Generator som ger mer kräm

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Generator som klarar ge mer ström

Vet någon hur generatormarknaden är till MC?

De känns som att den inte borde va lika utsträckt som till bil där man har strömslukande förstärkare, extraljus o så vidare..
Och generatormarknaden har ju anpassat sig efter de.

Frågan är om de finns strömstarkare generatorer till MC!?

Och hur pass utsträckt är modellanpassningen?
Kan en generator från en CBR900 passa i en YZF1000R till exempel?

Är de nån som är insatt?

Tack för hjälp! // Kenta :hej
 
Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
Ska du montera på nåt strömkrävande på hojen?
Ja ska göra en egen strålkastare. Den som sitter nu är en H4.
Där helljuset är på 60W eller runt de.
Den nya som jag gör sitter de dubbla H7or i. Plus två park.lampor.
Batterispänningen sjunker till 13.1V vid den belastningen så de känns som att man kommer dra ut batteriet till slut.

Så vida de inte finns effektsvagare H7or? Eller åtminstone med samma sockel som H7.
Ja har ju så klart den ända årsmodellen av GSXR4orna (-86) som har bara en strålkastare. Men dom runt omkring, -85 till exempel, har två runda strålkastare och således 2x35Ws lampor.

Är de de i dagens hojjar också eller är de 55W som används nu?

Finns de 35wattare att få tag på? :confused: // :hej
 
Dessa är på 45/40w och har samma sockel som H4. Borde funka. :tummenupp

edit: såg nu att det skulle va H7 du skulle ha.. :rodnar
 
EBS skrev:
Dessa är på 45/40w och har samma sockel som H4. Borde funka. :tummenupp

edit: såg nu att det skulle va H7 du skulle ha.. :rodnar
Jo. Dom där hade för stor pära dessutom. Den måste va avlång som en H7a för att passa i hålet :(
 
Nu är jag ute på djupt vatten..

Kan ännu inte allt om hoj-el men skall försöka förklara..

..Om jag förstått vill du ha mera kräm ur en generator/alternator på hojen?

1. En god början är RTFM (Read The Fucking manual)
Där kan du se hur mycket kräm din hoj kan ge. Är den inte alltför gammal skulle jag gissa på 200-250W. Om du inte har någon, ta då reda på det någon annanstans..
2. Tag sedan papper och penna och räkna efter hur mycket befintlig elutrustning behöver. Tändning kan ta ca 20-25w, bakljus 5W, (blinkers 10-45W), div smålampor 10W, huvudbelysning .. beror på om en eller två lampor lyser.. se boken..o s v..
Blinkers och bromsljus kan du nog hoppa över, de lyser ju bara tillfälligt.
Använd kalkylatorn och summera ihop. Du bör ha ca 20% i reserv.
(Polisen lär gilla BMW pga de lär ha 600W generator som standard..).
BMW lär dessutom ha en riktig styrbar generator av biltyp när många andra har en leksaksgenerator med permanetmagneter roterande runt statorn.
En bilgenerator på 55A kan man bara byta mot t ex en 90A då den lever ett eget liv, den har regulatorn integrerad och denna styr då mera ström i rotorlindningen = kraftigare magnetfält = möjlighet till högre uttagen effekt. OK?
En hoj-generator har ju ett fast (permanent)magnetfält och man kan då inte enkelt höja effekten..
Hoppas att jag inte har alltför fel

Och så till slut mitt vanliga: "messen ist wissen" att mäta är att veta..
Ingen ide att gissa, räkna först ihop effekten, mät sedan för att kolla om verkligheten resulterar i laddning eller urladdning av batteriet....onödigt att prova den hårda vägen om man inte är tvungen. Jag har sprungit igång en 110kgs 125a men det är kanske inte lika kul med 180kg sporthoj...


(Ulf Lundin.. var är du??)
 
Last edited:
Kenta skrev:
Ja ska göra en egen strålkastare. Den som sitter nu är en H4.
Där helljuset är på 60W eller runt de.
Den nya som jag gör sitter de dubbla H7or i. Plus två park.lampor.
Batterispänningen sjunker till 13.1V vid den belastningen så de känns som att man kommer dra ut batteriet till slut.

Så länge den laddar över 12v borde det väl inte vara någon risk att batteriet tar slut. eller? vad laddar den när du varvar motorn då? (inte helt säker.. men tror inte att det ska ta slut med ström)
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top