Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
acura skrev:2166909Jag råkade snubbla över ett gömställe med lite prylar och information om geocaching. På så vis fick jag reda på det. Jag har även hört om lite mer avancerade gömställen där man varit tvungen att dyka och andra mer avancerade saker för att komma fram.
Det borde ju vara utmärkt att göra på hojsemestern, bara leta upp kordinaterna i närheten av någon plats man vill besöka. Då borde man även få se platser som man inte annars ser. Men borde det inte vara så att det är mer lämpat för de som tar sig fram med lite mer offroadorienterade motorcyklar?
Du kan lätt få ihop ett system för under 1000-lappen.Ahlstrom skrev:2170956Har provat på tillsammans med en kompis som är inbiten på det här med cache. Kan vara riktigt kul om man gör det i sällskap. Ett plus är ju att man kommer ut och får se platser som man i vanliga fall inte skulle besöka. Synd att en Gps kostar flera tusen.
HanneZ skrev:2170965Du kan lätt få ihop ett system för under 1000-lappen.
Handdator + billig gps-modul. Vad använder man kompassen till? Finns ju inbyggd kompass i gpsprogrammet annars?Starstriker skrev:2170975Mja, det vettafan. En GPS med karta och gärna elektronisk kompass underlättar. Såg att man kunde få hyfsade för ca 3000.- på blocket.
Ahlstrom skrev:2170956Har provat på tillsammans med en kompis som är inbiten på det här med cache. Kan vara riktigt kul om man gör det i sällskap. Ett plus är ju att man kommer ut och får se platser som man i vanliga fall inte skulle besöka. Synd att en Gps kostar flera tusen.
HanneZ skrev:2170980Handdator + billig gps-modul. Vad använder man kompassen till? Finns ju inbyggd kompass i gpsprogrammet annars?
McB skrev:2171431Jo, visst geocachar man. Har varit aktiv i två år snart, men är nere i en svacka för tillfället.
Min profil: http://www.geocaching.com/profile/?guid=bcb6bd22-1e1f-4b93-895d-8e3d236b2e40
Edit: mitt medlemskap har visst gått ut.![]()
Starstriker skrev:2171550Jevlar. Du har legat i ordentligt! Ser att du köpt några TravelBugs också. Vad kostar dom? Kul?
Tänkte ta hojen i helgen och köra en runda och logga några stycken. Är själv helt ny på det här - har 9(?) stycken loggade so far...... Tänkte plocka alla i närområdet (Sthlm) innan jag börjar springa på cachar som ligger längre bort.
McB skrev:2171574Nja, jag har väl inte plockat så jättemånga, det finns de som är betydligt värre. Han som har hittat flest i Sverige är väl snart över 3000-strecket.
Buggar kan vara kul. Har köpt två stycken själv som jag ännu inte har använt. Vill göra något speciellt, inte bara låta buggen resa runt. Jag köpte mina genom en kompis som driver www.geoshop.se, men minns inte riktigt vad de kostar.
timm skrev:2167030Jag har gömt en egen, jag
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=0d1fd21c-835a-4ebe-b27a-fd069fa60032
Det är som acura säger rätt roligt att leta upp några kordinötter inför en liten resa och sen ha det som "fika-mål". Jag gjorde så när jag åkte till Danmark för att köpa...låt oss säga "dricka"... Åkte en bit norrut, letade upp en burk och fikade. Toppenmysigt! Mycket roligare än att sitta och tugga på en torr bulle på en färjeterminal.![]()
Username skrev:2171660Hur är det tänkt att man skall gå tillväga när man letar? Jag köpte nämligen en GPS-navigator till bilen/MC:n i måndags, men man kan inte lägga in koordinater som mål. Däremot så kan man se var man befinner sig med hjälp koordinaterna. Är det samma för er eller trycker ni bara in koordinaterna i era GPS:er och kör?
McB skrev:2171837Det vanligaste är nog att man använder koordinaterna i råformat och bara knappar in dem i sin GPS. Själv får jag via en prenumeration på geocaching.com hemskickat gpx-filer.
Dessa filer, som var och en kan innehålla information om upp till 500 olika cacher, importerar jag till ett program som heter GSAK, där jag kan filtrera och föra en egen databas över mina fynd. GSAK har även väldigt bra exportfunktioner, vilket tillåter mig att exportera waypoints till min GPS som innehåller cacher i det området jag för närvarande befinner mig i.
När jag sedan är ute och letar har jag med mig laptop och vanligtvis två GPS-mottagare, en vanlig handburen och en liten mottagare som är kopplad till laptopen, så att jag kan se var jag är på betydligt mer detaljerade kartor än de svartvita som GPS:en erbjuder. Även i kartprogrammet har jag lagt in alla cacher som waypoints, så att jag bara behöver slänga en blick på skärmen för att se om jag är nära en cache. Den handburna använder jag sedan när det är dags att gå, då den är lite smidigare att ha med sig ut i skogen än en laptop.
Nörd? Nja...![]()
Starstriker skrev:2172082Nu ska jag ut och gömma min första egna cache!
Cewlt! Då kan vi ju vinka till varandra över buktenUsername skrev:2171660Nästan hos mig ju, bor i Haverdal![]()
Hur är det tänkt att man skall gå tillväga när man letar? Jag köpte nämligen en GPS-navigator till bilen/MC:n i måndags, men man kan inte lägga in koordinater som mål. Däremot så kan man se var man befinner sig med hjälp koordinaterna. Är det samma för er eller trycker ni bara in koordinaterna i era GPS:er och kör?
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |