Geocaching

Jag råkade snubbla över ett gömställe med lite prylar och information om geocaching. På så vis fick jag reda på det. Jag har även hört om lite mer avancerade gömställen där man varit tvungen att dyka och andra mer avancerade saker för att komma fram.

Det borde ju vara utmärkt att göra på hojsemestern, bara leta upp kordinaterna i närheten av någon plats man vill besöka. Då borde man även få se platser som man inte annars ser. Men borde det inte vara så att det är mer lämpat för de som tar sig fram med lite mer offroadorienterade motorcyklar?

Jag har gömt en egen, jag :banana
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=0d1fd21c-835a-4ebe-b27a-fd069fa60032

Det är som acura säger rätt roligt att leta upp några kordinötter inför en liten resa och sen ha det som "fika-mål". Jag gjorde så när jag åkte till Danmark för att köpa...låt oss säga "dricka"... Åkte en bit norrut, letade upp en burk och fikade. Toppenmysigt! Mycket roligare än att sitta och tugga på en torr bulle på en färjeterminal. :tummenupp

Bara att ladda ner en massa geocache-waypoints och sen skapa en rutt efter dom. Funkar som sagt perfekt för oss med mer opffroad-orienterade hojjar!
Ska först plocka alla i Sthlm (iaf de som är i närheten av där jag bor) innan jag ger mig ut på hojjen. Det finns närmare 100 st gömda bara i Stockholms innerstad. Plockade faktiskt en på lunchen igår!

acura skrev:
2166909 Jag råkade snubbla över ett gömställe med lite prylar och information om geocaching. På så vis fick jag reda på det. Jag har även hört om lite mer avancerade gömställen där man varit tvungen att dyka och andra mer avancerade saker för att komma fram.

Det borde ju vara utmärkt att göra på hojsemestern, bara leta upp kordinaterna i närheten av någon plats man vill besöka. Då borde man även få se platser som man inte annars ser. Men borde det inte vara så att det är mer lämpat för de som tar sig fram med lite mer offroadorienterade motorcyklar?

Har provat på tillsammans med en kompis som är inbiten på det här med cache. Kan vara riktigt kul om man gör det i sällskap. Ett plus är ju att man kommer ut och får se platser som man i vanliga fall inte skulle besöka. Synd att en Gps kostar flera tusen.

Ahlstrom skrev:
2170956 Har provat på tillsammans med en kompis som är inbiten på det här med cache. Kan vara riktigt kul om man gör det i sällskap. Ett plus är ju att man kommer ut och får se platser som man i vanliga fall inte skulle besöka. Synd att en Gps kostar flera tusen.
Du kan lätt få ihop ett system för under 1000-lappen.

HanneZ skrev:
2170965 Du kan lätt få ihop ett system för under 1000-lappen.

Mja, det vettafan. En GPS med karta och gärna elektronisk kompass underlättar. Såg att man kunde få hyfsade för ca 3000.- på blocket.

Starstriker skrev:
2170975 Mja, det vettafan. En GPS med karta och gärna elektronisk kompass underlättar. Såg att man kunde få hyfsade för ca 3000.- på blocket.
Handdator + billig gps-modul. Vad använder man kompassen till? Finns ju inbyggd kompass i gpsprogrammet annars?

Ahlstrom skrev:
2170956 Har provat på tillsammans med en kompis som är inbiten på det här med cache. Kan vara riktigt kul om man gör det i sällskap. Ett plus är ju att man kommer ut och får se platser som man i vanliga fall inte skulle besöka. Synd att en Gps kostar flera tusen.

Du behöver ju inte använda något fancy med inbyggda kartor och färgskärmar och sånt. En Magellan explorist 100 får man för ca tusenlappen!

EDIT: Så sen jag var då!

Ska ta mig en titt då.. 1000 kr är ju mer humant än 3000 och över...

tack för tipsen!

HanneZ skrev:
2170980 Handdator + billig gps-modul. Vad använder man kompassen till? Finns ju inbyggd kompass i gpsprogrammet annars?

Well, en "GPS-kompass" fungerar bara så länge du är i rörelse (i rak linje)..... En inbyggd "riktig" elektronisk kompass funkar dock även när du står still. INgen måste men nice to have.

Jevlar. Du har legat i ordentligt! Ser att du köpt några TravelBugs också. Vad kostar dom? Kul?

Tänkte ta hojen i helgen och köra en runda och logga några stycken. Är själv helt ny på det här - har 9(?) stycken loggade so far...... Tänkte plocka alla i närområdet (Sthlm) innan jag börjar springa på cachar som ligger längre bort.

McB skrev:
2171431 Jo, visst geocachar man. Har varit aktiv i två år snart, men är nere i en svacka för tillfället.

Min profil: http://www.geocaching.com/profile/?guid=bcb6bd22-1e1f-4b93-895d-8e3d236b2e40

Edit: mitt medlemskap har visst gått ut. :gnissla

Starstriker skrev:
2171550 Jevlar. Du har legat i ordentligt! Ser att du köpt några TravelBugs också. Vad kostar dom? Kul?

Tänkte ta hojen i helgen och köra en runda och logga några stycken. Är själv helt ny på det här - har 9(?) stycken loggade so far...... Tänkte plocka alla i närområdet (Sthlm) innan jag börjar springa på cachar som ligger längre bort.

Nja, jag har väl inte plockat så jättemånga, det finns de som är betydligt värre. Han som har hittat flest i Sverige är väl snart över 3000-strecket.

Buggar kan vara kul. Har köpt två stycken själv som jag ännu inte har använt. Vill göra något speciellt, inte bara låta buggen resa runt. Jag köpte mina genom en kompis som driver www.geoshop.se, men minns inte riktigt vad de kostar.

