2261032 Alltså, folk i branschen, de som arbetar med sådana här saker, kallar dem för livlinor.
Det är inga dumhuvuden som arbetar med såna här saker på vägverket. De har exakt koll på var det sker olyckor, när de sker, vilka konsekvenserna blir, hur många döda och skadade man haft på en viss vägsträcka under en viss period osv. De vet också hur många som dödats/skadats svårt/etc på de vägar där vajerräckena finns och hur olycksdrabbad vägsträckan varit tidigare. De personerna kallar alltså vajerräckena för livlinor. De vet något, till skillnad från den absolut övervägande majoriteten här. QUOTE]
Jäklar vad man lär sig mycket genom att starta en sån här tråd!!
Det var exakt det här jag ville ha fram, all den kunskap som vi besitter på Sporthoj är helt ovärderlig. Debatten är riktigt bra, och än så tycker jag att det är lite pajkastning och mycket fakta. Bra jobbat!
Börjar se saken mer nyanserat nu (när jag la ut tråden igår så var jag så jäkla förbannad!) och det vi behöver är någon slags kåpa/plåtskydd för att slippa bli ihakade och sönderslicade i räckesstolpen när olyckan väl är framme, alternativt en "snällare" typ av vajerräcken eller det allra bästa att byta ut vajrarna till betongräcken så man "bara" glider längs med räcket.
Kan vi presentera våra krav på ett proffsigt sätt, som går att uppnå på ett realistiskt sätt så kan vi få bra respons från både media och allmänheten.
MVH