GENERALKNAS! - Bromsar.

tobbeviking skrev:
såg att du gjort så innan, jag var inte så snabb att jag han emellan med inlägget bara :brinnerup
Men det är ofta svårt att tipsa, mkt av skruvande bara gör man juh när man har prylarna i handen.
Hoppas det löser sig med nya slangar :tummenupp
//Tobbe
Nä, det är inte lätt att vara snabb alltid. Alla är ju inte data-hypersnabbnördar som mig =)

Ja, jag hoppas som sagt att problemet avtar med nya slangar. Hade gärna slängt på dom nu, om jag haft dom...

hållundan skrev:
Det vågar jag inte svara på nu faktiskt... Minns inte riktigt det...

Har för mig att vi bromsade lite... Släppte på nipplarna och drog åt dom igen, sedan snurrade på hjulet, och då låg bromsarna an...

Jo det är ju så man normalt avluftar.
Felet skulle ju eventuellt kunna bero på att slangarna eller huvudcylindern inte släpper trycket när du släpper bromsen, om du har båda avluftningsnipplarna öppna så kan det inte finnas något tryck i systemet trots detta.
Slutar bromsarna att ligga an när du gör det så vet du att det är det som är felet.

Micke_Lindstrom skrev:
Felet skulle ju eventuellt kunna bero på att slangarna eller huvudcylindern inte släpper trycket när du släpper bromsarna, om du har båda avluftningsnipplarna öppna samtidigt så kan det inte finnas något tryck i systemet trots detta.
Slutar bromsarna att ligga an när du gör det så vet du att det är det som är felet.
Jo det är sanning. Jag har som sagt fått för mig att det måste vara nånstans påvägen till oken som felet ligger nu. För så rena oken var efter att vi hade plockat ner dom kan knappast orsaka något sådant här stort problem.

Det måste som sagt vara returtrycket som "stannar" nånstans på vägen, antingen i slangarna eller i huvudcylindern. Tror jag.

hållundan skrev:
Varför har man då OK-fett om det gör o-nytta???

Jag har kleggat lite OK-fett på cylindrarna, vilket har gett smörj på oringarna, garanterat...

Förstår inte riktigt varför man har fettet då? Känns lite märkligt.

Vad är detta OK fett frågar jag igen??

Är det silikone fett, det är det enda du kan ha på kolvarna, för att alla packningar sväller av petroliumbaserade oljor o fetter, det är då ren katastrof med alltihop.

Silwer skrev:
Vad är detta OK fett frågar jag igen??

Är det silikone fett, det är det enda du kan ha på kolvarna, för att alla packningar sväller av petroliumbaserade oljor o fetter, det är då ren katastrof med alltihop.

Det är ju som sagt ett speciellt OK-fett, en blå tub med tysk text. Minns ej namnet, då den var tysk, men absolut, varför skulle den inte vara avsedd för kolvarna i bromsoken om den heter "bremsecylindern-fett" eller nått sånt...

Nåväl, jag och skorpan har funderat och antagligen kommit fram till att oket är slut. Får leta efter en tok efter ett ok frpn en skrotad hoj.

ÄR DET SAMMA OK TILL EN FZR 600 och FZR1000? Kan vara bra att veta i sökandet efter begagnade pinaler...

/H

Hur tar ett ok schlut? Är det på grund av der Tüska bremsefett eller nåt...? :tungan
?

Har lite funderingar på de här.

Jag hade själv riktiga problem med att få ordentlig bromsverkan på min hoj förra säsongen.
"Ung&dum" som man va(ä)r gick jag på den stora kakan med en gång och skruvade isär allt. Och då menar jag riktigt isär :) (Se bild nedan.)
Ja, de är en del av den gamla bromsvätskan du ser i bunken. Inte undra på att bromsarna sög :rolleyes:

Putsade upp allt skinande blankt. Blåste ur alla kanaler och slangar med luft. De bara rann äcklig, brun klägg ur sakerna :zpy
Monterade så ihop pryttlarna.
Använde inget fett eller nånting nånstans utan blötte bara ner o-ringar, packboxar och kolvar med ny bromsvätska för att få allt på plats lätt och smidigt.
Jag kanske inte måste poängtera att jag tryckte in kolvarna i botten vid montering men jag gör de ändå för att vara övertydlig. Gjorde du de när du hade isär?

Hur som helst. Sen kom avgrundsproblemet som jag fipplade med i månader.
Avluftning efter avluftning gick och de blev väl yttepyttelite bättre för varje gång men långt ifrån tillfredsställande.
Jag köpte bromsavluftare från Biltema och jag vettifan allt. Den sög för övrigt.

Beslut togs och jag åkte till en hydraulfirma och införskaffade mig stålomspunnet.
Nu jävlar skulle man få bromsverkan. Men nää.
Padsen tog efter halva slaglängden på bromsgreppet och max bromsbett med 1cm kvar till handtaget.
Detta vid kalla bromsar inne i verkstan då. Prestandan ökade något med lite värme i systemet men vagt.

Spånade på det hela nu i vinter och kom fram till att bromsvätskeväxeln var jordens luftförråd.
Satt horisontellt monterad undertill på ramen. (Se bild nedan.)

Ett nytt beslut togs och jag åkte till samma hydraulfirma och lät tillverka ett par långa slangar, istället för tre korta, och monterade på schabraket. (Se bild nedan.)
Vad som hände? Jo pang sa de så hade man bromsverkan som inte går av för hackor :tummenupp

Jag säger inte att de är till 100% så för dig men nåt så fjuttigt som luft kan ställa till med en jävla massa.

Tipset så:
Skruva isär allt. Allt. Rengör allt. (Vilket de verkar som du redan har gjort fem(ton) gånger men en gång till får de nog bli :) )
Skippa de där fettet. Använd bromsvätska som halkalätt-medel vid montering.

När du luftade: Fick du nåt gensvar i handtaget?
De är mer tekniken än tiden de går åt att lufta som ger resultat. De är i alla fall en sak jag lärt mig med mina ok som har dubbla luftningsnipplar :arsele
Skillnaden mellan noll bromsverkan och helstumt handtag är hårfin.
De räcker med ett ända luftningsvrid till på nippeln så har man gensvar i handtaget direkt.

Nåväl. Hoppas de gav någon form av ljus i tunneln.
/ :hoppa

Bifogat

• isärplockade ok.JPG
    isärplockade ok.JPG
    45.5 KB · Visningar: 106
  • gammalt bromssystem.JPG
    gammalt bromssystem.JPG
    18.6 KB · Visningar: 105
  • nytt bromssystem.JPG
    nytt bromssystem.JPG
    17.1 KB · Visningar: 87
Micke_Lindstrom skrev:
Felet skulle ju eventuellt kunna bero på att slangarna eller huvudcylindern inte släpper trycket när du släpper bromsen, om du har båda avluftningsnipplarna öppna så kan det inte finnas något tryck i systemet trots detta.
Precis vad vi gjorde igår.
Lossa på diverse nipplar o slangar utan att höger ok släpper men vänster går tbx hur lätt som helst,dessutom så gick det inte så lätt nu längre.
Köp du ett nytt (läs beg. fungerande på skroten) ok så ska du se att det funkar :tummenupp

@Kenta: Exakt så mycket ha jag också plockat ner det. Det du säger med den däringa horisontella förgreningen kan nog fan stämma för mig med. Har nämligen också en sådan stor historia under styrkronan ungefär.

Jag ska försöka hitta stålomspunna slangar som är "separata" ska även köpa nya packningar till oken idag. Kanske köper ett ok, om jag får ett för bra pris.

Jag har dock inte två avluftningsnipplar på min hoj. Faktiskt. Isåfall borde jag sett dom, efter såpass noggran isärplockning.

Nä, nu jäklar ska jag få bukt på detta!!! Tack för hjälpen!!!! :Bugar

Alla andra också, för den delen!

