Generatorstrul YZF600R

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Hej.

Hade problem med hojen som dog efter 12 mils körning. Inte ett liv efter den dött, inte ens neutral lampan lös.
Fick hem den och laddade batteriet under natten, då gick det att köra 10-15 mil igen, sedan samma fel!
Mätte sedan när jag startade hojen. då hade jag 12,5 Volt på tomgång och vid 4000 rpm.
Körde 3 mil och mätte igen, samma resultat. körde 5 mil till och mätte upp samma.

Så jag har nu plockat ut lindningen från generatorn och mätt resistansen i den. har runt 30 Ohm mellan alla tre lindningar. Finns det något mer jag kan kolla innan jag köper nya grejer?

MVH: Putte
 
30 ohm är för mycket - du skall ha under 1 .

Spänning med lite varv skall vara runt 14.5V annars laddas inte batteriet.
Notera att vilospänningen på ett fulladdat 12V batteri är 12.7 minst - då vet du att 12.5 i laddspänning inte är ett skit.Underhållsladdning som används i UPSer är 13.8V o då laddar det extremt långsamt
 
Ja i stora drag men du verkar lite osäker.Laddningsregulatorn är den vanliga som fuckar upp.
Jag anser att 30 är lite väl högt.....

Sök på google på google om resistansmätning/generator så du gör rätt.Möjligtvis engelska sökord så får du träff
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top