Geografiska orättvisor

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Jag bor i Umeå. Här ligger det (oftast) snö i 6 månader om året, och det är direkt körbart i ungefär 4 månader. Resten av tiden vilar hojen i mina föräldrars garage 50 mil härifrån. Däremot, om man bor i Skåne, så gissar jag att om man inte är gjord av socker så kan man nog köra hoj under 10 månader om året. Detta är något som inte speglas överhuvudtaget i respektive premier.

Varför inbillar sig dom allra flesta försäkringsbolagen att man vill betala en helårspremie på något som man inte kan bruka större delen av året? Jag hittar bara Länsförsäkringar och Folksam som har möjlighet att ställa av.

Snott från Trygghansas hemsida:
"Med vår MC-försäkring slipper du ställa av och på din hoj. Det är ju trots allt nästan en mänsklig rättighet att kunna ta en tur en brittsommardag om lusten faller på." :D Tack så mycket! Ni är alltför snälla!

Livet är orättvist?

ja men vaddå många i norr har ju också lägre premier än de som bor i storstad i söder.

edit: jag har egentligen inga belägg för detta, men har man 10mil till närmsta granne så bör försäkringen vara låg :rolleyes:

Något som bör betecknas som geografisk orättvisa är min flytt från lund till malmö. Denna enorma av sträcka av 18 km, höjde min försäkring med 100% på samtliga bolag. Från att ha betalat 9000 om året direkt upp till 18000, KUL :tummenupp Malmö is da gangsta hood #1

Last edited:
Jag tycker alla som kör hoj kan bosätta sig i mitten av landet så det blir rättvist. :tummenupp

Lite OT

höjde min försäkring med 100% på samtliga bolag. Från att ha betalat 9000 om året direkt upp till 18000,

Är det bara jag som är korkad eller borde det inte vara 200%

:va

Hur menar du nu? Jag har IF och enligt "Översikts.pdf" för försäkringen som man kan hitta på deras hemsida så står det att man kan ställa av försäkringen. Har jag missat något?
/Thelinski

Inte heller med deras vanliga nu heller.
:gnissla

Det är du som är korkad, han har höjt sin premie med 100% (9000kr). Däremot kan man säga att han nu betalar 200% av vad han förr betalade. :pannkyss

Är det bara jag som är korkad eller borde det inte vara 200%

:va

Last edited:
Hur menar du nu? Jag har IF och enligt "Översikts.pdf" för försäkringen som man kan hitta på deras hemsida så står det att man kan ställa av försäkringen. Har jag missat något?
IF:s basförsäkring är möjligt att den går att ställa av, verkar inte så pga strongliquids uttalande dock, men deras märkesförsäkringar går det inte med. Dessa är helårsförsäkringar med hysteriska självrisker. Bra premier dock..

Tecknar du en sån så hoppas jag att du inte klotar eller tvingas ta ut på vagnskadan eller får hojen stulen. (15 resp 25 lax - självrisk) :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park