GENERALKNAS! - Bromsar.

Precis, slangdilemmat är nog oxå en liten bov i det hela... Kan mycket väl vara så att det lossnat material i slangen som gör den till en tillfällig "backventil" ungefär. Nya slangar är beställda. Vet ej när dom kommer dock :(

Luftat, rengjort, insmordt (stavning?) och ömhet har vart nyckelord i min bromsrenovering. Nu är det mer svordomar, ond bråd död åt hojen och diverse könsord som försigkommer. =?&%=(&¤)(%)

:hej

Tjena Hållundan :)

Hmm….

Kan vara knepigt med bromssystem.

Mitt förslag:
Renovera oken en gång till (som du säger). Ta ur alla tätningar och tvätta rent, blås rent med tryckluft (checka då också att okhalvorna har bra förbindelse med varandra så att det inte är något ”skräp” i förbindelsehålet). Inspektera tätningsspåren så det inte finns några avlagringar där eller annat ”guck” där. Fetta sedan in tätningarna och kolvarna, använd denna gång ett silikonfett (med fel fett kan tätningarna svälla) som jag tror finns på OK. Senast jag köpte var det en liten röd, blå och vit tub. Kan ha hetat silglyde, minns inte riktigt.

När man pressar i kolvarna så får det inte gå för trögt, då är något fel! Om du gjort detta och kolvarna gick bra i kan det enligt min mening inte vara något fel på oken. Då får man leta efter felet uppe vid huvudcylindern (bromshandtaget). Har inte helt förstått hur dina problem yttrar sig men det kan ju vara så att bromshandtaget inte släpper tillbaka bromsvätskan som den ska (prova trycka bromshandtaget åt fel håll/ ev. skruva av det för att se om det blir bättre) och därför ger ett tryck i bromssystemet som resulterar i anliggning på bromsskivorna.

Slangarna ja :) , skulle jag vilja säga inte har någon betydelse för detta problem (anliggningen). Men blås ur dom så det inte ligger nåt skräp i. Stålomspunnet är bra för att de tar bort ev. svampighet i systemet pga gamla/dåliga gummislangar.

Förresten, kan nog skeva skivor ge liknande problem. Ligger skivorna an bara på en del av varvet?

Lycka till!

Mvh
Karl / KRK

Skivorna är hela, eller inte snea. Dom ligger an hela varvet...

Jag ska som sagt fixxa nya tätningar, och ta ett annat fett denna gången då :)

Ta väck handtaget å kolla huvudcylindern... Och som sagt köpa nya slangar...

Ska jag göra någon slutgiltlig beställning KRK? Jag vill ha två separata slangar...

/h

hållundan skrev:
Skivorna är hela, eller inte snea. Dom ligger an hela varvet...

Jag ska som sagt fixxa nya tätningar, och ta ett annat fett denna gången då :)

Ta väck handtaget å kolla huvudcylindern... Och som sagt köpa nya slangar...

Ska jag göra någon slutgiltlig beställning KRK? Jag vill ha två separata slangar...

/h

Det låter som att dina problem snart är lösta :tummenupp

Som jag nämnde i mitt emailsvar till dig så har jag precis tagit hem en sändning slangkit från Fren Tubo och har därför tunt i "orderstocken" just nu, måste tyvärr invänta fler beställningar innan jag kan ta hem slangarna till dig. Endast två slangar bör gå bra. Jag har sett ditt nya email men inte hunnit svara ännu. Svar kommer snart!
/KRK

KRK skrev:
Det låter som att dina problem snart är lösta :tummenupp

Som jag nämnde i mitt emailsvar till dig så har jag precis tagit hem en sändning slangkit från Fren Tubo och har därför tunt i "orderstocken" just nu, måste tyvärr invänta fler beställningar innan jag kan ta hem slangarna till dig. Endast två slangar bör gå bra. Jag har sett ditt nya email men inte hunnit svara ännu. Svar kommer snart!
/KRK
Låter kanon!!! Keep up the good work! :tummenupp

hållundan skrev:
... I det oket som är löst däremot, hänger två av kolvarna kvar, och returnerar inte. När man ska trycka tillbaka beläggen (in med kolvarna) är det så galet trögt att det knappt går.

Dåså. Då behöver vi inte oroa oss något mer för luftning, bromsslangar etc. Två kolvar kärvar uppenbarligen, ta isär, gör rent och sätt ihop på rätt sätt så är allt frid och fröjd sen.

Eftersom endast två kolvar kärvar så är det knappast fel på bromscylinderflottet heller. Fast det har vi ju redan redit ut eftersom det var avsett för DOT4.

Robban_C skrev:
Dåså. Då behöver vi inte oroa oss något mer för luftning, bromsslangar etc. Två kolvar kärvar uppenbarligen, ta isär, gör rent och sätt ihop på rätt sätt så är allt frid och fröjd sen.

Eftersom endast två kolvar kärvar så är det knappast fel på bromscylinderflottet heller. Fast det har vi ju redan redit ut eftersom det var avsett för DOT4.

MMMMM, jag får ta ner skiten igen... Kolla om det sitter fel, å förhoppningsvis sova gott om nätterna, samt kunna bromsa igen...

To be continued...

URRninja skrev:
Hörru hållundan, hur har det gått nu då? :7peta
Har inte fått nya slangar än. Har tatt ner oket en gång till. Har inte kollat så möe mer på det. Har kört ändå. Belägget har slitit ner sig såpass att det inte ligger på lika mycket längre...

Ska göra rent huvudcylindern som fan när jag byter slangar... När dom nu kommer :rolleyes:

M.A.O inget har hänt. Orka laga skräphojar :(

Kan det vara att tätningarna är osymmetriska och ska vändas åt ett visst håll vid monteringen ?
Har för mig att sånt förekommer; bara på bil ?
/u

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...