Gelleråsen 28+29 juni

Jahaja, då var allt packat. :tummenupp
Hoppas på stadigt väder.

En stilla undran.

Det finns starka frågetecken med att blanda steg 4 och 6 bortsett från instruktörer. Eftersom hela avtalet med fösäkringsbolagen bygger på att deltagarna sysslar med trafikövningar på steg 1-4. Att då deltagare ''byter verksamhet'' under samma kurshelg skapar många frågor kring syftet med verksamheten. Jag tror många har svårt att förstå att på lördagen race tränar vi och på söndagen trafikövar vi på samma bana.

Jag tror att vi måste ha tydliga riktlinjer kring gränsdragningen mellan race övningar och trafikövningar eftersom fb redan börjat ifrågasätta delar av sporthojskursena steg 1-4. Upplägget med att deltaga i steg 4 och samtidigt stå på startlistan till rr sm gör det inte speciellt trovärdigt att syftet bara är ''trafikövning''

En stilla undran.

Det finns starka frågetecken med att blanda steg 4 och 6 bortsett från instruktörer. Eftersom hela avtalet med fösäkringsbolagen bygger på att deltagarna sysslar med trafikövningar på steg 1-4. Att då deltagare ''byter verksamhet'' under samma kurshelg skapar många frågor kring syftet med verksamheten. Jag tror att många har svårt att förstå att på lördagen race tränar vi och på söndagen trafikövar vi på samma bana.

Jag tror att vi måste ha tydliga riktlinjer kring gränsdragningen mellan race övningar och trafikövningar eftersom fb redan börjat ifrågasätta delar av sporthojskursena steg 1-4. Upplägget med att deltaga i steg 4 och samtidigt stå på startlistan till rr sm gör det inte speciellt trovärdigt att syftet bara är ''trafikövning''

Hur menar du att steg 4 och 6 blandas?
Och hur är det konstigt att samma bana används för trafikövning en dag, och licensträning nästa dag?

Jag menade att deltagare blandar deltagande i steg 4 och steg 6 inom samma helg eller kör steg 4 samtidigt som man står startlistan till rr sm. Bortsett från instruktörer

Jag menade att deltagare blandar deltagande i steg 4 och steg 6 inom samma helg eller kör steg 4 samtidigt som man står startlistan till rr sm. Bortsett från instruktörer

Ja, det kan nog göra försäkringsbolag tveksamma. Det är ju två olika som börjat begränsa täckningen på kurserna.

Ja, blött blev det iaf. :näsblod
Måste skaffa ny hjälm där utandningsluften kan ta vägen nånstans, för jösses vad det är svårt att se genom ett visir som är helt vitt. :crash

Trots all nederbörd hittade jag riktigt bra körning på banan och skön stämning i depån. Jävla tur att jag började trejla i år, tycker riktigt synd om er som var tvungen att köra hoj hem... det var mycket varmare och skönare i bil! Snudd på magisk känsla att glida hemåt genom regn och dimma med BATHORY Twilight of the Gods på hög volym...

En stilla undran.

Det finns starka frågetecken med att blanda steg 4 och 6 bortsett från instruktörer. Eftersom hela avtalet med fösäkringsbolagen bygger på att deltagarna sysslar med trafikövningar på steg 1-4. Att då deltagare ''byter verksamhet'' under samma kurshelg skapar många frågor kring syftet med verksamheten. Jag tror många har svårt att förstå att på lördagen race tränar vi och på söndagen trafikövar vi på samma bana.

Nej men, har du hittat hit också? Det var ju olustigt.

Jag vet inte om du syftar på mig i din frågeställning, men eftersom jag öppet skrivit att jag kör Steg 6 idag och kommer att gå Steg 4 imorgon (notera ordvalet - kör/gå) samt då jag vet att du vet att jag deltagit i Speedster Cup så känner jag mig lite träffad.

För min egen del så ser jag inget som helst problem med att delta i olika steg och så länge inte SMC:s centralorganisation (som jag kommunicerar en del med) säger något annat så anser jag att det är okej även för dem.

Varför blandar jag steg?

Steg 6 kör jag för att träna på egna övningar och vissa tävlingsinspirerade moment (startövningar t ex). Ingen instruktör är bunden till körningarna, men visst kan man fråga varandra om råd. Det är förberedande träning inför tävlingar men ger också en bra kännedom om hojen och mina överlevnadsreaktioner. Steg 6 kör jag på min banhoj, samma som jag använder i Speedster Cup. Den är helt oförsäkrad (bortsett från en garageförsäkring som stöldskydd) och eventuella skador på hojen betalar jag ur egen ficka. Alltså blandas inget försäkringsbolag in om något händer.

Steg 4 går jag för att få "personlig coachning" av SMC:s Avancerade Instruktörer (AI). Det är en förlängning på Steg 1-3 där AI styr övningarna och håller koll på deltagarna och ger feedback på allt från gaskontroll och blick till sittställning och annat som är viktigt vid all form av motorcykelkörning. Således främst inriktat på trafik, men många tips är ju tillämpbara på bana också. Steg 4 kör jag på min kurshoj, samma som jag använder när jag är Grundinstruktörsaspirant (GIA) på SMC:s Knixkurser. Den är helförsäkrad, men eventuella skador som uppstår under kursverksamhet kommer jag att betala ur egen ficka. Helförsäkringen tog jag för att ha ett bra skydd vid körning i trafik på vanliga vägar, oavsett om jag eller någon annan sitter på hojen. Alltså blandas inget försäkringsbolag in om något händer under kursverksamhet.

