Gemene sporthojförares ekonomi?

Klart man har SH-börs . ;)

Började 04 inga uppehåll i hojägandet sen dess, MEN äger ingen modern värsting ( och vill inte göra heller )

Just nu 0 kr. Och kommer så vara minst ett eller 2 år till.
Innan 2 styck cbr.
Sista 900 köpte jag 2 däck ca 2200 kr
Drivpaket ca 2900
Service 6-700 spänn?
Försäkring typ 4500

Lever också som lyx för min egna del. Köper vad jag tycker och känner för.

Inte så vanligt att folk träffas i unga år idag och håller ihop. Redan där skaffade ni er ett stort försprång. Känner inte många idag som är i er situation. Den är rätt unik. En heder till er!

Jag tror det var en bra magkänsla hos oss båda och ett gemensamt synsätt på vad ett förhållande är och kräver.
Vi träffades 88 och första barnet kom 89, andra 90. vi gifte oss 91.

Vi hade ett antal ansträngda år rent ekonomiskt tidigt men har det bra nu.

Började åka -08 (på riktitT)
Lånat ihop.

Skulle inte ha råd med hoj utan lån.

Men är det inte mer pondus att låna än att bara häva upp pengar?
"-Ojdå.. Ny fin mtorcykel. Hur hade du råd med den?"
"-Lån.."
"-Jaha."

"-Kontant betalning."
"-Nämen OJJ.. HUR MYCKET TJÄNAR DU?" i gaphals-ton.

Och inte nån kommer hålla med mig...

F.Ö så är det dags för ny årsförsäkring...
7 papp. :död

Började åka -08 (på riktitT)
Lånat ihop.

Skulle inte ha råd med hoj utan lån.

Men är det inte mer pondus att låna än att bara häva upp pengar?
"-Lån.."
"-Jaha."

"-Kontant betalning."
"-Nämen OJJ.. HUR MYCKET TJÄNAR DU?" i gaphals-ton.

Och inte nån kommer hålla med mig...

F.Ö så är det dags för ny årsförsäkring...
7 papp. :död

Min nuvarande hoj är den enda jag inte lånat till, och dom andra var lika roliga att köra.

Började åka hoj 2009. Bytte till nuvarande hoj juli 2011 och höjde därmed mina kostnader en del. Försäkring m.m. kostar på när man bor i Stockholms Stad. Är 30 år fyllda.

Försäkring 10500 kr/år
Service ca 5000 kr/år
Bensin kanske 8000-10000 kr/år??
Övrigt 10000 - 20000 kr/år

Bor ensam (andrahandshyra) i Stockholm vilket innebär rätt höga levnadskostnader i övrigt. Tjänar ca 30 000 kr/mån brutto i grundlön. Vissa månader trillar mer kosing in pga av en hel del övertid och OB men försöker spara allt som överskrider grundlönen... Har bil (VW Passat 2005) men ej garage eller p-plats, men den kostar en hel del ändå. Får det väl precis att gå runt på grundlönen varje månad. Fast då lever jag inte sparsamt när det gäller mat och nöjen. Spenderar dock väldigt lite pengar på elektronik och andra prylar...

Last edited:
Aldrig räknat på vad det kostar mig... men jag kan väl räkna ihop lite snabbt. Lär ju ångra mig när jag är klar det är en sak som är säker :död

Försäkring: 16800kr/år för zx12 och runt 3500kr för fs650 = tot 20300kr
Bensin: ca 600-700mil år = ca 6000kr
Service: 5000kr år (olja, drivpaket, bromsbelägg/skivor, besiktnings kostnad m.m
Däck: 5000kr år
Skatt 180kr x2 = 360kr
Värdeminskning = ? kanske 5000kr/år? (kollar man blocket.se så går man dock plus varje år...)

Fasta "engångskostnader"

Lås/larm: 3500kr
Utrustning 18000kr (hjälm, ställ, ryggskydd, stövlar, handskar m.m) (börjar bli dax för ett skinnställ nu = 10000kr till...)
Körkort = 5000kr

Total summa:
ca 41660kr/år kan säkert räkna med 45k/år och med engångskostnaderna inräknade så har jag lagt ut ca 210000kr på 4 år :gnissla

Allt har jag arbetat ihop själv!!

