Murdoc
Ge mig pengar!
Hej!
Jag fick problem med laddningen på min hoj. Den slutade helt enkelt att ladda batteriet. Nu när jag bytt laddningsregulator så laddar den för mycket istället, minst 20V på tomgång. (Jag stängde av fort som fan för att inte bränna något annat)
Hojjen är en Suzuki GSXR 600 -98.
Det jag hittils gjort är:
-Mätt generatorns spänning direkt på de tre svarta kablarna. Den lämnar ca 70V vid 5000 varv.
-Motståndet mellan "faserna" på generatorn ligger på ca 0,6Ohm. (Enligt Haynes bör det ligga på 0,3 Ohm, vad kan detta bero på?)
-Mätt den gamla regulatorn och konstaterat att den är kass. Fick inga värden alls mellan någon av ledarna i den.
-Monterat en "ny" regulator till en Ninja -98, som enligt Spinnin Wheel är mycket bättre och ska funka på min hoj. Den har 6 ledare istället för 5. Jag fick ett kopplingschema av dem och har kopplat enligt detta. Den 6e ledaren är brun och ska enligt dem kopplas till +12V på tändningen. Jag lånade pluskabeln till bakljuset.
Det som händer är att när jag startar motorn så ligger spänningen över batteripolerna på ca 17,5V och ökar snabbt mot 20V. Då stänger jag av, och jag vill inte varva motorn för att riskera att sabba något.
Om jag kopplar ur den bruna "styrningskabeln" till regulatorn så laddas batteret ändå med 17-20V på tomgång. Det blir alltså ingen skillnad om jag har den inkopplad eller ej.
Batteriet är ett friskt och nytt biltema-batteri, och den är fulladdad med en C-tek. (14,5V med tändningen avstängd, och ca 13,7V med tändningen påslagen.)
Någon som vet vad som kan vara fel?
Mvh Johan
Jag fick problem med laddningen på min hoj. Den slutade helt enkelt att ladda batteriet. Nu när jag bytt laddningsregulator så laddar den för mycket istället, minst 20V på tomgång. (Jag stängde av fort som fan för att inte bränna något annat)
Hojjen är en Suzuki GSXR 600 -98.
Det jag hittils gjort är:
-Mätt generatorns spänning direkt på de tre svarta kablarna. Den lämnar ca 70V vid 5000 varv.
-Motståndet mellan "faserna" på generatorn ligger på ca 0,6Ohm. (Enligt Haynes bör det ligga på 0,3 Ohm, vad kan detta bero på?)
-Mätt den gamla regulatorn och konstaterat att den är kass. Fick inga värden alls mellan någon av ledarna i den.
-Monterat en "ny" regulator till en Ninja -98, som enligt Spinnin Wheel är mycket bättre och ska funka på min hoj. Den har 6 ledare istället för 5. Jag fick ett kopplingschema av dem och har kopplat enligt detta. Den 6e ledaren är brun och ska enligt dem kopplas till +12V på tändningen. Jag lånade pluskabeln till bakljuset.
Det som händer är att när jag startar motorn så ligger spänningen över batteripolerna på ca 17,5V och ökar snabbt mot 20V. Då stänger jag av, och jag vill inte varva motorn för att riskera att sabba något.
Om jag kopplar ur den bruna "styrningskabeln" till regulatorn så laddas batteret ändå med 17-20V på tomgång. Det blir alltså ingen skillnad om jag har den inkopplad eller ej.

Batteriet är ett friskt och nytt biltema-batteri, och den är fulladdad med en C-tek. (14,5V med tändningen avstängd, och ca 13,7V med tändningen påslagen.)
Någon som vet vad som kan vara fel?

Mvh Johan