Tricket här är att jag använder motorcyklar som jag har råd att laga eller skrota. Jag har medvetet köpt dem för att använda på kurser och bandagar. Så din oro är obefogad när det gäller mig.

I och för sig inser jag att hela den här utläggningen är helt onödig eftersom du själv skriver att instruktörer är undantagna från din oro över konsekvenserna i relationen till försäkringsbolagen om man blandar steg. Som GIA får jag alltså göra exakt som jag gör för dig. Tack!

För att lägga lök på laxen kan jag meddela att jag körde Steg 6 idag, imorgon går jag Steg 4, på måndag deltar jag i SMC:s funktionärsdag och på onsdag kör jag Karlskoga Motorstadions träningsdag. Allt på Gelleråsen och de tre första dagarna med SMC. Samtliga utan någon som helst avsikt att blanda in försäkringsbolag vid incidenter. Och inga klagomål har framförts från SMC.

Nu tänker jag inte argumentera mer med dig i den här tråden heller, för jag misstänker att vi kommer att se ett mönster upprepa sig.

Trots all nederbörd hittade jag riktigt bra körning på banan och skön stämning i depån. Jävla tur att jag började trejla i år, tycker riktigt synd om er som var tvungen att köra hoj hem... det var mycket varmare och skönare i bil! Snudd på magisk känsla att glida hemåt genom regn och dimma med BATHORY Twilight of the Gods på hög volym...

Instämmer! Trots två blöta dagar o lite hojproblem på kuppen återvänder jag hem med ett stort leende!
Atmosfären, att få träffa alla gamla och nya hojvänner, få nya tips från engagerade instruktörer gör att det alltid är värt att åka på bandagar, oavsett väder
Tack för denna gång SMC :tummenupp

Detta var ju riktigt kul. Gav mersmak! Men inser samtidigt att jag kör ju som en kass kratta, i slutet var det bara kratta, så det är ju en förbättring om inte annat. Så några fler gånger så kanske jag kan lägga krattan på hyllan och montera bort stödhjulen på hojen...

Gårdagens insikt, att köra hoj och spänna sig samtidigt, ingen bra idé. Dagens insikt, jag börjar bli gammal.... Dessutom finns det numer en z750 till salu...

Detta var ju riktigt kul. Gav mersmak! Men inser samtidigt att jag kör ju som en kass kratta, i slutet var det bara kratta, så det är ju en förbättring om inte annat. Så några fler gånger så kanske jag kan lägga krattan på hyllan och montera bort stödhjulen på hojen...

Gårdagens insikt, att köra hoj och spänna sig samtidigt, ingen bra idé. Dagens insikt, jag börjar bli gammal.... Dessutom finns det numer en z750 till salu...

Nu är du fast med oss andra i träsket. :fakta
Det kommer bara bli roligare och roligare. Och när du kört steg 1-4 kan du ju alltid ge dig på att ta licensen och börja rejsa, så kommer du inte att ha några problem alls med att inte ha kvar några pengar i slutet av månaden.

Det var ju roligare att köra på bana än att köra på gata... Tänkte hinna med upp till steg 4 denna säsong och sen se om jag vill vara med i någon annan grupp än den lugna efter det... Känns som att ju mer koll jag får på hojen desto fortare kan jag ju köra också, men igår kändes den lugna gruppen väldigt lagom... Fast kul att se de snabbare grupperna och inse att det går att lägga ner betydligt mer, det går att köra på en hel del och sen när man själv märker att bara man gör rätt så blir det betydligt enklare.

Är fast! :D

Instämmer! Trots två blöta dagar o lite hojproblem på kuppen återvänder jag hem med ett stort leende!
Atmosfären, att få träffa alla gamla och nya hojvänner, få nya tips från engagerade instruktörer gör att det alltid är värt att åka på bandagar, oavsett väder
Tack för denna gång SMC :tummenupp
Woho första gången jag gör rätt val! Tråkigt för dig dock att det regnade på söndagen också...
Men tack alla för all hjälp jag fick med mina jobbiga däck :Bugar

-kanske insiders vet svaret men utanförstående blir nyfiken; varför (just nu)? :)
(Pga köp av en riktig SH?)

"byt inte bank - öppna ett konto till" :-)

Ja varför just nu, för att Suzukin är roligare och jag vill ha en till riktig sporthoj istället för en liten kawa... Och tre hojar får inte plats i garaget... Konstaterade att Kawan mest står och skäms och inte är särskilt rolig att köra, då är det dags att den får göra något annat hos någon som tycker om den. Så blir alla glada!

Stort tack till SMC som i alla fall fixade ETT torrt pass på söndagen. Blött är ju annars bajs... Men det är kanske bara för att jag inte vågar vurpa med min ruttna kropp...? Kul i alla fall! (Jäkligt bra instruktörer skall tilläggas!):tummenupp

Det var ju roligare att köra på bana än att köra på gata... Tänkte hinna med upp till steg 4 denna säsong och sen se om jag vill vara med i någon annan grupp än den lugna efter det... Känns som att ju mer koll jag får på hojen desto fortare kan jag ju köra också, men igår kändes den lugna gruppen väldigt lagom... Fast kul att se de snabbare grupperna och inse att det går att lägga ner betydligt mer, det går att köra på en hel del och sen när man själv märker att bara man gör rätt så blir det betydligt enklare.

Är fast! :D

Det är inte så värst stor skillnad mellan lugn och medel i hastighet, jag tycker väl mest att det känns lugnare i medel. Det beror nog mest på att de flesta i medel har kört bana förut och är mer förutsägbara. Fortigheten kommer med erfarenheten, det är inget du kommer tänka på.
Och visst är det helt fantastiskt roligt. :crash

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...