P-nutZ
The end is now!
laddningsrelä eller laddregulator är samma sak men regulator kanske är det korrekta uttrycket..
mvh peter
mvh peter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
laddningsrelä eller laddregulator är samma sak men regulator kanske är det korrekta uttrycket..
mvh peter
aha, trodde det fanns ett av varje![]()
Begreppen på elektriska komponenterna är till en början helsnurriga för en lekman, stator/generator/alternator/regulator/rectifier.. vissa saker är samma del nu, men var separata förr i tiden osv, vissa saker heter en sak på svenska men någonting annat på engelska, som i sin tur betyder en tredje sak på svenska.![]()
Gläd dig åt att det faktiskt inte är så svårt att mäta upp prylarna bara du har en servicemanual tillgänglig o lite tålamod.
Hur går det??!!
Några förtydliganden om begreppen laddningsrelä, (spännings)-regulator, likriktare etc.
Laddningsrelä: Förr använde man elektromekaniska reläer som kopplade in generatorn när spänningen blev för låg och kopplade ur generatorn när spänningen blev för hög (ON/OFF-reglering).
Spänningsregulator:
Numera används oftast elektroniska komponter för att reglera spänningen istället (transistorer eller tyristorer) och det finns inget som mekaniskt kopplar in eller ur generatorn utan det sker "elektroniskt" genom komponenternas elektriska karakteristik. Många använder dock fortfarande begreppet "laddningsrelä/laddrelä" även om det inte är en korrekt benämning för spänningsregulatorerna. (De har dock samma funktion).
Alternator = Generator
Stator = Den del (lindning+järnkärna) i generatorn som är statisk (dvs rör sig ej).
Rotor = Den del (lindning+järnkärna) i generatorn som roterar (rör sig prop. mot motorvarvtalet).
Rectifier = Likriktare (oftast en diodbrygga som omvandlar växelspänningen från generatorn till likspänning till batteriet).
Rectifier/Regulator = Kombinerad likriktare/spänningsregulator
Vet inte hur det ser ut på Din hoj har Du ett schema och kan läsa det? om det finns ett "kopplingsblock" på kabeln från generatorn så kan det vara så att Du kan mäta statorn men då måste Du veta vad Du skall ha för värde tänk på att det är låga värden så det går inte alltid att mäta med ett "dåligt" instrument, vet du inte värdet så kan Du kolla om lindningarna har samma värde då är det troligt att de är hela. Nästa steg är att kolla resistansen mellan lndning och gods det värde skall vara mycket högt -oändligt
sedan kan Du kolla rotorn jag förmodar att Du har en "lindad rotor" då har du först två "kol" som måste ha kontakt med släpringarna på rotorn kolen får inte vara nerslitna så att de ger dålig kontakt, kan Du ta bort kolen så kommer Du kanske åt att mäta på släpringarna men även här behöver Du veta vad Du skall förvänta Dig för värde (kanske runt 3 ohm) sen är det bara att kolla resistansen mellan släpringarna och "godset"
Det finns ytterliggare en möjlighet att kolla om Du har en eller flera dioder som "läcker" Du kan kolla genom att först stänga av hojen och alla förbrukare sedan lossar Du minuskabel från batteriet och kopplar in en ampermätare mellan minus på batteriet och den lossade minuskabeln eller direkt till "jord" tänk på att börja mäta på instrumentets högsta strömområdet det skall inte gå någon ström från batteriet nu men jag tror att detta är osannolikt
Det var lite om hur Du kan göra men känner Du någon som har koll på elen så be om hjälp det kan bli dyrt om det går fel
Har samma problem med min R1:a.....
Måste man byta ut hela "generatorn" eller sitter det inte några kol som man kan byta som på en bilgenerator?
Har samma problem med min R1:a.....
Måste man byta ut hela "generatorn" eller sitter det inte några kol som man kan byta som på en bilgenerator?
är du säker på att det är generatorn ? vad har du för spänning ut ?
Verkar som jag hittat felet!
Batteriet håller strömmen om jag stänger av larmet,,, sjukt retligt... kan det verkligen vara så...
Vist kan det vara så, kolla vad larmet drar i ström, har Du någon uppgift på vad det skall "dra" så kan Du se om det stämmer, är det rätt så är det "problem" om Du vill ha hojen larmad en längre tid, men du kan räkna om Du vet strömförbrukningen hur länge batteriet håller, men då har Du inget "kvar att starta på "
Kommer inte ihåg vad jag hade för spänning ut... Fick hjälp med att mäta upp det där då jag har tummen mitt i handen när det gäller el. Men jag fick konstaterat att det var generatorn som gett upp. Har fått tag i en beg. sådan nu men jag har inte hunnit byta ut den ännu.
Någon som vet vad svänghjulet ska dras med för moment? Ska man använda gänglåsning?
Du kan se redan innan du plockar av svänghjulet om statorn (generator) har bränt, det syns väldigt tydligt mellan hålen, svänghjulet dras med 65Nm och kåpan 12 Nm, jag har nyligen bytt på min o hade ingen gänglåsning!
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |