Generator hjälp R1

Plextor

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
???
alright så blir det till att mecka... yamhacenter i helsingborg ? kanske har på mchuset i malmö oxo...



alright, tack för tipset!



får igång motorn med nyladdat batteri svar ja... har inte kollat dioder... vilka och var sitter dom ?

kan jag mäta ifall generatorn är kass utan att ta av generator kåpan ?

ja du kan lossa kontakten mellan generatorn och laddnings regulatorn och mäta mellan dom 3 stiften på kontakten ställ in mätinstrumentet på växelström och starta hojen håll gasen på 5000 varv och
mät mellan stift
1-2 = + 50 volt
1-3 = + 50 volt
2-3 = + 50 volt
om du har mindre än 50 volt på något av stift paren så är statorn trasig
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
ja du kan lossa kontakten mellan generatorn och laddnings regulatorn och mäta mellan dom 3 stiften på kontakten ställ in mätinstrumentet på växelström och starta hojen håll gasen på 5000 varv och
mät mellan stift
1-2 = + 50 volt
1-3 = + 50 volt
2-3 = + 50 volt
om du har mindre än 50 volt på något av stift paren så är statorn trasig


ok ska testa det
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
ja det är en kontakt med 3 vita kablar som du måste lossa

Så...

när jag mätte hade jag samma volt antal ovavsett hur jag mätte(1-3,1-2,2-3) ca 50-60v vid 5000v/m och om jag gasade mer så fick jag högre volt antal, så jag antar att generatorn är OK... vad kan det då vara......har fortfarande inte 14 volt över batteriet vid 5000 varv.... vad kan det vara då ? fattar inte....
 

Plextor

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
???
Så...

när jag mätte hade jag samma volt antal ovavsett hur jag mätte(1-3,1-2,2-3) ca 50-60v vid 5000v/m och om jag gasade mer så fick jag högre volt antal, så jag antar att generatorn är OK... vad kan det då vara......har fortfarande inte 14 volt över batteriet vid 5000 varv.... vad kan det vara då ? fattar inte....

verkar som det är något fel med laddregulatorn vad får du för volt värde? dum fråga men du mäter väl likspänning
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
verkar som det är något fel med laddregulatorn vad får du för volt värde? dum fråga men du mäter väl likspänning

ja klart jag mäter lik :tummenupp

jag trodde oxo att det va regulatorn det va fel på, så jag köpte en begagnad men det hjälpte inte ett dugg... alltså volt antalet ligger på samma... men jag har ju inte provat att ladda batteriet fullt och mäta... men det ska väl kvitta... om batteriet inte är fullt laddat ska det väl vara 14V över det ändå(när motorn är igång givetvis)
 

Plextor

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
???
ja klart jag mäter lik :tummenupp

jag trodde oxo att det va regulatorn det va fel på, så jag köpte en begagnad men det hjälpte inte ett dugg... alltså volt antalet ligger på samma... men jag har ju inte provat att ladda batteriet fullt och mäta... men det ska väl kvitta... om batteriet inte är fullt laddat ska det väl vara 14V över det ändå(när motorn är igång givetvis)

ja detta var mystiskt har du provat att flytta runt jordpinnen på instrumentet och mätt det kan ju var dålig jord vid batteriet har du kollat styrkan på framlampan när du varvar så att den inte är för svag
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
ja detta var mystiskt har du provat att flytta runt jordpinnen på instrumentet och mätt det kan ju var dålig jord vid batteriet har du kollat styrkan på framlampan när du varvar så att den inte är för svag

ja jag har bra ljus i lampan...men laddningsrelä ? finns det ett sånt ?
som jag har förstått på bilar. Så öppnar L.reläet när motorn startar, och den likriktade spänningen från regulatorn kommer fram till batteriet och laddar det.Rätt så långt ?
På Mc borde det väl vara samma, tänkte att kanske släpper relet inte igenom, men vilket är det om det finns ett ?
 

Plextor

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
???
ja jag har bra ljus i lampan...men laddningsrelä ? finns det ett sånt ?
som jag har förstått på bilar. Så öppnar L.reläet när motorn startar, och den likriktade spänningen från regulatorn kommer fram till batteriet och laddar det.Rätt så långt ?
På Mc borde det väl vara samma, tänkte att kanske släpper relet inte igenom, men vilket är det om det finns ett ?

jag är inte säker på att det finns ett löst relä utan att allt finns inbyggt i laddregalatorn men jag kan ha fel
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
ja klart jag mäter lik :tummenupp

jag trodde oxo att det va regulatorn det va fel på, så jag köpte en begagnad men det hjälpte inte ett dugg... alltså volt antalet ligger på samma... men jag har ju inte provat att ladda batteriet fullt och mäta... men det ska väl kvitta... om batteriet inte är fullt laddat ska det väl vara 14V över det ändå(när motorn är igång givetvis)
Ladda upp batteriet fullt o mät, är generatorn kass så drar det ju ur batteriet så fort motorn är igång, och då har du inte dina 14V. Kan ju helt enkelt vara ditt batteri som är dåligt.
 
Last edited:

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Ladda upp batteriet fullt o mät, är generatorn kass så drar det ju ur batteriet så fort motorn är igång, och då har du inte dina 14V. Kan ju helt enkelt vara ditt batteri som är dåligt.

Men batteriet är 2 månader gamalt. trodde det va batteriet förra sässongen med... köpte ett nytt då med...
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
alright. Nu börjar det bli intressant, skulle gissa att det inte släpper igenom vad det ska
ta av kontakt stycket och titta hur det ser ut dom brukat vara rejält sönderbrända om relät är paj...men brukar vara lite ful även fast det fel

alright. Nu börjar det bli intressant, skulle gissa att det inte släpper igenom vad det ska
ta av kontakt stycket och titta hur det ser ut dom brukat vara rejält sönderbrända om relät är paj...men brukar vara lite ful även fast det helt
 
Last edited:

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
ta av kontakt stycket och titta hur det ser ut dom brukat vara rejält sönderbrända om relät är paj...men brukar vara lite ful även fast det fel


ta av kontakt stycket och titta hur det ser ut dom brukat vara rejält sönderbrända om relät är paj...men brukar vara lite ful även fast det helt

du menar inte regulatorn nu va ? för det va det enda jag hittade där under, och det ser bra ut...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top