GENERALKNAS! - Bromsar.

Thomas-Ottosson skrev:
broms fettet får man inte ha på packningarna (oringarna i oket) dom sväller nämligen av de och då går de trökt!!!
Varför har man då OK-fett om det gör o-nytta???

Jag har kleggat lite OK-fett på cylindrarna, vilket har gett smörj på oringarna, garanterat...

Förstår inte riktigt varför man har fettet då? Känns lite märkligt.
 
Låter inte som nån bra idé att köra hem med hojen. Du kan i värsta fall riskera att bromsarna nyper. Och då blir det dyrt...
Har du haft isärr oken eller bara smörjt utan att petat ut kolvarna???
Bästa är ju att renovera bromsoken o byta packningar. Blir som nytt och man slipper bekymmer *oftast*
Bromsar är ju as viktiga...

// Tintin
 
Tintin skrev:
Låter inte som nån bra idé att köra hem med hojen. Du kan i värsta fall riskera att bromsarna nyper. Och då blir det dyrt...
Har du haft isärr oken eller bara smörjt utan att petat ut kolvarna???
Bästa är ju att renovera bromsoken o byta packningar. Blir som nytt och man slipper bekymmer *oftast*
Bromsar är ju as viktiga...

// Tintin
Nä, jag överväger att inte köra egentligen...

Jag hade isär OKen så mycket det gick. Gjorde rent, smörjde och blåste och gjorde rent... Kolvarna var helt loss... Kände över dom och ingen var direkt sliten...

Packningarna såg helt okej ut också, men de tär kanske dom som spelar mig ett spratt ändå?
 
hållundan skrev:
Varför har man då OK-fett om det gör o-nytta???

Jag har kleggat lite OK-fett på cylindrarna, vilket har gett smörj på oringarna, garanterat...

Förstår inte riktigt varför man har fettet då? Känns lite märkligt.
man lägger de mellan kolv o bromsbelägg för att slippa gnissel och anliggning vid ex glid ok
 
Om OK-flottet är gjort för att fungera tillsammans med DOT4 (som är bromsvätska) så lär det knappast vara avsett att ha bakpå beläggen. Och det stod ju tidigare i tråden att det var för DOT4.

Kolvar och tätningarna smörjs med bromscylinderfett, bakpå beläggen ska fett [binte[/b] användas, där ska ett värmetåligt silikongummi användas (om man har trassel med bromsgnissel), annars lämnar man baksidan på beläggen helt rena.
 
hållundan skrev:
Nä, jag överväger att inte köra egentligen...

Jag hade isär OKen så mycket det gick. Gjorde rent, smörjde och blåste och gjorde rent... Kolvarna var helt loss... Kände över dom och ingen var direkt sliten...

Packningarna såg helt okej ut också, men de tär kanske dom som spelar mig ett spratt ändå?

Risken finns att kolvpackningen skadades vid återmonteringen. Gäller att mjukt o fint "vrida in" kolven. Den skall gå mjuk o fint utan våld.
Vad var det för fett nu igen??? Inte var det väll koppar eller zinkpasta???
 
Hmm, jag har inget fett eller silikongummi mellan kolven och belägget. Det är inte där mitt problem ligger.

Eller, nä. OK-fettet (bremsecylinder-fett från düsckland) har jag tagit på oken innanför tätningarna...
 
Tintin skrev:
Risken finns att kolvpackningen skadades vid återmonteringen. Gäller att mjukt o fint "vrida in" kolven. Den skall gå mjuk o fint utan våld.
Vad var det för fett nu igen??? Inte var det väll koppar eller zinkpasta???
Den (dom) gled in så vackert och fint... Rörde sig utan några problem genom tätningarna...

Jag tror mer att problemet ligger i slangen eller uppe vid bromsvätskebehållaren, bromscylindern. Grejen är ju den att jag bottar ju handtaget när jag bromsar också. Det blir liksom ingen verkan alls nästan. Visst, jag får ju stopp på skiten, men det är mycket mycket mycket mer svampigt än tidigare.

Det ska nämnas att dessa problemen uppkom i samband då jag bytte packboxar i dämparen. Alltså hade ner allting. Då kan det väl varit en slang som blivit skadad? Det är inget läckage någonstans...
 
hållundan skrev:
...Eller, nä. OK-fettet (bremsecylinder-fett från düsckland) har jag tagit på oken innanför tätningarna...
Låter rimligt.

Tintin:
Koppar- eller aluminiumpasta går att smörja kolvarna med men det resulterar i att bromsvätskan blir lätt "grumlig" av metallen. Har gjort det i brist på bättre.
Men det är antagligen bättre att smörja med riktigt bromscylinderfett.

hållundan:
Jag har råkat ut för bromsslangar som har varit mer eller mindre igensatta. Ex vis hade jag "fördröjning" av bromsverkan på ena framhjulet på min första Corvette. När man trampade till på hejdarn så drog den snett i typ en halv sekund och när man klev av så drog den kort snett åt andra hållet. Nya slangar och sen var allt frid och fröjd. Antagligen förträngning i den ena.
Men då ska man komma ihåg att dessa slangar var från 1974. Hur gamla är dina (dvs årsmodell på hojen)?
 
hållundan skrev:
Den (dom) gled in så vackert och fint... Rörde sig utan några problem genom tätningarna...

Jag tror mer att problemet ligger i slangen eller uppe vid bromsvätskebehållaren, bromscylindern. Grejen är ju den att jag bottar ju handtaget när jag bromsar också. Det blir liksom ingen verkan alls nästan. Visst, jag får ju stopp på skiten, men det är mycket mycket mycket mer svampigt än tidigare.

Det ska nämnas att dessa problemen uppkom i samband då jag bytte packboxar i dämparen. Alltså hade ner allting. Då kan det väl varit en slang som blivit skadad? Det är inget läckage någonstans...


Du har inte antidive på gaffeln va??? Var poppis ett tag... Kan ställa till problem ibland.
Svampigt... Luft eller kärvande kolv...
Gör om gör rätt... Tyvärr...
 
Hissa upp framhjulet och öppna avluftningsnipplarna på oken, slutar bromsarna att ligga an då så ligger nog problemet i slangarna eller bromsgreppet.
Blir det ingen skillnad så är det nog någonting med oken eller beläggen som är problemet.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Hissa upp framhjulet och öppna avluftningsnipplarna på oken, slutar bromsarna att ligga an då så ligger nog problemet i slangarna eller bromsgreppet.
Blir det ingen skillnad så är det nog någonting med oken eller beläggen som är problemet.
Det var exakt så jag började min ödesdigra dag... Hissade upp skiten... Snurrade lite, luftade nippeln och oken låg fortfarande an. Alltså tänkte vi (jag och fluppen) att problemet måste alltså ligge i oken. Sagt och gjort, ner med skiten göra rent, pula pula pula... Men nu är det generalknas igen som sagt.

Robban C: Hojen är en 92:a alltså relativt gammal skit. Slangarna är original äckel-svamp-gummi-stuk, alltså mycket väl troligt att dom är igensatta eller allmänt dassiga... Nya är som sagt beställda, men när kommer dom?

Tack för tipsen!!! Kom gärna med fler!

/Henke
 
hållundan skrev:
Det var exakt så jag började min ödesdigra dag... Hissade upp skiten... Snurrade lite, luftade nippeln och oken låg fortfarande an. Alltså tänkte vi (jag och fluppen) att problemet måste alltså ligge i oken. Sagt och gjort, ner med skiten göra rent, pula pula pula... Men nu är det generalknas igen som sagt.

Provade du om bromsarna låg an när du hade avluftningsnipplarna öppna på båda oken samtidigt?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Hissa upp framhjulet och öppna avluftningsnipplarna på oken, slutar bromsarna att ligga an då så ligger nog problemet i slangarna eller bromsgreppet.
Blir det ingen skillnad så är det nog någonting med oken eller beläggen som är problemet.

Detta var ett mkt smart felsökningstips, släpper beläggen och hjulet snurrar så kan du juh lägga okproblemen åt sidan :tummenupp

//Tobbe
 
Micke_Lindstrom skrev:
Provade du om bromsarna låg an när du hade avluftningsnipplarna öppna på båda oken samtidigt?
Det vågar jag inte svara på nu faktiskt... Minns inte riktigt det...

Har för mig att vi bromsade lite... Släppte på nipplarna och drog åt dom igen, sedan snurrade på hjulet, och då låg bromsarna an...
 
tobbeviking skrev:
Detta var ett mkt smart felsökningstips, släpper beläggen och hjulet snurrar så kan du juh lägga okproblemen åt sidan :tummenupp

//Tobbe
Det är bra att göra så. Det gjorde vi som sagt oxå. Fast problemet kvarstår ju även efter OK-rengöring och öm vårdnad av dom.
 
hållundan skrev:
Robban C: Hojen är en 92:a alltså relativt gammal skit. Slangarna är original äckel-svamp-gummi-stuk, alltså mycket väl troligt att dom är igensatta eller allmänt dassiga... Nya är som sagt beställda, men när kommer dom?

Tack för tipsen!!! Kom gärna med fler!

/Henke

Ett år yngre än mina slangar som var kass för två år sedan....
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Ett år yngre än mina slangar som var kass för två år sedan....
//Tobbe
Då vågar jag nog nästan säga att problemet med stor sannolikhet är bland annat där...

Fan, KRK skicka mina nya slangar nu!!!! :)
 
hållundan skrev:
Det är bra att göra så. Det gjorde vi som sagt oxå. Fast problemet kvarstår ju även efter OK-rengöring och öm vårdnad av dom.
såg att du gjort så innan, jag var inte så snabb att jag han emellan med inlägget bara :brinnerup
Men det är ofta svårt att tipsa, mkt av skruvande bara gör man juh när man har prylarna i handen.
Hoppas det löser sig med nya slangar :tummenupp
//Tobbe
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top