Gelleråsen - Toppfart och bromspunkt?

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Ni med GPS-logger...

Vad har ni för toppfart på rakan och bromspunkt inför Trösen?

Lite intressant att jämföra...
 
Jag kan börja...

Med min R1 som jag bara tränat med två gånger, toppar jag 235 och bromsar vid 150m markeringen eller strax innan...
 
Brukade bromsa strax före 100 meters skylten med min DR 650 som toppade uppskattningsvis 160.
 
Har ingen GPS-logger, men kollade precis på gearingcommander.com vad min fireblade med originaldrevning gör på fyran - 234 km/h vid 12000 rpm. Det är ungefär vad jag gör i slutet på rakan, varvar ur fyran. Ibland hinner jag få i femman också en liiiten stund innan jag börjar bromsa. Jag vet inte hur långt ifrån Trösen jag är då. Troligen minst 150 meter. Men i år har jag nya bromsbelägg, ZCOO från Carpimoto, istället för original. Så jag kanske kan bromsa nån meter senare...
 
Har ingen GPS-logger, men kollade precis på gearingcommander.com vad min fireblade med originaldrevning gör på fyran - 234 km/h vid 12000 rpm. Det är ungefär vad jag gör i slutet på rakan, varvar ur fyran. Ibland hinner jag få i femman också en liiiten stund innan jag börjar bromsa. Jag vet inte hur långt ifrån Trösen jag är då. Troligen minst 150 meter. Men i år har jag nya bromsbelägg, ZCOO från Carpimoto, istället för original. Så jag kanske kan bromsa nån meter senare...

Samma som mig alltså! :)
 
Med min cbr1000 har jag runt 240 och brukar bromsa ungefär där depåutfarten slutar, ca 200m före Trösen.
 
Om ni bromasr vid 150 markeringen så bromsar du seeeeent, för sent troligtvis (beror ju iofs på hur fort du kör).
Jag håller 225km/h med min tjockis, bromsar vid ca 170-180m för att få bra flyt in i tröset.

Här är en film från Eric "Jerka" Lindroth från 2012 (då det var större konkurrens) från en av Cashbacks bandagar. F.ö. kom han trea i Pro Superbike.
 
Om ni bromasr vid 150 markeringen så bromsar du seeeeent, för sent troligtvis (beror ju iofs på hur fort du kör).
Jag håller 225km/h med min tjockis, bromsar vid ca 170-180m för att få bra flyt in i tröset.

Ja, som sagt - jag har ingen aning om hur långt från trösen jag är när jag börjar bromsa.
Hinner inte se vad det står på skyltarna...:rodnar

Börjar förstå att det inte är helt fel att bromsa lite tidigare och initialt hårt för att få bättre kontroll och snabbare ingång i kurvorna. Ser verkligen fram emot årets race och bankörningar, för att se om jag kan realisera all teoretisk kunskap jag försöker trycka i mig från böcker och nätet.
 
Om ni bromasr vid 150 markeringen så bromsar du seeeeent, för sent troligtvis (beror ju iofs på hur fort du kör).
Jag håller 225km/h med min tjockis, bromsar vid ca 170-180m för att få bra flyt in i tröset.

Här är en film från Eric "Jerka" Lindroth från 2012 (då det var större konkurrens) från en av Cashbacks bandagar. F.ö. kom han trea i Pro Superbike.

He he! Min ambition är alltid 150, men det blir "strax innan" dvs bort emot 170-180... :rodnar
 
Har ingen aning om vilken hastighet jag håller, och det är jäääävligt olika, men brukar iaf vara uppe på sexan på en R6. Börjar när det går jävligt fort bromsa straxt efter depåutfarten tar slut. Oftast brukar jag släppa bromsen innan jag går in i svängen då, så antar att jag skulle kunna bromsa senare, för jag kör alldeles för långsamt genom kröken med.
 
Väldigt beroende på hoj. V4an mellan 220 och 240 beroende på humör, bromsar ungefär mitt emellan 200 och 150. Försöker alltid vänta till 150 men vågar oftast inte, de gånger det går brukar jag få åka in och byta i underställ. Med Shivern vi körde Endurance på, som inte går så fort och som har ABS, runt 150 m eller strax efter. Bromsade man tidigare blev man omkörd innan kurvan...
 
Last edited:
Lite beroende på hur vinden blåser men toppfart 227 och börjar broms 180 meter innan kurvan, men jag är dokumenterat långsam och dålig på att bromsa :va
 
Väntar till varvstoppet går in på femman i 224 då bromsar jag...kan bli lite svettigt när man får en dålig utgång ut på rakan bara :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top