3000 stycken loggade !? Då kan den snubben inte ha mycket annat för sig. Det får inte gå till överdrift, då blir det nördvarning.

Funderar själv på en bug som bara får flyttas österut. Kan ju vara intressant. Dessutom kan man ju "styra" den till olika ställen via dess "hemsida".

McB skrev:
2171574 Nja, jag har väl inte plockat så jättemånga, det finns de som är betydligt värre. Han som har hittat flest i Sverige är väl snart över 3000-strecket.

Buggar kan vara kul. Har köpt två stycken själv som jag ännu inte har använt. Vill göra något speciellt, inte bara låta buggen resa runt. Jag köpte mina genom en kompis som driver www.geoshop.se, men minns inte riktigt vad de kostar.

timm skrev:
2167030 Jag har gömt en egen, jag :banana
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=0d1fd21c-835a-4ebe-b27a-fd069fa60032

Det är som acura säger rätt roligt att leta upp några kordinötter inför en liten resa och sen ha det som "fika-mål". Jag gjorde så när jag åkte till Danmark för att köpa...låt oss säga "dricka"... Åkte en bit norrut, letade upp en burk och fikade. Toppenmysigt! Mycket roligare än att sitta och tugga på en torr bulle på en färjeterminal. :tummenupp

Nästan hos mig ju, bor i Haverdal :)

Hur är det tänkt att man skall gå tillväga när man letar? Jag köpte nämligen en GPS-navigator till bilen/MC:n i måndags, men man kan inte lägga in koordinater som mål. Däremot så kan man se var man befinner sig med hjälp koordinaterna. Är det samma för er eller trycker ni bara in koordinaterna i era GPS:er och kör?

Username skrev:
2171660 Hur är det tänkt att man skall gå tillväga när man letar? Jag köpte nämligen en GPS-navigator till bilen/MC:n i måndags, men man kan inte lägga in koordinater som mål. Däremot så kan man se var man befinner sig med hjälp koordinaterna. Är det samma för er eller trycker ni bara in koordinaterna i era GPS:er och kör?

Det vanligaste är nog att man använder koordinaterna i råformat och bara knappar in dem i sin GPS. Själv får jag via en prenumeration på geocaching.com hemskickat gpx-filer.

Dessa filer, som var och en kan innehålla information om upp till 500 olika cacher, importerar jag till ett program som heter GSAK, där jag kan filtrera och föra en egen databas över mina fynd. GSAK har även väldigt bra exportfunktioner, vilket tillåter mig att exportera waypoints till min GPS som innehåller cacher i det området jag för närvarande befinner mig i.

När jag sedan är ute och letar har jag med mig laptop och vanligtvis två GPS-mottagare, en vanlig handburen och en liten mottagare som är kopplad till laptopen, så att jag kan se var jag är på betydligt mer detaljerade kartor än de svartvita som GPS:en erbjuder. Även i kartprogrammet har jag lagt in alla cacher som waypoints, så att jag bara behöver slänga en blick på skärmen för att se om jag är nära en cache. Den handburna använder jag sedan när det är dags att gå, då den är lite smidigare att ha med sig ut i skogen än en laptop.

Nörd? Nja... :hihi

Haha. Ja. Nörd. :7peta

Har själv tankat över de 1000 närmaste geocacharna till min Garmin GPS 60CSx. Den har färgskärm med hyfsad upplösning, så jag slipper släpa på en laptop.

Nu ska jag ut och gömma min första egna cache!

McB skrev:
2171837 Det vanligaste är nog att man använder koordinaterna i råformat och bara knappar in dem i sin GPS. Själv får jag via en prenumeration på geocaching.com hemskickat gpx-filer.

Dessa filer, som var och en kan innehålla information om upp till 500 olika cacher, importerar jag till ett program som heter GSAK, där jag kan filtrera och föra en egen databas över mina fynd. GSAK har även väldigt bra exportfunktioner, vilket tillåter mig att exportera waypoints till min GPS som innehåller cacher i det området jag för närvarande befinner mig i.

När jag sedan är ute och letar har jag med mig laptop och vanligtvis två GPS-mottagare, en vanlig handburen och en liten mottagare som är kopplad till laptopen, så att jag kan se var jag är på betydligt mer detaljerade kartor än de svartvita som GPS:en erbjuder. Även i kartprogrammet har jag lagt in alla cacher som waypoints, så att jag bara behöver slänga en blick på skärmen för att se om jag är nära en cache. Den handburna använder jag sedan när det är dags att gå, då den är lite smidigare att ha med sig ut i skogen än en laptop.

Nörd? Nja... :hihi

Username skrev:
2171660 Nästan hos mig ju, bor i Haverdal :)

Hur är det tänkt att man skall gå tillväga när man letar? Jag köpte nämligen en GPS-navigator till bilen/MC:n i måndags, men man kan inte lägga in koordinater som mål. Däremot så kan man se var man befinner sig med hjälp koordinaterna. Är det samma för er eller trycker ni bara in koordinaterna i era GPS:er och kör?
Cewlt! Då kan vi ju vinka till varandra över bukten :hej

Jag har en eTrex Legend från Garmin. I den trycker jag antingen in kordinötterna manuellt och får en waypoint att gå till. Det går också att trycka på "ladda hem den här waypointen" på geocashing.com och sedan ladda över den i gps.en mha ett speciellt program som jag glömt vad det heter. Det sistnämnda är ju väldigt mkt smidigare om man vill lägga in fler burkar på samma gång.

Att leta cashar utan waypoints låter rätt svårt... :tomten

Back