Så nu har jag varit nere i garaget och haft isär både kabeln som går till generatorn (se bild 1) och kablen till likriktaren(se bild 2)
Jag började med att mäta kabeln till statorn i ohm i avstängt läge då fick jag dessa resultat.
det finns 3 kablar vi kallar dem K1, K2 och K3, jag skriver även ut på vilken av kablarna jag hade den röda delen från mätinstrumentet och på vilken kabel jag hade den svarta genom att skriva R och S.
R S
K1-K2 1,5 ohm
K1-K3 1,5 ohm
K2-K1 1,5 ohm
K2-K3 1,5 ohm
K3-K1 1,5 ohm
K3-K2 1,4 ohm
Sen mätte jag samma kablar med motorn på - kall. då mätte jag i växelström
R S
K1-K2 25,4 V
K1-K3 25,4 V
K2-K1 26,2 V
K2-K3 18,9 V
K3-K1 26.0 V
K3-K2 18,9 V
Jag testade även att varva ur till 5000 rpm och då fick jag resultaten
R S
K1-K2 ca 64-67 V
K1-K3 ca 64-67 V
K2-K1 ca 64-67 V
K2-K3 ca 48-50 V
K3-K1 ca 64-67 V
K3-K2 ca 48-50 V
Det verkar ju onekligen som att det är något knasigt i kabel 2 och 3 då det endast är mellan dessa två kablar som det ger konstiga resultat
OBS! även fast jag kopplat ur både kabeln till generatorn och till likriktaren så blir generatorn likförbannat kokhet även fast jag startat den kall och den bara är igång ca 2 min...
Någon som har någon ide utifrån dessa resultat?