/Henke

Jag gjorde samma operation som Kenta på min 400Gixxer, kastade oljefördelaren och skruvade dit två slangar istället för tre. Funka kanon! :tummenupp

Sedan att oken på den hojen är en historia i sig................................ :huvet

DumDum skrev:
Jag gjorde samma operation som Kenta på min 400Gixxer, kastade oljefördelaren och skruvade dit två slangar istället för tre. Funka kanon! :tummenupp

Jo, men det är väl knappast problemet i det här fallet? Hade hållundan haft taskig bromsverkan och svampig känsla i handtaget så hade det säkert varit the way to go, men inte för att fixa kärvande bromsar.

EDIT: Jag är uppenbarligen lite dum i huvudet.. :rodnar Det var så längesen jag läste början på den här tråden att jag glömde att hållundan hade det problemet också. Sorry, glöm vad jag sa :hej

Last edited:
hållundan skrev:
Det du säger med den däringa horisontella förgreningen kan nog fan stämma för mig med.
Jag ska försöka hitta stålomspunna slangar som är "separata". Ska även köpa nya packningar till oken idag.
Kanske missade att vara tydlig på denna punkten så jag stryker under de nu.
För mig var de mer så att de var konstruktionen på bromssystemet som gjorde luftningen till en mardröm.
Säger inte att de måste vara så på din hoj men värt att kolla upp.

Jag tillverkade ju kopior av de tre gamla slangarna och monterade på men fick knappt någon skillnad alls i hur långt in på handtaget bromsverkan kom. Hur mycke jag än luftade.

Så uteslut orsakerna innan du köper spunna slangar. Bara för att liksom.
Skruva bort vätskeväxeln från ramen så att eventuell luft får en mer lodrätt väg att vandra vid luftning.

Varför kolvarna inte returnerar när du släpper handtaget vettifan dock.
Hade du isär bromscylindern i handtaget och rengjorde?
Skulle de kunna vara nåt så simpelt som felmontering av packboxarna i höger ok som gör att kolvarna inte returnerar?

Och så kan ja inte släppa min skeptism mot de där bromsfettet :)

hållundan skrev:
Jag har dock inte två avluftningsnipplar på min hoj. Faktiskt. Isåfall borde jag sett dom, efter såpass noggran isärplockning.
Nej de ville jag inte påstå att du har heller. Vad jag vet är de jävligt ovanligt med två per ok.
De blir bra mycke drygare att lufta dessutom.

hållundan skrev:
Nä, nu jäklar ska jag få bukt på detta!!! Tack för hjälpen!!!! :Bugar
NP. Lycka tilll :tummenupp

Packningarna i ett bromsok är fyrkantiga om man tittar på dom i profil, när kolven trycks ut så kantrar dom lite och när trycket säpper så vill dom gå tillbaka och tar med sig kolven in en liten bit.

Kolla så attdu får i packningarna rätt!

Kolla cad-ritningen här under! :D

Bifogat

• bromskolv.JPG
    bromskolv.JPG
    14.1 KB · Visningar: 103
@Kenta: Jag ska som sagt byta slangar och kolla efter vad som kan hjälpa mig. Ska även ha isär cylindern och byta alla packningarna i oket oxå. :)

@Blue: Underbar ritning. Jo jag vet att dom är fyrkantiga dom däringa rackarna... Om jag satt dom rätt, är en annan femma däremot :) Ska som sagt köpa nya, å dom ska jag fan sätta rätt...

:hej

Inte nånstans kan jag se vad du använt vid rengöringen MEN man får ej använda petroleumbaserade ämnen!!! Rödsprit, bräkleen är det man kan använda - allt annat förstör dammtätning och gummiringen-vad-den-nu-hette-igen.
Man kan använda kopparpasta om man inte har silikonfettet mellan kolv och belagg.

UltraMarine skrev:
... Rödsprit, bräkleen är det man kan använda ...
Och metanol.

Ang luft i fördelningsblock som Kenta hade trassel med:
Misstänker man luft i ett fördelningsblock så finns det två enkla sätt att testa:
1. Lufta genom att lossa banjoskruvarna (oftast den som kommer från handtaget men testa även de övriga två) något på fördelningsblocket. Dvs krama in handtaget för kug och fosterland, lossa banjon något och dra därefter åt banjon direkt innan du släpper handtaget. Fungerar nästan jämt. Glöm inte att torka/tvätta (T-sprit eller metanol) bort den bromsvätska som kom ut ur nippeln eftersom bromsvätskan går hårt åt lack om den får ligga kvar länge.
2. Baklänges. Dvs lufta allt så gott det går på konventionellt sätt, tryck därefter in kolvarna i oken så trycks bromsvätskan tillbaks upp i behållaren och tar förhoppningsvis med sig all luft i fördelningsblocket.
Glöm inte att pumpa tillbaks kolvarna (beläggen) mot skivan innan du provkör.

Ytterligare tips i luftningssammanhang:
1. Ibland kan det hjälpa att knacka försiktigt på ok, slangar med mer med en liten plasthammare eller skruvmejselskaft för att få ut det sista skvätten luft. Detta beror antagligen på att enstaka luftbubblor "fäster" på ytorna inuti.
2. Högt tryck i systemet "sköljer" ur luften effektivare. Dvs när man fått ur den mesta luften kan man krama in handtaget allt vad man är värd innan man öppnar nippeln. PÅ så sätt byggs högt tryck upp i systemet. Om man då öppnar nippeln lite rappt så ger detta höga tryck ett snabbt flöde genom systemet (ut i nippeln). Detta gör att eventuella luftbubblor förhoppningsvis "blåser med" ut.

@Robban: Jag avluftade så som du förklarar i de båda första två punkterna, alltså pumpa upp ett tryck, lossa sedan på nippeln, när handtaget är intryckt, skruva åt och släpp upp handtaget igen... Gjorde så ett flertal gånger...

Beträffande fettet, som det är många bud om, ska jag ta reda på exakt vad det heter, och dess innehåll. För att reda ut mina/alla frågetecken...

Nu blir det iallafall en tur ner till Halmstad från Götet = 14 mil, pisseblöt i regn. JIPPIE!

/h

Fundering.......du har plockat av och satt dit oken ett par gånger, har du kollat att båda bromskivorna roterar mitt i okens mitt linje...om du förstår vad jag menar ?
Kolla det också..... om framhjulet varit av kanske inte hjulet spårar exakt där den ska vara....bara så du kolla läget.

tassen skrev:
Fundering.......du har plockat av och satt dit oken ett par gånger, har du kollat att båda bromskivorna roterar mitt i okens mitt linje...om du förstår vad jag menar ?
Kolla det också..... om framhjulet varit av kanske inte hjulet spårar exakt där den ska vara....bara så du kolla läget.
Det är en tanke som slått mig också, har inte kontrollerat det avsevärt mycket, men ändå tänkt tanken som sagt...

Grejen är ju den att, när det ena oket är av (det som kärvar mest) löper hjulet fint genom det andra, som är okej. När man bromsar nyper det bra och returnerar vätskan... I det oket som är löst däremot, hänger två av kolvarna kvar, och returnerar inte. När man ska trycka tillbaka beläggen (in med kolvarna) är det så galet trögt att det knappt går.

hållundan skrev:
Det är en tanke som slått mig också, har inte kontrollerat det avsevärt mycket, men ändå tänkt tanken som sagt...

Grejen är ju den att, när det ena oket är av (det som kärvar mest) löper hjulet fint genom det andra, som är okej. När man bromsar nyper det bra och returnerar vätskan... I det oket som är löst däremot, hänger två av kolvarna kvar, och returnerar inte. När man ska trycka tillbaka beläggen (in med kolvarna) är det så galet trögt att det knappt går.[/QUOT

Knepigt, om du rengjort, fixat å luftat........mhh.
Har du satt dit nya slangar ?
Om inte rekomenderar jag som tidigare sagt...2-slangar, direkt ner till var sitt ok.
Det kan vara så att en av slangarna har släppt material inuti, när du trycker går vätskan fram. vid retur blockeras slangen och vätskan stannar kvar,,,lite långsökt men med gamla slangar vet man inte alltif vad som händer....
förresten finns det rekomendationer på när man ska byta bromsslamngar....
En 12 år gamal hoj, borde ha bytts åtminstone 2 ggr sedan den varit ny.....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph