Generatorfel...

Du ska spänningsmäta statorn med löskopplade kablar. Eftersom generatorn blir varm låter det som du fortfarande har den inkopplad mot regulatorn.

Om du mätt med den löskopplad, prova att motståndsmät mellan kablarna som går till generatorn med motorn avstängd.

jag kopplade ut en kabel som gick från generatorn, men ska jag även koppla ut den som går till regulatorn? Jag ska testa mäta igen när motorn inte är på :)

Detta står i manualen men det ska komma 3st kablar från generatorn (statorlindningen) som har en snabbkoppling, dra sär snabbkopplingen och motståndsmät statorn mellan anslutningarna med motorn avstängd.

Ska vara runt 0,2-1,5ohm.

Starta motorn och mät växelspänningen mellan anslutningarna, ska vara över 65V vid 5000rpm (kall motor).

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    55.2 KB · Visningar: 49
Detta står i manualen men det ska komma 3st kablar från generatorn (statorlindningen) som har en snabbkoppling, dra sär snabbkopplingen och motståndsmät statorn mellan anslutningarna med motorn avstängd.

Ska vara runt 0,2-1,5ohm.

Starta motorn och mät växelspänningen mellan anslutningarna, ska vara över 65V vid 5000rpm (kall motor).

Så nu har jag varit nere i garaget lite snabbt. testade att mäta i ohm men den visar bara 0.00 med motorn avstängd, den gav lite utslag först men gick sen snabbt ner till 0.00.. Sen satte jag igång motorn och mätte kablarna och då mätte jag i växelström och två av kablarna mätte 26 V men en av de mätte bara 18 V :-/

dock han jag inte mäta med kabeln till regulatorn urkopplad...hade bråttom med matvaror hem så svänge förbi snabbt för att kolla det där med ohm :) i morgon ska jag ner igen och koppla ur regulatorn och göra mätningar igen :)

Tack alla som tar sig tid att hjälpa mig!!! underbart att få lära sig massa nya saker kring hojjen:banana:tummenupp

Last edited:
Isär med kontakten!

Sorry sorry :rolleyes: såg i mobilen att jag fått nya inlägg så jag läste dem snabbt och tog vägen förbi garaget för att kolla de nya grejerna. dock hade jag inte tid att montera av kåpan bak för att komma åt kontakten till regulatorn...

återkommer i morgon då jag fixat det:tummenupp

Enligt bilden så ska kontakten till statorn (den du ska dra isär och mäta i) sitta brevid cylindern på vänster sida, den är märkt med en pil.

Isär med kontakten!

Så nu har jag varit nere i garaget och haft isär både kabeln som går till generatorn (se bild 1) och kablen till likriktaren(se bild 2)

Jag började med att mäta kabeln till statorn i ohm i avstängt läge då fick jag dessa resultat.

det finns 3 kablar vi kallar dem K1, K2 och K3, jag skriver även ut på vilken av kablarna jag hade den röda delen från mätinstrumentet och på vilken kabel jag hade den svarta genom att skriva R och S.

R S
K1-K2 1,5 ohm
K1-K3 1,5 ohm
K2-K1 1,5 ohm
K2-K3 1,5 ohm
K3-K1 1,5 ohm
K3-K2 1,4 ohm

Sen mätte jag samma kablar med motorn på - kall. då mätte jag i växelström
R S
K1-K2 25,4 V
K1-K3 25,4 V
K2-K1 26,2 V
K2-K3 18,9 V
K3-K1 26.0 V
K3-K2 18,9 V

Jag testade även att varva ur till 5000 rpm och då fick jag resultaten
R S
K1-K2 ca 64-67 V
K1-K3 ca 64-67 V
K2-K1 ca 64-67 V
K2-K3 ca 48-50 V
K3-K1 ca 64-67 V
K3-K2 ca 48-50 V

Det verkar ju onekligen som att det är något knasigt i kabel 2 och 3 då det endast är mellan dessa två kablar som det ger konstiga resultat:va

OBS! även fast jag kopplat ur både kabeln till generatorn och till likriktaren så blir generatorn likförbannat kokhet även fast jag startat den kall och den bara är igång ca 2 min... :va

Någon som har någon ide utifrån dessa resultat? :)

Bifogat

• generatorkabel.jpg
    generatorkabel.jpg
    226.4 KB · Visningar: 44
  • Likriktaren.jpg
    Likriktaren.jpg
    213.6 KB · Visningar: 41
Last edited:
Enligt boken ska du ha 55V vid 5000RPM utan regulatorn.