Var du tvungen att starta den har tråden?! :gråta

Aldrig räknat på vad det kostar mig... men jag kan väl räkna ihop lite snabbt. Lär ju ångra mig när jag är klar det är en sak som är säker :död

Försäkring: 16800kr/år för zx12 och runt 3500kr för fs650 = tot 20300kr
Bensin: ca 600-700mil år = ca 6000kr
Service: 5000kr år (olja, drivpaket, bromsbelägg/skivor, besiktnings kostnad m.m
Däck: 5000kr år
Skatt 180kr x2 = 360kr
Värdeminskning = ? kanske 5000kr/år? (kollar man blocket.se så går man dock plus varje år...)

Fasta "engångskostnader"

Lås/larm: 3500kr
Utrustning 18000kr (hjälm, ställ, ryggskydd, stövlar, handskar m.m) (börjar bli dax för ett skinnställ nu = 10000kr till...)
Körkort = 5000kr

Total summa:
ca 41660kr/år kan säkert räkna med 45k/år och med engångskostnaderna inräknade så har jag lagt ut ca 210000kr på 4 år :gnissla

Allt har jag arbetat ihop själv!!

Var du tvungen att starta den har tråden?! :gråta

Äh, det e värt :tummenupp ... vad skulle du annars göra? Pensionsspara eller nåt annat ASTRÅKIGT och sen torskar du alla stålarna i nån finanskris ändå..

Jag hamnar nog också runt 40-50k per år om jag slår ut det, men det är fan värt det. En lax hit en lax dit.

Kostnaderna för att åka sporthoj är nog ganska lika för alla. Försäkringskostnaderna varierar en hel med var man bor och hur gammal man är, men ändå... Ekonomin är beroende av andra faktorer än ens intresse. Lönenivån skiljer beroende på var i landet du jobbar, storstad eller inte storstad. Bostadkostnaderna varierar ändå mer. Om man är en eller två i hushållet som drar in pengar... Så en inkomst som räcker för den ena att ha sporthoj, räcker inte alls för nästa... Men nog finns det många andra intressen folk har som kostar mycket mer. Vågar inte tänka på vad det kostar för dem som vill åka utomlands ett par gånger per år. :brynad Jämfört med det är nog sporthojen en bra investering. :)

När jag träffade maken hade han ordnad ekonomi med sporthoj, och jag hade ordnad ekonomi med egen häst. Tillsammans så räcker det även till villa och barn. Men så bor jag inte i fjollträsk. Att åka sporthoj är inte någon speciellt dyr sak. Det handlar mer om prioriteringar. :):tummenupp

TS:

Eftersom din egentliga fråga verkar vara om du har råd, så tar vi det istället.

Saker kostar, och du vill hela tiden utöka lite och ha nya saker, dessutom går saker sönder och slits ut. Det gör att du behöver ett överskott för att ersätta allt sånt. Den posten varierar beroende på vad du väljer att ha. Stövlar går på runt 2-5000, och håller kanske 4-5 år = 400<1250 kr per år, skinnställ, hjälm, handskar osv samma beräknning.

Försäkring hänger massor på hoj, din ålder, antal körkortsår och geografi. 2-30.000 / år

Soppa, däck på antalet mil och hur hårda de är, service på hojval, ålder på hoj och hur mkt du kan/vill göra själv.

Kort sagt kan det kosta allt från 10.000 till 1 miljon om året.

Jag kör 600 sporthoj, mest bana och rälknar jag med kanske 25 träningtillfällen och 200 gatmil per år. Inkl. allt utan värdeminskning och transporter landar jag på ca 50´ per år. Men då är allt betalt redan. 15 träningar, på hemmaplan och <100 gatmil så landar jag ändå på närmare 30´. Ska du under tiden köpa på dig allt runtomkring som utrustning, verktyg, depåstöd och allt vad man vill ha så får du nog lägga på minst 10´ per år. Värdeminskningen på hojen likaså. Min hoj är idag värd ca 50´, men om 2 säsonger när jag pluggat klart och ska sälja är den förmodligen nere på hälften. När jag byter måste alltså 25´till in för att kunna göra det = 1000:- "dolda" per mån.

Jag skiter i värdeminskningen.. Jag vill bara åka så mkt som möjligt trots studentekonomi. Jag vet att jag kommer ha råd när jag pluggat klart iaf så att jag skjuter kostnader framför mig gör ingenting. Skulle jag inte få jobb, eller tillräckligt bra betalt första åren - då får jag åka gammel-räser ett tag till. Inte svårare än så.

Försäkringskostnaderna är dom lägsta utgifterna jag har, efter fordonsskatten. Det som kostar är däck, anmälningsavgifter/träningsavgifter för racingen, soppa och ev kraschade delar på racehojen.

Jag har hygglig standard i övrigt, äter mig mätt dagligen, har den fotoutrustning jag vill ha och trivs rätt bra med livet. Jag har ju trots allt gjort valet att jag vill lägga mina pengar på hojåka/racing, hade jag velat ha andra hobbys/nöjen så hade jag ju lagt pengarna på det istället. Hade senaste platt-tv'n varit viktigast så hade jag lagt pengarna på det istället för en racehoj. Hade kroglivet varit viktigast så hade jag lagt tid och pengar där istället för på fysträning och racing. Ganska enkelt i min värld... :rolleyes:

Lån:ca 2k/månad ... 24k på ett år
Försäkring: 5500/år
Soppa: ingen aning, tankar å ser glad ut :tummenupp
Kläder å utr.:har ganska nytt o fräsht så blir nog kanske bara 2 lax i år
Service:kostar 2-3k/tilfälle ... gissar på 2 servicar i år
övrig underhåll på hojjen(däck,pimpsaker etc): landar nog bara på nån tusing i år...skönt å åka nytt o fräsht men tänkte fixxa tailtidy till kingen

ser inga problem att låna stålars till kul saker,sålänge man har råd med månadskostnaden (har iofs bara hojlånet) ... fan man lever en gång i livet å de e nu ... kan lika gärna trilla av pinn i morrn så varför inte köpa det man vill ha istället för å gneta å spara i flera år

Och om du ska låna..

Se till att hojen är värd med än lånet hela tiden. Otäckt många som köper hojar och bilar nytt med maxlån på 60 månader. Efter 1 år har du amorterat 9000 men hojen har tappat 28´ i värde. Ingen bra sits om nåt skulle hända.

Ställt in på internetbanken att det automatiskt förs över 10k / månad till MC-kontot från lönekontot. Ska testa hur det funkar 2012 :)

Och om du ska låna..

Se till att hojen är värd med än lånet hela tiden. Otäckt många som köper hojar och bilar nytt med maxlån på 60 månader. Efter 1 år har du amorterat 9000 men hojen har tappat 28´ i värde. Ingen bra sits om nåt skulle hända.

självklart .. de enda man möjligen kan torska är insatsen om man skulle behöva tvångs sälja ... samt jag amorterar rätt saftigt .... finns inget värre än å sitta på lån som man inte kan bli av med utan att vinna på lotto eller nått

Ställt in på internetbanken att det automatiskt förs över 10k / månad till MC-kontot från lönekontot. Ska testa hur det funkar 2012 :)

Same here..

Nu får jag ju inte ens in 10´ per månad (CSN e snåla) så det är lite mindre deg :(, men jag räknar av budgeten varje månad, all extrajobbs-lön går direkt till RR-kontot och skatteåterbäringar etc också. Sen får man nalla från sparkontot varje gång man vill åka till solen eller se en riktig storstad :tungan

Funkar utmärkt, håller på med det nu över vintern. :)

La också upp detta system för ca 2 år sedan :tummenupp
Levde innan detta ett ganska slösaktigt liv där jag unnade mig allt jag ville ha på direkten. Köpte bil för 150k och lånade rubb och stubb, nya focalhögtalare för 50k samt massa annat lull lull...
Tjänade på den tiden också rätt bra med pengar men hände något satt jag rätt hårt i skiten :dummer

Polaren övertalade mig till att spara istället och efter separation med tjejen la jag istället undan varenda krona istället! Gjorde det till en sport att kunna lägga undan så mycket som möjligt och detta är jag tacksam för idag :banana
är en rätt skön känsla att kunna betala sin MC kontant och ändå har över 200.000:- på kontot "utifall att".

Gled ifrån ämnet där lite men till er som kör samma upplägg vill jag bara säga kör hårt :yoparty

Angående kostnader för att köra Sporthoj så kostar det en del när det är säsong, men å andra sidan kostar det mig bara 100:- i månaden på vintern för garageförsäkring!
Börjar man räkna blir man galen och deprimerad...

Detta blir min 3e säsong, har dock haft fler hojjar än säsonger, betalar 4,8k om året för min trafikförsäkring, sen har jag 2 projekt som står så dom kostar ju inget i drift än så länge, varför jag har bytt hoj är nog för jag tröttnat, tjänar väl hyffsat men inte på något sätt mycket, men prioriterar, en utekväll på vintern = en bandag på sommaren osv, bor i hus o har eget garage så slipper garagehyra även om det kostar en slant att bo i hus, men tror som sagt det mesta handlar om prioriteringar

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back