor del för att det skall vara värt pengarna.

Så mycket var det värt att kriga mot 'de giriga skivbolagen'. 60 miljoner kronor. Med andra ord var det aldrig en ärlig kamp mot systemet eller något annat bull de lämpat ur sig de senaste åren.

Det där med nyare teknik verkar ju spännande men det där med betalning tycker jag suger.
Hela ideen har ju varit att dela med sig utan tanke på ekonomisk vinst. Om man nu skall ragga peers med betalning blir det ju inte samma sak, troligtvis sämre.

Fattar inte riktigt hur dom tänkt, eller jo det gör jag (€€€€€€) men hur GGF tänkt göra det bättre än nuvarande PirateBay samtidigt som det skulle bli mindre olagligt? Dont get it, det lutar nog åt Korvisens foliehatteori.

Jag hade utan att tveka gjort samma sak. Man kan köpa allting, så är det bara. Vem bryr sig om hur många man sviker, och hur länge man har kämpat för en sak och hur många frågor man har väckt till liv och hur många anhängare man har fått med sig som stödjer än i kampen. Oavsett hur allt går med rättegången så lär man nog inte sova så bra med 30mille i skadestånd + 1 års fängelsestraff på nacken.

Vem bryr sig om hur många man sviker, och hur länge man har kämpat för en sak och hur många frågor man har väckt till liv och hur många anhängare man har fått med sig som stödjer än i kampen.

Kampen mot att se till att folk får betalt för sitt arbete, eller hur tänker du?

Kampen mot att se till att folk får betalt för sitt arbete, eller hur tänker du?

Folk får betalt för sitt arbete, men det var inte riktigt det mitt inlägg handlade om nu. Är det okej att själa? Nej. Är det okej att stämma människor på mångmiljonbelopp bara för att dom har laddat ner lite musik? Nej.

Folk får betalt för sitt arbete, men det var inte riktigt det mitt inlägg handlade om nu. Är det okej att själa? Nej. Är det okej att stämma människor på mångmiljonbelopp bara för att dom har laddat ner lite musik? Nej.

Med hjälp av TPB ser folk till att skaffa sig saker utan att de som skapat det får betalat för sitt arbete. Vad jag undrade var om det var den kampen som du menade? Kampen att få saker gratis som folk har lagt ut en massa pengar på att skapa?

Jag tycker det är rätt att stämma dem, lika mycket som jag tycker det är rätt att sätta dit snattare.

Jag tyckte hursomhelst att TPB visade tydligt vad de tyckte var viktigast, pengarna eller 'kampen' vilket i sin tur visar att de aldrig var ute efter nån kamp utan bara ville ha saker gratis.

Med hjälp av TPB ser folk till att skaffa sig saker utan att de som skapat det får betalat för sitt arbete. Vad jag undrade var om det var den kampen som du menade? Kampen att få saker gratis som folk har lagt ut en massa pengar på att skapa?

Jag tycker det är rätt att stämma dem, lika mycket som jag tycker det är rätt att sätta dit snattare.

Jag tyckte hursomhelst att TPB visade tydligt vad de tyckte var viktigast, pengarna eller 'kampen' vilket i sin tur visar att de aldrig var ute efter nån kamp utan bara ville ha saker gratis.

Finns det ingen Godwins lag mot att kalla fildelare för tjuvar?

Tycker snarare att det är skivbolagen som kräver att få saker utan att jobba för det. Jag menar inkomster 70 år efter att ursprungliga upphovsmannen dött. Det är ju inte längre frågan om rätt att tjäna pengar på sitt skapande utan mera om rätten att tjäna pengar på en investering.

Men det är ju inte det den sk kallade kampen handlar om. Det handlar om rätten att kommunicera fritt och utan inblandning av vare sig staten eller privatpoliser. Om det betyder att skivbolag går i konkurs eller artister måste skaffa andra jobb för att vissa väljer att kommucera upphovsrättskyddat material, so be it.
Som tur är betyder det ju inte det, folk spenderar mera pengar på kultur nu än vad man nånsinn gjort. Så släpp sargen och kom in i matchen, det finns pengar att tjäna.

Men ur en ren ideologisk synvinkel (rätt till fri kommunikation) är det synd att TPB säljer, dom hade en stort symboliskt värde.

Vad tror du ger hårdast straff:
Jag går in på ica, stoppar Hitta Nemo på DVD i fickan, larmet går och jag åker dit för snatteri.
Jag går in på Thepiratebay och laddar ner Hitta Nemo på dvd. Jag åker dit för fildelning.

Finkan?:gnissla

Med hjälp av knivar har folk tagit andras liv i århundranden, men knivar finns fortfarande att köpa. Det är vad man gör med redskapet som är det olagliga, inte redskapet i sig. TPB kunde man använda sig utav för att fildela på lagligt sätt också.

Hur man sedan kommer fram till skadestånden är väldigt lustigt också. Man liknar det med att stjäla en skiva i butiken. En skiva per nedladdning. På så sätt kan film&musikbranschen även tjäna pengar på piratkopiering, (vilket dom redan gör med tanke på alla skivor som är belagda med pk-skatt)

Vi säger att en skiva kostar 10 kronor att skapa. Det betyder att stjäl någon den så är det en direkt förlust på 10 kronor, samt utebliven försäljningskostnad.

Laddar jag däremot ner skivan så är det ingen direkt förlust, endast utebliven försäljningskostnad (men detta kan man bara spekulera i).

Laddar jag ner Magnus Uggla - Kung i baren 10 miljoner gånger och gång på gång kastar skiten i papperskorgen så påverkas nog inte Magnus Uggla märkbart. Skulle jag däremot stjäla 10 miljoner exemplar så påverkas han.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT