Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !!

Gemensam aktion mot vajjerräcken nu !! Vad tycker du ??


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Laban skrev:
2346976 Vet inte om nån postat länken förut, men här kommer den i sånt fall igen:
Femas rapport om vägräcken - Intressant läsning.

Annars tycker jag själv att en ordentlig demo utanför riksdagshuset genom att en timme eller så blockera Norrbro vore ett trevligt arrangemang, som säker skulle dra medias uppmärksamhet utan att reta alltför många kära bilister. ;)

Den 13 september kanske vore en bra dag. Då öppnar riksdagen igen efter sommaröppehållet och det är full mediabevakning - utan att man behöver ropa med pressmeddelande eller annat. :Rockbanan

Tackar för bra länk ! Ligger på förstasidan med dom andra nu :tummenupp

Mvh Gottschalk
 
Man kanske kan bädda in hela landskapet i fetvadd eller liknande istället.
 
Skulle man inte kunna jämna ut det hela med en skiva plexiglas? Ser inte lika tugnt och fult ut, samtidigt (Utan att ha kollat upp det alls) så kan jag inte tänka mig att plexiglas är speciellt dyrt? Det skall då bara vara just för att skydda oss MC-förare, för det håller väl kanske inte för en bil.
 
Last edited:
Sofiiaa skrev:
2347475 Skulle man inte kunna jämna ut det hela med en skiva plexiglas? Ser inte lika tugnt och fult ut, samtidigt (Utan att ha kollat upp det alls) så kan jag inte tänka mig att plexiglas är speciellt dyrt? Det skall då bara vara just för att skydda oss MC-förare, för det håller väl kanske inte för en bil.

Det låter som en bra idé. Tror dock inte själva materialkostnaden är den stora problemet utan det som kostar mest är nog själva arbetet att sätta upp de nya skyddsräckena.

Å andra sidan, om de började med att sätta upp bra räcken med en gång, så vore det inte så mycket dyrare än det de göra i dag.

Skicka in förslaget till Vägverket och i en insändare till AB + Expressen! :)
 
Sofiiaa skrev:
2347475 Skulle man inte kunna jämna ut det hela med en skiva plexiglas? Ser inte lika tugnt och fult ut, samtidigt (Utan att ha kollat upp det alls) så kan jag inte tänka mig att plexiglas är speciellt dyrt? Det skall då bara vara just för att skydda oss MC-förare, för det håller väl kanske inte för en bil.

Känns som om plexiglas inte har så mkt att sätta imot om en bil, buss lr långtradare brakar in i det.

Lr menar du att man ska ha både vajjer och sen plexiglas?
Blir nog jäkligt dyrt att meka dit allt samt svårt o fixa på nåt vettigt sätt.
 
Freddola skrev:
2351754 Känns som om plexiglas inte har så mkt att sätta imot om en bil, buss lr långtradare brakar in i det.

Lr menar du att man ska ha både vajjer och sen plexiglas?
Blir nog jäkligt dyrt att meka dit allt samt svårt o fixa på nåt vettigt sätt.
Är nog inte så dyrt, men problemet är ju vintertid när man plogar snö då vill man ha en öppen lösning fär att få undan snön från vägen.
 
Freedom skrev:
2351770 Är nog inte så dyrt, men problemet är ju vintertid när man plogar snö då vill man ha en öppen lösning fär att få undan snön från vägen.

Har man skyddslister i plexiglas och inte metall, så kanske snön kan vara ett bekymmer med tanke på den belastning som kyla och snömassor innebär, men i de flesta länder som jobbar med den lösningen verkar man ha gått in för metallister.

I Norge har man börjat testa att just sätta upp en skyddslist vid traditionella vägräcken. Se Femas rapport om vägräcken. Finns länkad i början av den här tråden, samt här (pdf-fil på ca 8MB). SMC jobbar också med frågan, och här är en text om rapporten från MC-Folket (mindre pdf-fil).

I Tyskland arbetar man, efter ursprungligen fransk modell, med ett projekt som kallas Euskirchen-modellen, som också går ut på att komplettera befintliga vägräcken av metall med skyddslister. Foton och info finns hos tyska Motorbike-News.

Vad det gäller vajerräcken skulle man komma en bit på väg om de bara satt i mitten av vägbanan och inte även i väggrenen - samt försedde dem med skyddslist undertill (om de alls ska vara kvar).

Men, apropå aktioner så kanske man kunde börja med en i Stockholm utanför riksdagen - och följa upp den med andra initiativ senare? Det lär ju behövas lite jobb för att ändra på Vägverkets attityd.
 
Last edited:
Skyddslister funkar inte i plexiglas, men väl i polycarbonat.
PC är mycket hållbart, men kan naturligtvis inte jämföras med stål eller andra metallegeringar.

Dock får man mikrosprickor i PC av lösningsmedel, oljor och bensin och dessa små sprickor försämrar hållfastheten och kan även spontant propagera till en genomgående spricka.
Någon sorts skyddslack kan kanske fixa det problemet ...
 
Mitt förslag till slogan för aktionen är:

Vill DU bli strimlad som ägget i en "äggskivare"...?
Inte VI heller!

:arsele
 
Varken hackat eller malet

Så har även landet i väster satt stopp för vajjerräckena. SMC publicerade detta igår om en presskonferens den norska samfärdselministern hade för några dagar sedan(http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/press/nyheter.asp?dw=d&n=297).

För räcker det inte att se på räckena och konstatera att dessa utstickande delar skadar motorcyklister - måste man sitta och vänta på att folk skadas och göra statistik i Excel innan man kommer dit. Och att räkna dödade är ju dessutom att leta efter fel siffror.

Det är bättre vara proaktiv än reaktiv, men nu hoppas jag vi åtminstone kan kopiera de andra länderna. Det är trist å va sist...
 
Surikaten skrev:
2367765 För räcker det inte att se på räckena och konstatera att dessa utstickande delar skadar motorcyklister - måste man sitta och vänta på att folk skadas och göra statistik i Excel innan man kommer dit. Och att räkna dödade är ju dessutom att leta efter fel siffror.

Det är bättre vara proaktiv än reaktiv, men nu hoppas jag vi åtminstone kan kopiera de andra länderna. Det är trist å va sist...

Jag har lagt in hela releasen och länken i första inlägget.
Tack för tipset !
 
Till våren smäller det !

Eftersom intresset för en aktion nu på höstkanten verkar vara rätt svalt så skuter vi på den och satsar stort till nästa vår istället.
Kommer att försöka få till ett samarbete med SMC för bra slagkraft, har kontakt med dom och det ser ljust ut.

Mvh Gottschalk
 
Bra idé det här gottis!

Äntligen har jag fått tummen ur att klicka på denna länken... (Y)
Säg bara till, tid och plats!
 
Victor skrev:
2624374 "Vajerräckena vid länets vägar ska i framtiden bli mer skonsamma mot bland annat motorcyklister. Upphägningsanordningarna ska bli mer rundande gentemot i dag"

Så bra. Nu är jag iallafall lungnad och kör glatt vidare.

Jag blir hellre ihjälslagen av en vass stolpe äv sågad i bitar av en vajer.

Vajern fugerar som en bandsåg mot en oskyddad trafikant och det behöver man inga tester för att komma fram till..

Vill man testa så släng ut en tinad gris eller nåt i 110Km/h och se vad som händer.. Fruktansvärt.

Att dom inte kapslar in dom den ett tunt skydd som oskyddade trafikanter kan glida längs med men som går sönder av tyngre fordon så som bilar..

Som sagt så är det förbjudet i de flesta andra länder. Fattar inte varför dom använder miljoner till att fortsätta byggandet:va

Jag arbetar med relaterat arbete och vet hur mycket resurser och pengar som går åt för en kort bit av denna dödsfälla. Vansinne.
 
Framgång :)

Nu börjar vi att komme bra på väg med att skapa basen för ett bättra och mera MC vänligt vägmiljö.

SMC hade möte med VV i veckan, och vi var överens om att bl. a vajerräcke´s frågan ska ses över.
Personligen anser jag att VV numera tar SMC på seriöst alvor - och man verkligen har till avsikt att implementera SMC:s önske mål.

Dock, är det viktigt att förstå att man inte kan ändra på allt "overnight" Och med allt pratar vi bl. a om räcken, snabel lagringar, lösgrus, sättning, sprickor, friktion, stolper, sikt, avsvings design, farthinder, etc, etc..

Man måste förstå hur komplicerad strukturerna är mht hur vägmiljön designas, byggs, betalas, etc.. Ett primärt problem för MC är att vi inte finns när man tar beslut om allt ovanstående.

Nu har VV accepterad att vi finns, och vi ska ingå i alla normer om ovanstående.

Nu har vi ett gemensamt mål för 31/12 lämna riktlinjer för hur ett MC-perspektiv ska kan inrymmas för båda utformning av nya vägar, drift och underhåll av befintliga vägar, samt underhåll i form av vägarbeta.
Förslaget kan sålunda med lite tur träda i kraft 2008. Men, under tiden kommer kunskapen om detta utt till vägbyggare och underhållare!
VV har rekomenderad SMC att man inte skapar ett direktiv endast för MC, som i princip kanske då överses.
Mera kraft kommer om MC implementeras i befintliga riktlinjer; VGU (Vägar och Gators utforming) FSB (Funktions och Standard Beskrivning) och TSB (standard och beskrivning f. vägbeläggning) Alla revideras september månad årligen.
Med detta når vi båda statliga och kommunala vägnättet.


Jag tror aldrig att motorcyklisterna har kommet så när en vettig acceptans, som vi har fått nu..

LÄNK
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top