0,3 Ohm motstånd och om du mäter mellan kontakt och jord ska du inte ha kontakt.

Hmm då är ju mina siffror helt åt skogen :P får kanske beställa en regulator och testa om något blir bättre efter det.. Och blir det inte det får jag beställa en ny stator

Statorn är inte frisk men jag tycker den borde laddat ändå, det jag tror har hänt är att regulatorn har gått åt skogen och sedan har en statorlindning blivit överhettad och delvis kortsluten.

Prova att mät upp regulatorn enl. boken och se om den ser frisk ut.

Så nu har jag varit nere i garaget och haft isär både kabeln som går till generatorn (se bild 1) och kablen till likriktaren(se bild 2)

Jag började med att mäta kabeln till statorn i ohm i avstängt läge då fick jag dessa resultat.

det finns 3 kablar vi kallar dem K1, K2 och K3, jag skriver även ut på vilken av kablarna jag hade den röda delen från mätinstrumentet och på vilken kabel jag hade den svarta genom att skriva R och S.

R S
K1-K2 1,5 ohm
K1-K3 1,5 ohm
K2-K1 1,5 ohm
K2-K3 1,5 ohm
K3-K1 1,5 ohm
K3-K2 1,4 ohm

Sen mätte jag samma kablar med motorn på - kall. då mätte jag i växelström
R S
K1-K2 25,4 V
K1-K3 25,4 V
K2-K1 26,2 V
K2-K3 18,9 V
K3-K1 26.0 V
K3-K2 18,9 V

Jag testade även att varva ur till 5000 rpm och då fick jag resultaten
R S
K1-K2 ca 64-67 V
K1-K3 ca 64-67 V
K2-K1 ca 64-67 V
K2-K3 ca 48-50 V
K3-K1 ca 64-67 V
K3-K2 ca 48-50 V

Det verkar ju onekligen som att det är något knasigt i kabel 2 och 3 då det endast är mellan dessa två kablar som det ger konstiga resultat:va

OBS! även fast jag kopplat ur både kabeln till generatorn och till likriktaren så blir generatorn likförbannat kokhet även fast jag startat den kall och den bara är igång ca 2 min... :va

Någon som har någon ide utifrån dessa resultat? :)

Iom att det är växelspänning så spelar det ingen roll på vilken röd resp svart sitter på, K1-K3 = K3-K1
Så det är förmodligen mätfel/kontaktglapp när du får olika värden på två mätningar på samma kabelpar. I mina ögon så verkar generatorn ge vad den ska så felet bör ligga i laddregulatorn.

Hur varm blir generatorn? Får den strålningsvärme på sig nånstans ifrån, har du kollat hur varm generatorn har varit när allt har funkat, är lagren i generatorn lättsnurrade?

Iom att det är växelspänning så spelar det ingen roll på vilken röd resp svart sitter på, K1-K3 = K3-K1
Så det är förmodligen mätfel/kontaktglapp när du får olika värden på två mätningar på samma kabelpar. I mina ögon så verkar generatorn ge vad den ska så felet bör ligga i laddregulatorn.

Hur varm blir generatorn? Får den strålningsvärme på sig nånstans ifrån, har du kollat hur varm generatorn har varit när allt har funkat, är lagren i generatorn lättsnurrade?

Ok, generatorn blir lika varm på 2 min som den brukar vara efter Jag kört 30-40 min.. Kan inte utesluta strålningsvärme. Men det känns lite konstigt. Ska kolla lagren:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT