Gemene sporthojförares ekonomi?

Alltid köpt begagnat och kommer ALLTID göra det, skulle vara en sjukt stor triss/lottovinst för att jag skulle kunna lägga >150.000 på en hoj eller >1.000.000 på en sportbil (osv.)

Började på riktigt när jag var 16 (2001) med en Yamaha DTR 125 R som farsan köpte till mig i julklapp (fick jag reda på senare att den stått i hans andra garage under villan i nära fyra månader utan att jag upptäckt den hehe).

vid 18 blev det en Yamaha XT som var några få år gammal, 12.000 som jag fick från 125'an plus 15.000 från MUCK-bidraget.
runt 20 blev hojen stulen, två månader, juni och juli vart jag utan MC helt ofrivilligt (tack slöa försäkringskassan...) och lite osmart som jag var köpte jag mig en exakt likadan hoj igen, fast en årsmodell nyare hehe
för ca tre-fyra år sedan vart blev det en KTM 640 Prestige från 2003. Återigen pengar från tidigare hoj plus ca 10-15.000 ihopjobbare pengar.

Under tiden har jag köpt både egna MC-kläder samt lite bidrag av farsan (typ kört omkull och slagit huvudet/hjälmen hårt i skallen och just då inte haft ekonomi att köpa ny hjälm direkt).

Student och egenföretagare under alla dessa år. Med offroad/motard är försäkringen absolut ingen plåga, ca 3600 (XT) till 4500 kr (KTM) hel/hel per år.

Förra sommaren blev det inte mycket åkt p.g.a. utan både studier och arbete med bara ett litet extraknäck och denna sommaren kommer bli första utan hoj i ägo... och som grädde på moset är jag äckligt sugen på en Triumph Daytona 675, billigt och bra :D

Började åka cross 1994 när jag var 7år sen kom första landsvägshojen 2004 och ifrån 04 har man bytt 4 gånger. Nu har jag 2 hojar och en sliten men fungerande bil.

Månadssparar 3000 för delar sen tillkommer försäkring men det är inte dyrt när ena hojen står stilla. Klara då att spara undan 3000-5000 varje månad till framtiden. Men är ganska snål mot mig själv och lägger inte mycket på krogen även om mat tenderar att bli dyrt.

Inga lån och det kommer jag aldrig ha på en hoj.

Hyresrätt men sparar till att köpa villa om 6år eller lägenhet om 2.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla